Gå till innehåll

Combi san


acuario

Rekommenderade inlägg

Jag undrar om detta medel är något att ha. Det är delade meningar på Reef central om detta, En del säger att det är 99% vatten och värdelöst och en del säger att korallerna blir finare och växer fortare. Vad säger ni som använder det här i Sverige?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört med Combisan i ett år nu, det är klart svårt att säga om det är bättre än några andra medel. Använde saliferts produkter innan och tycker att de var minst lika bra. Min stora oro för tillsatser är om de inte på nåt sätt även fungerar som gödningsmedel för en del alger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har letat upp litet info om combi san. Receptet härstammar från Peter Wilkens i Schweiz, en av saltvattensakvaristikens stora pionjärer. Koncentratet såldes från Schweiz till Three Little Fishes i USA där det späddes ut och såldes. Numer så säljs USAförpackad combi san i Tyskland också och det borde väl betyda att den inte blandas i Schweiz längre. När man läser analyserna så är det ju i stort sett bara Jod som är av något värde i preparatet. Sedan kan man ju dra egna slutsatser om originalrecept eller inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tittat litet till. Från början var det Aquarium systems som importerade till USA och i dag har tydligen three little fishes blivit Two little fishies. Enligt en spansk sida och min nästan obefintliga spanska var det Peter Wilkens som uppfann kalkwassermetoden i början på 70-talet. Jag hade hembyggd injektorskummare 1973 med en Eheimpump på 8 liter per minut, men enligt historikerna var den skummaren inte uppfunnen då??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med combi san ett tag nu.Och jag kan se att algerna har ökat kraftigt. MEN när jag slutade med combi san så slog vissa av mina sps om helt färg som ni kan se på min tråd SPS koraller. Jag vill dock på stå att man kan köra med det men inte hälla i några andra tillsatser utan bara det. Häller du i även jod eller trace,osv då blir det för mycket för burken. Sen om det bara e vatten i eller vad som det sägs på flera trådar i usa..ja..Svårt... Jag tror att det finns flera tillverkare som säljer dessa tillsatser som gör allt för att känna så mycket pengar som möjligt igenom att hälla i eller spä ut om möjligt.För det e ju väldigt svårt för oss att kolla det....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja både och. Korallerna fick jättefina färger och blev väldigt starka i färgerna.. men sen fick jag väldigt mycket alger och då slutade jag med combi san. Och Då märkte jag att vissa (4St) slog om och blev mera åt det bruna hållet igen. Nu har jag inte hällt i på en månad och korallerna börjat få viss färg tillbaka. Nu häller jag bara i trace elements i från reef solution.och väldigt lite jod..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det är illa när det aldrig står någon innehållsförteckning på tillsatsmedlen. Har inte bytt vatten på 6 månader. Inte doserat i något jod på lika lång tid (nästan). Inte tillsatt Combi San på 2 månader. Däremot Reef Evolution: Strontium, Aquarium Systems: Coral San, H&S: Marine de Luxe Coral Food och Tropic Marin: Pro-Coral Organic. Ändå har joden har hela tiden legat högt 0,06 - 0,1 ppm.

Skall prova Tropic Marin: Pro-Coral A- och K+ Elements och dosera detta tillsammans med bikarbonaten och kalciumkloriden. Skall köra uteslutande med detta (och H&S: Marine de Luxe Coral Food eftersom det borde bara vara plankton). Sen får man väl se vad som händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...