Gå till innehåll

Då kom suget tillbax igen..


Shark Of Sweden

Rekommenderade inlägg

Har nu efter typ 2,5 år fått tillbaka suget efter att ha ett kar igen! Men denna gången skall jag ta tid på mig och skaffa det bästa av allt men även försöka bygga mkt själv åxå för att få ner eventuella kostnader! Skall bytta ett Kub akvarium....tänkte beställa det på majornas glas! Saker som jag undrar:

*Finns det nån uträkning för tjocklek på glas till ett kar!?

*Skall man ha optiwhite glas på framsidan? Heter det så?

*Vad är nytt inom hobbyn?

*Är vodkametoden bra?

*Nån som kör med ecotech marine radion? Är den bra?

Har ni tips o råd så uppskattar jag de!:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hej

Glastjocklek kan du läsa om och räkna på via denna sida: http://www.fnzas.org.nz/?p=1732

Längst ner hittar du länk till både online beräkningssida och ett Excel-ark (som jag föredrar).

Optiwhite är vad jag förstår vettigare ju tjockare glas du kommer ha,

så vid tunna glas är det nog bortkastat, men det finns nog andra som vet bättre där.

Bio-pellets är väl något som borde var nytt sen du höll på senast (ett eventuellt alternativ till vodka).

När det gäller belysning så har det ju hänt mycket på LED-sidan på 2.5 år, men du verkar ju ha lite kolla på det :-)

Lycka till!

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

eco tech rampen ger ett fantastiskt ljus , men.... den är ju bara 40cm bred och ger ett rätt koncentrerat ljus. på en yta av 40x40cm ca får du ut maaaaasssa ljus som man an hålla även de mest ljuskrävande korallerna under, men efter det minskar det rätt drastiskt. En reflektion jag har över denna modell är också att iom att den är rätt liten i storlek och om man bara har en så kommer man få skuggsidor på korallerna precis som man får vid anv av MH. Får man ut ljus källan så får man även ljus på fler ställen och risken minskar då för mörka dåligt utfärgade partier på korallerna. men har man en kub på 60x60x60 så funkar en radion alldeles utmärkt men vid större mått skulle jag nog spana in maxspect razor modellen i stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lider nog åt ett kar på 60x60x60.....men hade velat ha större....kollade med majornas glas och dom sa att det skulle gå på 25.000:- :-(

Har frågor om priser på olika storlekar på kubakvarium till dom....

Så om jag har 60x60x60 och ecotec marine radion till det så skulle det gå bra...? Hur stor skulle sumpen behöva vara då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej nej nej, då har han missupfattat. Fick hem mitt 100x100x65cm kar i optiwhite glas nu förra veckan och betalade 8500 trotts lite specialbeställningar med svart plexiavrinning etc.

Kul med en till göteborgare förövrigt! Håller ett öga på detta karet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok konstig för han sa att 100x100x100 skulle gå på 25.000:-

Tyckte det lät väldigt konstigt högt! Sen sa han att det skulle behöva va 20 mm glas!

ahhh 100x100x100 är ju en helt annan sak, särskillt i optiwhite. då behövs det myyyycket tjockare glas vilket blir mycket dyrare

100x100x100 är dock riktigt svårt att ha som revkar då ljuset inte når ner över 70 skulle jag aldrig gå om jag vile ha koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

100x100x100 är dock riktigt svårt att ha som revkar då ljuset inte når ner över 70 skulle jag aldrig gå om jag vile ha koraller.

Nej då pratade med Ted å han visade en led lampa som klarar sett ;) står i butiken

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej då pratade med Ted å han visade en led lampa som klarar sett ;) står i butiken

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Mjo, går ju helt klart att få till leds som når hela vägen till botten (Lasses dreamchip @ 150W borde inte ha några problem med lins tex)

Problemet med detta är att det blir så intensivt vid ytan så du kommer inte kunna ha koraller på den övre tredjedelen av karet :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Billigast : Nej

Bäst : Helt klart där uppe, finns en del duktiga men han gör riktigt fina kar. Bland annat han som gjort Teds kar, saltkaren @ sjöfartsmuseet, o mitt. Du är välkommen förbi om du vill ta ett kik.

Men tror helt klart att han är bäst kvalite för pengarna. Enda klagomålet är egentligen hans tidsupskattningar, av 2 kar som gjorts av honom har han varit 2-4 veckor sen med dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen tillbaks i träsket Timmy! -shark_smiley

Mitt senaste kar är limmat av Benny på Majornas glas och jag är mycket nöjd med honom och det jobb han gjort med mitt kar. Anledningen att jag valde honom var att han kunde leverera karet när jag vill e ha det, annars hade det fått bli en mer lokal aktör som jag anlitat tidigare, Håkanstorps Zoo i Malmö, men han hade mycket och göra och kunde inte få fram det när jag ville.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lider nog åt ett kar på 60x60x60.....men hade velat ha större....kollade med majornas glas och dom sa att det skulle gå på 25.000:- :-(

Har frågor om priser på olika storlekar på kubakvarium till dom....

Så om jag har 60x60x60 och ecotec marine radion till det så skulle det gå bra...? Hur stor skulle sumpen behöva vara då?

Ha så stor sump du har plats med är mitt råd. som dom säger kanske det kan vara idé att vänta på generation 2 av radion rampen..... Men till ett kub kar på 60x60 och eventuellt med de där påbyggnads vingarna du nämnde kommer du ha ett klockrent lyse hur som. vilken inriktning kommer du köra på akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha så stor sump du har plats med är mitt råd. som dom säger kanske det kan vara idé att vänta på generation 2 av radion rampen..... Men till ett kub kar på 60x60 och eventuellt med de där påbyggnads vingarna du nämnde kommer du ha ett klockrent lyse hur som. vilken inriktning kommer du köra på akvariet?

Kommer att ha SPS & LPS o lite småkryp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen tillbaks i träsket Timmy! -shark_smiley

Mitt senaste kar är limmat av Benny på Majornas glas och jag är mycket nöjd med honom och det jobb han gjort med mitt kar. Anledningen att jag valde honom var att han kunde leverera karet när jag vill e ha det, annars hade det fått bli en mer lokal aktör som jag anlitat tidigare, Håkanstorps Zoo i Malmö, men han hade mycket och göra och kunde inte få fram det när jag ville.

Kanon! Har fått ett lägre pris nu!:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen tillbaks i träsket Timmy! -shark_smiley

Mitt senaste kar är limmat av Benny på Majornas glas och jag är mycket nöjd med honom och det jobb han gjort med mitt kar. Anledningen att jag valde honom var att han kunde leverera karet när jag vill e ha det, annars hade det fått bli en mer lokal aktör som jag anlitat tidigare, Håkanstorps Zoo i Malmö, men han hade mycket och göra och kunde inte få fram det när jag ville.

Tackar laggeman!!:-) körde dom hem de??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Billigast : Nej

Bäst : Helt klart där uppe, finns en del duktiga men han gör riktigt fina kar. Bland annat han som gjort Teds kar, saltkaren @ sjöfartsmuseet, o mitt. Du är välkommen förbi om du vill ta ett kik.

Men tror helt klart att han är bäst kvalite för pengarna. Enda klagomålet är egentligen hans tidsupskattningar, av 2 kar som gjorts av honom har han varit 2-4 veckor sen med dem.

Vore kul att se ditt kar!:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...