Gå till innehåll

Hjälp Balling Classic och spårämnen


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Har FM Ultra B spårämnes lösningar och har nu tänkt tillsätta dessa i mina ballingdunkar.

Men jag blir inte riktigt klok på hur mkt jag ska tillsätta när man kör balling classic. På FM's hemsida hittar jag bara recept för Balling Light.

----------------------------

1st canister:

Dissolve 2 kg of calcium chloride dihydrate in 4 litres of osmosis water and then fill the canister with osmosis water.

! Caution ! Always add the salt to the water - never vice versa!

Then add

  • 25 ml Trace B heavy metal complex
  • 25 ml Trace B strontium / barium complex

to the canister.

2nd canister:

2 kg of magnesium chloride hexahydrate in 4 litres of osmosis water and then fill the canister with osmosis water.

The new method does not require magnesium sulphate as it would accumulate in the water.

Nothing else is added to this canister!

3rd canister:

Dissolve 500 g of sodium bicarbonate in 4 litres of osmosis water and then fill the canister with osmosis water.

Then add

  • 25 ml Trace B iodine flour complex

to the canister.

---------------------------------------------

Sen har jag hittat följande balling Classic recept. Men mängden spårämnen verkar inte stämma alls förhållandevis mängden salt i ovanstående recept. Det är väsenligt mkt mer.

Behållare 1

2 liter osmosvatten

144 g Kalciumkloriddhydrat

10 ml Strontium-Barium komplex

10 ml Heavy metal komplex

Behållare 2

2 liter osmosvatten

164 g Natriumvätekarbonat

10 ml Iodine-Fluorine komplex

Behållare 3

2 liter osmosvatten

49 g Natriumkloridfritt salt

110 g Magnesiumkloridhexahydrat

16 g Magnesiumsulfatheptahydrat

--------------------------------

T.ex.

Behållare 1

Light: 25ml spårämen / 2kg salt = 12.5ml / 1kg salt

Classic: 10ml spårämen / 0.15kg salt = 66.6ml / 1kg salt

Verkar galet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saxat från Ocean Akvarium:

Halterna här är beräknade för att förändra jonbalansen minimalt. Lösningarna är här litet mer utspädda än i andra recept. Det är för att det skall gå lättare att lösa upp den sista bottensatsen.

* Häll upp fyra liter vatten i varje dunk. Tillsätt sedan:

Dunk 1 220 g Kalciumklorid- dihydrat + 65 g Magnesiumklorid-

hexahydrat.

Dunk 2 262 g Natriumbikarbonat passar till kalciumkloriden.

För 65 g Magnesiumklorid ökar vi med 54 g natriumbikarbonat.

Totalt är det alltså 316 g Natriumbikarbonat som behövs när vi har den mängden magnesiumklorid.

Behöver vi använda mer eller mindre magnesiumklorid bör natriumbikarbonatmängden ändras 83% av ändringen av

magnesiumkloridtillsatsen.

Dunk 3 61 g Natriumkloridfritt salt.

* Skaka om dunkarna till dess allt har löst sig och tillsätt sedan 1 liter vatten till i varje dunk.

Här finns dock inga spårämnen medtagna, men jag tror nog att du kan köra på de mängder du hittat för classic-receptet. Tycker mig känna igen det från andra jag själv hittat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den som gjort det receptet som nämns som balling light måste ha en redigt stor skruv lös........

Den som vet hur bikarbonat fungerar och löser sig vet att det är stört omöjligt att ens lösa mer än 100 gram bikarbonat i en liter vatten men jag tycker den gränsen ligger på 85-90 gram typ...... Med 100gram / liter kommer du få en väldig grumlig lösning.

kör du på classic receptet.

Jag anv mig utav det då jag körde balling och det funka klockrent.

Det enda jag kan ha inv mot är tillskottet av Mgcl2 i dunk 3. detta skulle jag köra i dunk 1 med CaCl2 . För mig hade jag ca 30gram MgCl2 / liter balling lösning men detta är något man får mäta sig till hur mkt man förbrukar samt att denna förbrukning kan variera över tid. skippa även sulfatet..... onödigt i min mening.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört Classic nåt år utan Mg.

Första receptet kommer från Fauna Marin. Tanken är nog att dunkarna ska fyllas ut till 5 litet efteran tillsatt salterna.

Om jag kör på Classic receptet innebär det att jag doserar LÅNGT över den dos per volym salt som tillverkaren rekommenderar vilket känns lite läskigt. Överdosering av spårämnen kan skada korallerna, sen är det ju ganska dyra tillsatser som man inte vill slösa med.

Får väl maila FM och kolla.

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag halverade dosen spårämnen och det funkade bra ändå. funka även bra när jag körde 5ml/ liter balling lösning och jag märkte aldrig några negativa effekter som du nämner.

En annan sak som är helt sne vriden i balling light receptet är förhållandet mellan cacl2 kontra bikarbonaten. Regel är att manförbrukar ca 10% mer bikarbonat än CaCl2 och då kulle du förbruka ca 5 dunkar bikarbonat blandninng på en dunk CaCl2 blandning. detta medför även att man skulle dosera 125 ml Trace B iodine flour complex mot 25ml av var dera heavy metall samt strontium barium..... Ingen jämn vikt alls......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade problem med att få ordning på sura koraller när jag körde spårämnen i ballingen.

Trace elementen är bäst att dosera manuellt, det löste en del mindre korallbekymmer för mig.

Doserade bara lite sporadiskt, en skvätt då och då.

Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får nog helt enkelt välja vilket av recepten man vill använda och sedan hålla sig till det - Balling light är ju en reviderad version av classic.

Att ge exakta anvisningar om hur mycket spårämnen som förbrukas är nog ungefär lika lätt som att utlova exakt bensinförbrukning på en bilmodell, oavsett förare och last.

Beträffande carbonat mixen, så står det att man ska lösa 4kg i 4liter osmosvatten och sedan fylla upp dunken med osmosvatten - brukar bli 5lliter+

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det inte att beräkna lite mer exakt än "en skvätt"?

Även jag har reagerat på frågan, jag doserar nog hellre manuellt. Tycker FM kunde bjucka på en liten uppskattning av dosering per vecka eller något.

Det finns en fara i det, eftersom den siffran kommr ju att bli det som "gäller", oavsett förbrukning, antal koraller, vattenbyten och saltmärke etc.

M a o ett snöre är 3764,37mm ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klassiska receptet med spårämnen ovan är herr Ballings orginalrecept där han utgick från de mängder av spårämen som kunde uppmätas i korallernas skelett.

Men de spårämneslösningar som Balling syftar till i sitt recept kanske har en helt annan koncentration än de lösningar som FM säljer eftersom doseringsanvisningarna skiljer sig så sjukt mkt.

Därför tar det mot att använda FM lösningarna till det klassiska receptet innan man har fått lite mer koll. Men ärligt talat hade jag nog inte vågat använda det i ett Light recept heller då det verkar helt skevt vilket Andreas verkar hålla med om.

Man borde ju kunna räkna ut mängden spårämen per mängden balling salt utifrån Ballings recept, förutsatt att man känner dels till koncentrationen för spårämneslösningarna i det receptet samt koncentrationen för de spårämneslösningar man själv har. Tyvärr har jag inget av det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade en annan rekommendation från FM

10ml / 100 liter i veckan

Sålänge man inte går över det borde man ju vara "safe"

Jag doserar ca 100ml balling per dunk och dag.

Ballings recept är 5ml spårämne / liter balling

vilket blir 0.5ml spårämne / dygn

vilket blir 3.5 ml / 400 liter i veckan

vilket blir 0.9ml / 100 liter i veckan

en tiondel av rekommenderad dos, inget risk för överdoering mao :-D

Man behöver alltså upp i 1 liter balling per dygn för att nå max rekommenderar dos.. detta blir bara lustigare och lustigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får nog helt enkelt välja vilket av recepten man vill använda och sedan hålla sig till det - Balling light är ju en reviderad version av classic.

Att ge exakta anvisningar om hur mycket spårämnen som förbrukas är nog ungefär lika lätt som att utlova exakt bensinförbrukning på en bilmodell, oavsett förare och last.

Beträffande carbonat mixen, så står det att man ska lösa 4kg i 4liter osmosvatten och sedan fylla upp dunken med osmosvatten - brukar bli 5lliter+

Opps - det ska stå 500g carbonatmix i 4liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även märkligt att FM rekommenderar samma dos spårämnen för Balling Light samt Balling Classic. Väsentlig skillnad kan man ju tycka.

Måste ju tillsätta sjuuuukt mkt balling för att komma upp i rekommenderade 10ml / 100 liter i veckan.

Men de kanske ändra koncentrationerna i flaskorna i samband med att de ändrade doseringsanvisningarna, hade ju varit bra att veta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade en annan rekommendation från FM

10ml / 100 liter i veckan

Sålänge man inte går över det borde man ju vara "safe"

Jag doserar ca 100ml balling per dunk och dag.

Ballings recept är 5ml spårämne / liter balling

vilket blir 0.5ml spårämne / dygn

vilket blir 3.5 ml / 400 liter i veckan

vilket blir 0.9ml / 100 liter i veckan

en tiondel av rekommenderad dos, inget risk för överdoering mao :-D

Man behöver alltså upp i 1 liter balling per dygn för att nå max rekommenderar dos.. detta blir bara lustigare och lustigare.

10ml/100L/vecka är ju universaldoserigen på FM´s spårämnen vid tillsättning direkt i karet, du kan väl bara dividera det i förhållande till den mängd ballingvätskor du tillsätter på en vecka.

Spårämneskoncentrationen varierar nog en del mellan olika tillverkare - likaså är det rätt många olika Balling classic recept i omlopp - därför menar jag att det är bättre att hålla sig till ett och samma "recept"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det blir ju lite olika beroende på hur man räknar.

Om man utgår från universaldosen (6ml/dygn för 400l) och jag doserar 100ml balling per dag så blir det 300ml spårämneslösning per 5-litersdunk om jag inte räknar helt galet. Som sedan ska sänkas när förbrukning ökar.. så att räkna så blir lite bakvänt.

Men om man utgår från rekomendationen för Balling Light recepetet så blir det:

Dunk1: 360g x 25ml / 2000g = 4.5ml av spårämne 1 och 2 för 5l balling

Dunk2: 410 x 25ml / 500g = 20.5 ml av spårämne 3 för 5l balling

Lite skillnad...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är doseringen på de flaskor du har som gäller, koncentrationen har ändrats och de Balling light trace 1,2,3 som levereras nu är det 25ml doseringen som gäller.

Däremot verkar det vara något fel på FM´s hemsida, för det recept som låg uppe i morse är den äldre versionen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...