Gå till innehåll

Maxans Opti 630 liters


maxan

Rekommenderade inlägg

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Greger: Det är svårt att lyfta ut stenar med dammsugaren? :) Sedan brukar jag vilja komma in mellan lite utrymmen som inte har så bra cirkulation för att suga upp ditrius..

"Love-bites" var ordet.. Tyvärr är kärleken inte ömsesidig :)

Undrar om det inte var till vattnet på golvet som han föreslog dammsugaren.

Där har du väl inte sten och ditrius? ;)

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man känner stor glädje över ny burk när den är på plats... Sedan skickar man ner några stenar.. Någon fisk därefter osv.. Efter ett tag skall man börja med aquascapen.. Det var 5 år sedan sist.. Och det var lika jobbigt nu som då. Jag kan inte tycka det är kul.. :)

Det är något nödvändigt ont som man bara vill få överstökat.

Euphylian är stora som hus, ok, basketbollar/ fotbollar och handbollar. Hur f@n skall allt få plats som fick plats tidigare...

Jag kanske skall lägga ut det på entreprenad :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, har flyttat (läs kastat) över mer sten från gamla burken... Flyttat en del koraller och "fyndat" några här...

All sten som åkt över i helgen har dragit upp fosfatet något... De hade en hel del skit och jag hann inte skölja all sten...

Kört igång järnbaserad fosfatremover....

Med strömavbrott runt omkring var det dags att göra ett planerat "torrsim" igen.

Noterade 2 fel... Det hål som var gjort på returen satt för lågt inne i avrinningen så att det blev en häverteffekt och vattnet rann sakta "bakåt" till mynningen kom över vattenytan.. Borrade ett nytt hål på ett annat ställe och skall täppa för detta hål som bara skapar massa skvalpljud i boxen och det sprutar som fan ur det hålet och skvätter vid igångsättning efter strömavbrott.

DÄREMOT behöver jag kloka råd gällande en annan sak..

När vattnet blir för högt och nivån stiger i sumpen hamnar skummaren på en sådan nivå att den börjar suga in massa vatten och trycka upp mot koppen med översvämning som följd med att skiten i skummaren trycks ut i sumpen igen... Om det nu blir strömavbrott och allt kommer igång igen är risken stor att vattennivån i sumpen inte hinner sänkas innan skummaren får för sig att leva livet....

Medan jag skrev detta tror jag att jag kom på lösningen... Jag har en jordfelsbrytare som jag använde till min gamla MH armatur så att den intresselöse slås på och av massa gånger om det blev problem med strömmen (ni vet, en brytare som slår av även när den tappar ström, inte alltid önskvärt... Men i detta fall :) ) så slår den av.. Då får jag manuellt starta skummaren och därmed säkerställa att allt är ok... Så får det nog bli .. Om ingen annan har någon lysande ide :)

post-2613-14468927483119_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och nej, jag har inte tänkt låta akvariet se ut som det gör just nu :) jag har bara inte haft tid att stå med händerna i vattnet igen.. Och så vill jag låta hepatusen få lite lugn ett tag igen.. Uppskattar inte fullt att man är där och gräver hela tiden! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag tänkte jag lägga mig "tidigt" men så bestämde jag mig för att flytta fiskar till nya burken från gamla... Vill bli klar så jag kan fimpa den gamla burken.

1 imperator, 1 Hepatus, 3 flavencis och clownparet fick dra över... Några fröknar och en chromis kvar... Och sjömonstret (stor ormsjöstjärna) och slutligen en anemon...

Anemonen har flyttat från en sten till baksidan.. Den får gärna söka upp en sten igen :)

However! Nu är det bara att hålla tummarna... Skall mata ordentligt i dagarna medan de hittar sina platser i sitt nya hem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då har min bubble tip anemon fått flytta samt ormsjöstjärnan. Ormsjöstjärnan är ganska... stor... men tyvärr bröt den två armar under flytten. Men jag är övertygad om att mitt gamla "sjömonster" kommer repa sig bra.

Nu är det en snigel kvar samt en j*vla massa euphylia och lite sinularis kvar i gamla burken. Måste avyttra en del, får inte plats i nya burken... eller.. plats och plats, den är ju större.. Men jag tänkte ge plats för lite nytt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Burken står och puttrar lite för sig själv men Ca går sakta uppåt vilket känns.. Märkligt... Jag stoppade Ca via balling när jag märkte den gick uppåt för att den skulle sjunka. Har haft så en vecka men värdet hår uppåt(?).. Kan det vara möjligt eller har jag slarvat vid mina mätningar tidigare?

Kör hyffsat nytt Salifert test. Får mäta imorgon igen.. Gått från typ 430 till 450-460...

KH ligger på 8.6, klättrat upp lite senaste två veckorna, skall justera tillförsel via balllin..

Någon med tankar eller idéer? Eller har jag bara felaktigt utgångsläge? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Burken står och puttrar lite för sig själv men Ca går sakta uppåt vilket känns.. Märkligt... Jag stoppade Ca via balling när jag märkte den gick uppåt för att den skulle sjunka. Har haft så en vecka men värdet hår uppåt(?).. Kan det vara möjligt eller har jag slarvat vid mina mätningar

Stoppade i Ca när du märkte att den gick uppåt, för att den skulle sjunka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger: jag kör aldrig mg kontinuerligt utan buffrar det när det behövs. Men det var runt 1300-1350 när jag mätte det för någon vecka sedan.

Skall köra igenom KH,mg och ca imorgon så får jag se. Korallerna ser ok ut, möjligen att inte zooanthuskolonin slagit ut fullt senaste 2 dagarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, har gått igenom burken.

Nitrat 50

Kalcium 450

Kh 8.0

Mg 1320

Ph 8.0

Temp 25 grader

Densitet 1.026

Fosfat 0.35

Ok.. Min teori är följande gällande mitt Ca....

Haft två "feta" snäckor som gick i stå för typ 2 veckor sedan och har fått stå kvar i burken. Kan tääänka mig de har drivit upp nitraten. Jag gjort ett tappert försök tänkte jag att skölja rent dem för att skicka ner till min eremit som lever i sumpen. Det luktar mumma i huset nu. Det var ingen succé hos min sambo :) Special Blend Microbe-Lift luktar MILT i jämförelse.

Men ok.. Med så hög nitrat och fosfat ligger SPS:erna lågt och förbrukar inte så mycket CA, den verkar mest ligga "still" och kanske inte gå uppåt som jag först trodde men förbrukningen är mer eller mindre still.

Kh förbrukades däremot med 0.6 på en dag.. Stängde av ballingen för att få ner den och nu ligger den på 8.0... Men Kh och Ca skall väl förbrukas samtidigt?

Har kört med Ultra Power Phos och aktivt kol i nya burken.. I gamla körde jag bio-pellets.

Såå...Jag funderar på om jag skall köra lite Ultra Phos (Aluminium baserat) eller om jag skall köra vidare med Power Phos men den verkar inte palla trycka ner fosfaten riktigt just nu.. Eller skall jag dunka i BIO-pellets som jag körde förut.. Eller köra VÄS i kombination med Ultra Phos ett tag..

Tankar och idéer välkomna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Körde igång NP Bio Pellets, 50ml / 100l.. Funkade bra förut utan några incidenter, smyger igång och låter den tuffa. Förhoppningsvis var det de döda snäckorna som läckte en hel del skit, kanske eventuellt matar lite mycket men de äter som matvrak och slukar det mesta på kort tid..

Vi får se hur det utvecklar sig.. Det tar ju ett tag innan bio kickar in ordentligt... Får kolla av till helgen om det hänt något..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...