Gå till innehåll

Maxans Opti 630 liters


maxan

Rekommenderade inlägg

Jag sammankallar alla visa män! :)

Jag håller på att brottas med för höga nitrathalter och lite för höga fosfatvärden.

Jag har väntat tålmodigt i en månad på resultat, mindre matning och biopellets.

När jag uppgraderade burken la jag en del sten som inte fick plats uppe i burken nere i sumpen.

Cirkulationen där är väl inte världsbäst i sumpen.

Kan det bidra till att nitrat och fosfat hänger kvar för det blir för mycket skit nere i sumpen?

Är det läge att sälja iväg den stenen istället för att lagra den i sumpen helt enkelt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

För en som inte har kört salt på 20år, och då bytte man vatten , verkar det finnas många preparat som verka vara bakterier + kol källor, verkar finnas stor överlapp mellan dessa köpte precis något mot cyano som om man läser innehålls förteckningen verkar det vara snarlikna.

Så min fråga är är det egentligen någon skillnad?, jag förmodar att alla fungerar som vsv, dvs gynnar bakteri som binder fosfat och nitrat som man sen skummar bort eller som äts av filtrerare.

Fråga två är det risk att överdosera dessa som med vodka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det finns några olika approacher på det hela - dels finns det kemiska/medicinska preparat mot cyano, vilket jag ser som "sista utvägen" (död cyano är också giftig)

Sedan finns det bakteriebaserade preparat/metoder som syftar till att konkurrera ut cyanon över tid (cyano finns latent i systemet och hålls normalt i schack av andra faktorer)

Men den vanligaste anledningen till cyanoblommning är ju att man fått en obalans i näringsnivåerna, t.ex. för att man använt näringsbegränsande metoder -Vodka. VÄS, zeolith, biopellets etc

Ok, det var den förenklade förkortade versionen - men, ja - det mesta går att överdosera!

För en som inte har kört salt på 20år, och då bytte man vatten , verkar det finnas många preparat som verka vara bakterier + kol källor, verkar finnas stor överlapp mellan dessa köpte precis något mot cyano som om man läser innehålls förteckningen verkar det vara snarlikna.

Så min fråga är är det egentligen någon skillnad?, jag förmodar att alla fungerar som vsv, dvs gynnar bakteri som binder fosfat och nitrat som man sen skummar bort eller som äts av filtrerare.

Fråga två är det risk att överdosera dessa som med vodka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag pytsat i en start på 180ml av Microbe-Lift GSC. Vattnet ser nu ut som en dålig svensk insjö. Nu får det köra så får vi se vad utkomsten blir.

Kommer också dumpa i 3ml Ultra Bak / dagen.

Får vi se vad detta ger om två veckor.

Detta kombineras med BioPellets.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har justerat om mina 3 st Tunze 6095 så att de sitter på baksidan ca 65 cm emellan varandra, 20cm ner, 45 vinkel uppåt mot framsidan.

Ändrat till sekventiell och min 30 Max 100% med 24V..

Enligt tips från Roger på Tunze USA.

Uppnått bättre skjuts på vattnet än tidigare.. Mycket pga att jag kan maxa till 100% utan att korallerna påverkas direkt utan bra indirekt med stor vattenrörelse som skapas...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...