Gå till innehåll

Har någon tips om varför mina Seriatopora Caliendrum blivit vita undertill?


Garion

Rekommenderade inlägg

Som rubriken säger. Jag noterade det först för ett par veckor sedan.

Har varit bortrest en vecka och nu är det sämre.

post-4773-14468927315403_thumb.jpg

De andra stenkorallerna ser bra ut.

Alla fraggar utom en (av denna moderkorall) ser okej ut.

post-4773-14468927316041_thumb.jpg

Har lite cyanoproblem, men det ska väl inte påverka? Det är mest på sanden.

Värden:

Temp: 25,8

Sal: 1,025

PH: 7,8-8,0

KH: just nu 7,3 (ca 11 före semestern)

Ca: 420

Mg: just över 1500

Nitrat: 10

Fosfat: 0,00 (Hanna 713)

Fosfatet har legat mellan 0,1 och 0,04 de senaste veckorna.

Alla värden med Salifert utom PH som är dels digital och dels JBL.

Några förslag?

Spårämnen?

Hälsningar

Håkan

post-4773-14468927315613_thumb.jpg

post-4773-14468927315816_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara många orsaken en kan vara en sjukdom som förekommer fick den på en av mina Seriatopora. Va in på korallfisken i linköping det va dem som sa det till mig och dem hade inget bot:( KH är väl lite lågt men borde fungera. JAg skulle väl rekomendera att fragga av allt som är friskt.

Någon annan kanske har något annat att rekonendera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH fungerar utmärkt där den är nu, mer eller mindre precis som det är i havet. Hög KH ökar risken för flera sjukdommar, (bl.a. RTN).

Håller det på bli värre eller skulle det kunna vara bristen på ljus som gör det? vad kör du för ljuskälla?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH fungerar utmärkt där den är nu, mer eller mindre precis som det är i havet. Hög KH ökar risken för flera sjukdommar, (bl.a. RTN).

Håller det på bli värre eller skulle det kunna vara bristen på ljus som gör det? vad kör du för ljuskälla?

Det verkar bli värre. Moderkorallen har ju växt och frodats från att vara ett par cm till att vara 15-20 cm nu. Under samma LED-belysning.

24 st. XM-L (CW och NW), 12 st. XP-G (CW), 24 st. XT-E (RB och BLUE) samt 24 st. XP-E (RB). Ca. 250W alltså.

De behöver väl inte mer ljus därför att de blir större?

Jag har skrivit i en annan tråd att jag haft problem med att mäta Mg och alltid fått mätvärden på 1100-1200 så jag har buffrat på ordentligt med MG-buffer (Grotech). När jag sedan bytte till Salifert visade det sig att jag hade låångt över vad skalan kunde visa, så nu har jag inte buffrat Mg på tre, fyra veckor.

Kan det vara så att mitt nya test också visar fel och att det skulle kunna vara Mg-brist?

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tippa på att det är ostabila värden (och förändringar i ljus mm...) som ställt till det, som du skriver så har både kh och mg åkt jojo den sista tiden.

Just seriatoporor och andra i den familjen är ganska känsliga för det.

Det kan även vara brist på något,vill minnas att kaliumbrist brukar visa sig på det viset.

Några rejäla vattenbyten med ett kvalitetssalt borde få ordning på det, iaf tillfälligt.

Tycker du kan börja titta på ballingmetoden med doserpumpar för att få stabilitet i värdena.

Framförallt då metoden Balling Classic som är en balanserad metod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svajiga värden är inte bra. är nog bättre dem ligger lite fel en o vara svajiga. Ska man buffa så gör det i små små steg :)

Det lustiga är ju att dem andra frodas och mår bra. om det är samma ljus över alla så tycker jag det bör bero på att just denna är på något sätt försvagad:( om den är lite sjuk eller va det är vet man ju inte. Gu ju inte ta tempen på den den hehehe

Men om det fortsätter tycker jag du ska fragga av det som är frisk. Kan gå fort för fort ibland :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren.

Ska göra några vattenbyten till, kolla kaliumvärden och kanske mata lite till då.

Jag matar redan nu ungefär 1,5 kub om dan men har tillfört lite fisk idag, så att öka till 2 kuber om dan kanske blir bra.

Ska jag kanske ta ur lite biopellets ur reaktorn?

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...