Gå till innehåll

Alvins 720+ saltkar


ant78se

Rekommenderade inlägg

Hej på er alla!!

Håller på att uppgradera min 570:a till en 720.

Efter flytt så har jag slängt alla stenar, koraller och allt jag har samlat ifrån er här på SG i ett 570 liters kar som har gått nu i stand-by i 4 månader. Dagen innan vi skulle köpa huset fick vi dessutom utökning så flytten fixade jag själv med hjälp av svärföräldrar//svåger då frugan o lill'killen har haft det skönt på BB =0) Sedan juli månad så har jag inte hunnit röra hobbyn så mycket pga andra små saker som skulle fixa...

Men nu är jag igång igen och här kommer lite tankar kring mitt 720 litrare som jag har haft tomt sedan maj månad. Det är en vanlig 200x60x60 med aluram som jag tänkte blästra samt lacka vitt.

Ställningen är av aluminium, kommer att höjas med 40 centimeter samt byggas ett skåp för att gömma sumpen på 250 liter med all teknik.

Skummaren en billig Jad DT 1520 1400L/h, doppvärmare Jäger 150W, osmos 400L/dag.

I karet kommer att vara 2xTunze 6095 med 7095 multicontroller som drar 19K liter vatten i timmen samt en Laguna 4500 cirkulationspump.

Över karet kommer att byggas ett till skåp där belysningen kommer att vara. Jag tänker att köra med 2 ramper x 3st 24W T5:or men undrar om det räcker. Ramper har jag redan det är bara att skaffa rören.

Funderar på att skaffa 2x Korallen-Zucht New Generation, 2x ATI BluePlus, (( 2x Korallen-Zucht Fiji Purple // eller \\ 2x ATI True Actinic)) här skulle jag behöva lite tips =)

Sten ca 80 kg som inte kommit på ännu hur det skall placeras, koraller kommer att vara många mjukisar skivor samt knappar. Inga fiskar än men det kommer.

Skulle behöva lite tips på val av sand, just nu så har jag hemma några säckar blästersand så jag undrar om det skulle gå bra att blanda med levande sand samt korallkross, mm .. mm

Bygget kommer att ta några veckor... just fått världens största överraskning. Efter jag hadde borrat ett 45mm samt 83mm hål i botten så kollade silikonlimningen runt om i karet så märkte jag en liten bubbla i ena hörn på framsidan... tryckte med fingret, det gick mellan glas och silikonmassan. Tryckte lite till och så gick det hela vägen!

Då tänkte jag att om jag skall limma karet på nytt så skall jag byta framrutan också!

Glas beställt hos Ryds Glas i Kristianastad som kommer levereras någon dag nästa vecka.

Inga framgångar utan motgångar !!

post-6541-14468927227177_thumb.jpg

Cheers//Alvin

post-6541-1446892722694_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Illa med silikonfogen där! Inte dåligt jobb att få bort framrutan dock på det karet, det blir nog klart värt besväret att ha en ny och fin framruta.

Jag rekommenderar inte att blanda ut kalksanden med blästersand. Blästersanden har mycket skarpare och vassa kanter och de grävande djur från korallreven är som regel vana och skapta för kalksanden med sina mjukare kanter. En pistolräka bryr sig nog inte men en läppfisk som dyker ner i sanden och ska sova kan kanske skära sig på den skarpa blästersanden.

Jag hade nog uppgraderat ljuset med, iaf till 39W rör istället för 24W. 24W rören kommer ju bara täcka 60% av ytan i karet på längden. Då är ju 39W rörens längd betydligt bättre anpassad för akvariet och kommer täcka nästan hela längden med två armaturer, plus att 24 och 39 W rör har i princip identiskt pris. Men det kommer bli ganska svagt ljus speciellt med karet höjd i beaktning, anemoner och SPS koraller kommer nog inte växa bra om de ens kommer klara sig.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Illa med silikonfogen där! Inte dåligt jobb att få bort framrutan dock på det karet, det blir nog klart värt besväret att ha en ny och fin framruta.

Jag rekommenderar inte att blanda ut kalksanden med blästersand. Blästersanden har mycket skarpare och vassa kanter och de grävande djur från korallreven är som regel vana och skapta för kalksanden med sina mjukare kanter. En pistolräka bryr sig nog inte med en läppfisk som dyker ner i sanden och ska sova kan kanske skära sig på den skarpa blästersanden.

Jag hade nog uppgraderat ljuset med, iaf till 39W rör istället för 24W. 24W rören kommer ju bara täcka 60% av ytan i karet på längden. Då är ju 39W rörens längd betydligt bättre anpassad för akvariet och kommer täcka nästan hela längden med två armaturer, plus att 24 och 39 W rör har i princip identiskt pris. Men det kommer bli ganska svagt ljus speciellt med karet höjd i beaktning, anemoner och SPS koraller kommer nog inte växa bra om de ens kommer klara sig.

Tackar för dina tips!!

jo sant ... jag tänkte samma med belysningen men saken är att jag redan har armaturerna sedan tidigare... skall kolla om elektroniken klarar av större rör så kanske jag kan modifiera och improvisera något, annars det kommer att kosta skjortan. Har redan lagt 14K sek på detta bygge och börjar få det tight i kassan =S

Har en till armatur liggandes i garaget någonstans. 3 armaturer x 3 rör på 24W alltså totalt 216W skulle kanske göra susen??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, tre stycken 24W armaturer blir ju 180 cm lysrör totalt så det skulle med fungera. Även om det blir dyrare i längden pga att det kostar mer att köpa nio 24W rör om året än sex stycken 39W rör. Men du kanske får lust någon dag att byta armaturer så kör dina 24W armaturer så länge tills du skrapat ihop en budget för något nytt den dagen du känner dig missnöjd med ditt nuvarade ljus :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skissade igår när jag åkte buss på väg hem från jobbet, listan på material är färdig, det skall bara handlas vilt idag.

Fick dra karet på brädor till den andra sidan av källaren där det är varmare, ramen blästrat nu samt grundmålat =)

Tänkte måla ramen två gånger till helgen och förberedda ställningen i väntan på ny framruta... funderar på att bära karet upp till vardagsrummet nu när den är lättare och limma framrutan när allt är på plats.

post-6541-14468927231921_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag kommit en bit ifrån skissen... I fredags handlade jag en hel del material och tanken var att jag skulle börja bygga men fick besök av svärfar så det blev lite mat o några pilsner sen stupade jag i soffan =) Hämtade 50kg LS hos Leif i Höör i lördags och jag fick med en hel del sniglar, räkor,sjögurka, sjöborre, en sandvändare och en gul kirurg som går i 520:an.

Började kapa och förberedda i lördags men jag satt ihop det mesta igår.

Såhär blev det:

post-6541-14468927259121_thumb.jpg

post-6541-14468927259353_thumb.jpg

post-6541-14468927259653_thumb.jpg

post-6541-14468927259925_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tuff höjning, jag skulle aldrig våga höja bänken på det där sättet dock. Jag skulle vara konstant livrädd för att något av benen skulla halka till och böjas med hela bänken följandes efter som följd.

Aluminiumställningen är fastskruvat med vinlkar på varje "ben" (syns kanske dåligt på tredje bilden) Träramen som vilar på aluställningen är fastskruvat med 15st 5x90mm skruvar. Plywood skivor kommer att stärka framsidan samt kortsidorna. Fast på framsidan kommer att vara två luckor. Jag tycker inte att det är så farligt högt... totalt är det 99cm: bottenramen 19,5cm + aluställningen 60cm + andra träramen 19,5cm.

I väggen har jag minst 3 reglar som ställningen kommer att vara fastbultat i så det är lugnt... helgen är för kort för att hinna med allt =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycke otur kan man ha?? Det verkas som jag kommer aldrig vara klar med det här projektet... beställde framrutan till karet förra vecka, en vecka leverans "fine" tänkte jag. Igår ringde glasmästaren att de får glaset idag och att de kan komma imorgon kl 7:40 och leverera. Ordnat så att jag är ledig imorgon och allt planerat. De ringde för en timme sedan att en kund har backat i min ruta och att de kan leverera en ny nästa vecka =S

Kan roa mig med att borra i golvet och dra alla rör tills dess samt bygga allt annat förutom akvariet.

post-6541-14468927284224_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

trevligt bygge detta.

har 3 st tips till dig lite beronde på vad du ska köra ska du ha spsér och så vidare så hade jag satsat på följande

ett bra lyse om du ska köra mh/t5 minst 1w/l LED ca 1w/l en rejäl skummare

och bra cirkulation som är som ha ett varierbart flöde.

man behöver inte köpa allt nytt finns mycket bra teknik under köp o sälj.

lycka till

mvh chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

it's all screwed up //

Fick min Laguna pump idag... bakslag igen som vanligt. jag börjar bli så van med all misslyckande på sista tiden så jag undrar vad som kommer hända när jag fyller karet?? kommer att explodera och 720 liter vatten kommer att forsa igenom vardagsrummet?!?

post-6541-14468927319274_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns slängklämmor i plast om man vill det men jag har sett syrafasta i saltvatten som faktiskt klarat sig helt utmärkt trots de vanliga fördommarna mot metall i saltvatten. Det märker man fort om den rostar eller inte, de i plast är kanon annars men brukar inte finnas i de vanliga affärerna. Buntband skulle kanske fungera men jag personligen sätter ändå mer tillit till en ordentlig slangklämma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har letat efter plastvarianten. Finns på nätet, men att beställa nåt för fyra kr blir ju skumt med...

Hr ma en ordentlig slanganslutning med "hullingar" så kommer inte en siliconslang någonstans om man drar buntband. Välj dock buntband med plastlås ;)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är sant det ni säger. Rostfritt kanste det skulle gå ett tag och plastklämma har sin för och nackdel med... Men om man betalar för en ny pump så vill man få den i bra skick... nu kan detta vara bara en bagatell men man vet aldrig om smällen som pumpen har fått kan påverka funktionaliteten förr eller senare. Vill helst slippa att ha trouble när jag satt igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, det är en helt ny pump? Ja då är det ju lika bra att reklamera den egentligen, det är just skittrist annars om det visar sig att det är något värre fel eventuellt... Det är därför jag bara köper begagnade grejer riktigt billigt. Då kan jag förutsätta att de antagligen har något fel så slipper jag bli ledsen om det stämmer ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där hade jag lämnat tillbaks, en ny pump ska ju vara hel och felfri.

Rostfria slangklämmor kommer rosta de med, syrafasta eller ej, så länge det finns syre i vattnet så gör de det. Tar lite längre tid bara, men rosta kommer de att göra. Ska du fästa med strips så var noga med kvaliteten på dessa också, då det har visat sig att plasten i många blir spröda och spricker efter en tid, har du då dessa på en kritisk punkt så är det inte så kul. Riktiga slangklämmor i plast är bästa valet, tyvärr inte så lätta att få tag på utan att betala allt för mycket för själva frakten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen och glaset kom idag... helgen bokad =) Nu är det bara att köra igång.

Någon som har en ritning för en bra sump?

Beror lite på vad för storlek, har väl antagligen en 30-40 st sketchup ritningar jag gjort till olika användare på diverse forum... Om du vill kan jag göra en till dig med när jag kommer hem :) vad planerar du för saker i sumpen? Samt vad är måtten så får du sen ikväll :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...