Gå till innehåll

SELCO el motsvarande?


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Tjäääna,

Vet nån hur man kan få tag på "SELCO/SELCON" i Sverige/Europa? Har sökt med ljus och lykta, men inte hittat nåt. Det är en flytande lösning med fettsyror man berikar mat med, som innehåller Omega3&6. Det verkar väldigt vanligt i USA, och omskrivs ofta på div forum och i böcker. Det är utvecklat av ett belgiskt företag, men verkar helt omöjligt att få tag i, i Europa.

Jag vet inte exakt hur det funkar, men man ska tydligen låta artemia/rotiferer ligga i det några timmar så lösningen helt omger dem. Dvs, det är inget de ska äta, utan nåt som "fastnar" på dem. Har hört nåt om nån som använde Omega3-kapslar ämnade som kosttillskott. Kan det funka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har inte heller sett detta inom EU, men foderberikningsmedel av liknande typ finns ju från Tropic Marin, FaunaMarin och KZ m.fl

Men finns det just de dära fettsyrorna (EPA & DHA) i några av deras produkter? Jag är ute efter nåt som inte behöver konsumeras av varken rotifererna el artemian (så som SELCO fungerar).

Finns som sagt ett antal liknande produkter men det här är kanske det du är ute efter?

http://shop.biotedmarin.se/sparkle-selco-100-g/971-0

Nja, den infon känns väldigt intetsägande. Inget om näringsvärden el så...

Tror inte den är vad jag letar efter.

När jag varit i kontakt med handlare i USA som säljer SELCO så skickar de bara inom USA som kylförpackning, eftersom det tydligen behöver hållas kylt hela tiden. Eftersom det innehåller fetter, borde de inte kunna klara rumstemp några dagar om förpackningen är lufttät? Vad skulle hända eg.?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns olika former av SELCO men alla innehåller både EPA och DHA. Det flytande finns i flera former Easy DHA Selco, Easy Selco och S.presso. alla används för att berika artemia innan matning. Mycket svåra att få tag i. Produkten som BioTed har är perfekt att mata artemia med (om man vill att de skall bli större) och jag använder det då och då för mina koraller. Firman du söker finns här men de vill ha större order.

Om jag vore du så skulle jag köpa Omega 3 kapslar av good kvalité - finns några som bygger på sälspäck. Skära upp dem och använda vätskan för att berika dina artemia innan matning.

MVH Lasse

PS hittade S.Presso hos BioTed här

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns olika former av SELCO men alla innehåller både EPA och DHA. Det flytande finns i flera former Easy DHA Selco, Easy Selco och S.presso. alla används för att berika artemia innan matning. Mycket svåra att få tag i. Produkten som BioTed har är perfekt att mata artemia med (om man vill att de skall bli större) och jag använder det då och då för mina koraller. Firman du söker finns här men de vill ha större order.

Om jag vore du så skulle jag köpa Omega 3 kapslar av good kvalité - finns några som bygger på sälspäck. Skära upp dem och använda vätskan för att berika dina artemia innan matning.

MVH Lasse

PS hittade S.Presso hos BioTed här

Men varför finns det så många olika? De verkar ju syfta till samma sak. Har läst om "Selco", "Easy Selco" och nu då senast om "Espresso". Samtliga är flytande och ska förvaras kylt. Samtliga berikar rotiferer och artemia med bl.a. DHA och EPA i lagom dos. Fattar inte varför de har så många olika produkter. Läste info hämtat från den sidan du först hänvisar till om "Espresso" här;

http://www.marinefishculture.com/enrichment-products/selco-s-presso

En hel del där som jag anser vara väldigt konstigt (som t.ex. att man ska ta fram det ur kylen minst 3h före användning, och att man ska mixa det med vatten i en mixer (eng:blender) i tre minuter).

Men hur som, verkar det vara den produkt närmast det jag söker, och som nog kan göra jobbet. Blir nog till att beställa asap...

Stort tack för tipset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med dessa preparat så ligger du i spetsen på utvecklingen. De är framtagna för olika metodiker och därför finns det detaljerade beskrivningar. Selco är dock ingen nyhet - 1986 jobbade jag med den.....

Orsaken att du skall ha lösningen i rumstemperatur är att den är trögflytande i lägre temperaturer (det är fetter) och att du skall blanda den kraftigt med en mixer i lite vatten är för att du måste göra en emulsion eftersom fett inte är vattenlösligt.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med dessa preparat så ligger du i spetsen på utvecklingen. De är framtagna för olika metodiker och därför finns det detaljerade beskrivningar. Selco är dock ingen nyhet - 1986 jobbade jag med den.....

Orsaken att du skall ha lösningen i rumstemperatur är att den är trögflytande i lägre temperaturer (det är fetter) och att du skall blanda den kraftigt med en mixer i lite vatten är för att du måste göra en emulsion eftersom fett inte är vattenlösligt.

MVH Lasse

Jojo, jag fattar att det blir "lösare" av högre temp, men varför inte skriva att man ska "ta ut det ur kylen, tillsätta rätt mängd till en bestämd volym vatten och sen låta den blandningen stå framme i 3h"? Hållbarheten lär ju bli avsevärt kortare om den måste förvaras kallt, och sen står framme 3h varje dag (t.ex) och blir rumstempererad.

En annan sak jag inte fattar är hur det funkar rent praktiskt. Som jag ser det finns det två vägar, med varsitt problem;

1. Om jag tillsätter fetter (kylskåpskalla eller inte) till en vattenmassa, kommer de lägga sig på ytan. Hur 17 berikas då rotifererna/artemian, eftersom de inte ska äta detta?

2. Givet ovanstående kanske jag tillsätter fetterna till en så pass liten mängd vatten+rotiferer/artemian att de inte kan undkomma att komma i kontakt med ytfilmen (fetterna). Men då är ju frågan hur de lyckas överleva (syrebrist, matbrist osv). De ska ju ända bada i detta i runt 12h. Ok, nykläckt artemia äter ju inte, men ändå.

Eftersom detta är en väl rekommenderad och använd produkt, borde den ju fungera. Men hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

??? Jag tror att den som skrivit instruktionen anser att de personer som använder preparatet är så intelligenta och välutbildade att de förstår att man bara skall ta ut den mängd man skall använda.

Googla på ordet emulsion så förstår du nog bättre. Med mixen gör man nämligen en sådan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast en emulsion förutsätter ett 3e ämne, för att (om vi nu ska vara såna) det opolära och polära ska binda. Som i "majonäsfallet" t.ex. Här har vi alltså ett opolärt ämne som ska blandas med vatten.

Vad är ämnet som tillåter emulsionen?

Sen, bortsett från ovanstående, ska rotiferer/artemia efter berikning med detta..."sköljas" innan matning. Hur behåller de då det fett (som tydligen enl. instruktion ska omge dem) som ska fäst på dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från Wikpedia

En emulsion är en blandning av två vätskor som normalt inte blandar sig lätt, exempelvis vatten och olja eller fett. Emulsionen framställs genom att den ena substansen slås sönder till så små droppar att de flyter omkring fritt i den omslutande vätskan. Bildning av och stabilitet hos emulsioner underlättas av detergenter.

Fetskrift från mig - det är skillnad mellan definition och "underlättas"

Omega3 syror är inte vattenlösligt - det löses i fett. Cellerna i organismerna innehåller fett - Omega3 syrorna går via "osmos" in i cellerna. Jämför hur fettlösliga ämnen som hamnar på din hud kan transporteras in i din kropp. Ett vanligt sätt att medicinera sötvattensfisk (som inte dricker) med antibiotika är att använda fettlöslig antibiotika. Omega3 syrorna når inte fisken genom att de sitter på maten - utan att den sitter i maten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej nej, fett kan bara lösas i opolära ämnen, jag vet. Dock vete 17 om en konisk behållare (som rekommenderas i fallet) med "luftbubbling" verkligen "slår sönder" lipiderna?

Oooookej, nu börjar jag fatta galloppen. När jag läst om SELCO i böcker och på nätet har det bara framgått att ämnet fäster djuren (rotiferer/artemia). Detta verkar ju sjukt konstigt (om det nu var så det funkade) med fett + vatten + djur. Men om det vid kontakt transporteras in i dem, är det ju en annan 5a! Eftersom ämnet i fråga fungerar har jag ingen orsak att betvivla att producentens instruktioner är korrekta, men eftersom jag var av en annan uppfattning av hur det "fäste" fattade jag inte hur detta gick till. Dock är det väl lite orättvist att jämföra mänsklig hud med dessa två? Visst, de kanske uppvisar samma reaktion på lipider, men det lär ju finnas en mängd kräftdjur vars skal förblir opåverkad av t.ex. SELCO. Aja, avstickare. Men ok, nu vet jag HUR ämnet är tänkt att funka. Tack för det! :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...