Gå till innehåll

Göra egen akryl teknik


patrikk

Rekommenderade inlägg

Hej,

Epoxy är en härdplast. Akryl är en termoplast.

Harts är ett annat namn för olika härdplaster.

När epoxy används i akvarietellverkning är det oftast tillsammans med ett distansmaterial eller som ytskikt till trä. D.v.s. huvudbeståndsdelen är inte epoxy utan epoxy'n används bara som bindmedel eller ytskikt. Oftast används epoxy'n också tillsammans med glasfiber.

Epoxy'n är för det mesta inte ljusstabil utan blir lite mjölkaktig av UV ljus om man inte målar den. Det finns dock de som är lite mer ljusstabila.

Kunde dock vara intressant att se vad man skulle kunna gjuta med ovan produkt. Tillverka formar tar dock sin tid så frågan är om det är värt det, kontra att limma akryl eller pvc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

När epoxy används i akvarietellverkning är det oftast tillsammans med ett distansmaterial eller som ytskikt till trä. D.v.s. huvudbeståndsdelen är inte epoxy utan epoxy'n används bara som bindmedel eller ytskikt. Oftast används epoxy'n också tillsammans med glasfiber.

Epoxy'n är för det mesta inte ljusstabil utan blir lite mjölkaktig av UV ljus om man inte målar den. Det finns dock de som är lite mer ljusstabila.

Förtydling.

Mitt akvarium är en Epoxi glasfiberarmerad konstruktion gjord ur form. Fronten är tre glas monterade. Epoxin är målad.

Jag köpte den begagnad på forumet men har för mig att den var gjord hos någon båtbyggare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland tänker man för mycket. Jag tänkte på Akvarieglasen. Men naturligtvis använder man epoxi i akvariesammnhang.

Nu chansar jag men visst är det väl epoxi som man har som gjutmassa i akvariepumparna.

När det gäller att gjuta själv så är det munstycken för pumpar jag tror är lämpligast. Och kanske stativ att bygga revpelare med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

läste på lite mer på om det på det där som kallas nätet och rent teoretiskt så borde man kunna göra det själv. Som jag har förstått det är det fortfarande en blandning( 2 komponent) som man sedan häller i polerade glas eller metallformar. sedan så burkar man värma det lite (vet ej till vilken grad) för att starta den kemiska processen. Processen i sig kan bli väldigt varm när det sedan är klart brukar man lägga det i ett vattenbad för att kyla ner det.

Det ska även skapa en del olämpliga gaser vid processen som man troligtvis inte kanske får släppa ut hur som helst i atmosfären ( gissar jag).

Processen som jag ref. till är "Batch cell bulk polymerization"

Och denna gången är det akryl ( plexiglas PMMA) som jag menar

Ändrat av patrikk
tilllägg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...