Gå till innehåll

Förslag på cirkulationspump


Guest junkie

Rekommenderade inlägg

Guest junkie

Hej!

Jag är på jakt efter en cirkulationspump till mitt 400l akvarium. Tänke kolla med er vilka ni rekommenderar. Har idag endast 4st 1000l + 1st 700l som jag tänkte behålla. Det som jag är ute efter är en tyst och gärna luftkyld då jag har märkt att pumpar som är helt i vattnet alstrar en del värme.

Tacksam för lite förslag.

MVH, Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest junkie

Tack för svaren ;-)

Stefan - Vad är det för pumpar du har?

Niclas - Vem säljer STREAM eller du kanske har någon länk

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest junkie
Stefans pumpar: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=7136

Streampumpar hittar du både på webbshopar (se under Länkar) och lokala affärer.

Tackar!

En fråga, såg att streampumparna hade ett magnetfäste som såg ganska fint ut, kan man ändra riktning på pumpen då man endast får en rad stråle om man fäster den på ex. kortsidan.

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste bara säga att magnet fästena är helt grymma. Jag har haft igång mitt akvarium i ca 3-veckor och bytt sida på min streamer två gånger ändrat vinkel ett antal gånger. Streamern i säga ger även en mycket fin och bred stråle. Jag kör med TS12 så det blir fin våg simulering för de få koraler jag har.

Jag rekomenderar den stark, mycket pump för pengarna.

//Torbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag varit i ditt läge hade jag köpt stefans fisherpumpar mycket bra med luftkylt och skulle du i framtiden skaffa styrning typ IKS till dom så går dom att dimma dom. Har du luftkylda så kan du ju ha en i varje hörn utan problem.

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest junkie

Nu har jag nästan bestämt mig för detta pumpkit. Är det någon som vet om man kan vrida utblåset i sidleds om man använder magnetfäste. Jag har ju ett Juwel akvarie utan övre kant på karet och därför är ett magnetfäste bra.

Turbelle® stream Kit TS24

= 2 pumps Turbelle® stream 6100

with 2x12000 l/h, (2x3,170 US gal.)

+ Multicontroller 7094

For aquariums of 500 - 3000 l (132 - 792.5 US gal.), wave simulation, foodtimer, operation in night mode sequential pump circuit and tide simulation.

post-1366-14468912117798_thumb.jpg

post-1366-14468912117845_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör 1st 6100 och en 6060 i mitt 540L, tycker det är ganska lagom...men skulle nog kunna få i den andra 6060an som ligger här också. Frågan är nog bara om du kan placera dem bra så de inte blåser direkt på koraller,jag hade svårt för det i mitt 325L när jag bara hade 2st 6060,var svårt att placera gorgonian så den inte blev piskad då strålen är så bred från pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej det var inte så jag menade ,det var mest på skoj.Ber om Ursäkt, tunze är mycket bra pumpar, när du ändå funderar på att köpa nytt köp det bästa på en gång,köper du 6060 så kommer du vilja byta effter ett tag,talar av egen erfarenhet, använde mina 6060 1vecka sedan åkte dom ut,en förlust på 1500kr, ett tips köp det du vill ha även om det är dyrt,köper man billigare saker förlorar man nästan alla pengar när man vill byta upp sig, det är bara topp grejor som har högt andrahands värde. så köper du kvalite så har du alltid tillbaks över hälften den dag du vill sälja, Ber om ursäkt igen .men vem som kommer att prova båtmotorn i akvariet ? jag har jag redan en hemliga favorit.MVH STEFAN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest junkie
Hej det var inte så jag menade ,det var mest på skoj.Ber om Ursäkt, tunze är mycket bra pumpar, när du ändå funderar på att köpa nytt köp det bästa på en gång,köper du 6060 så kommer du vilja byta effter ett tag,talar av egen erfarenhet, använde mina 6060 1vecka sedan åkte dom ut,en förlust på 1500kr, ett tips köp det du vill ha även om det är dyrt,köper man billigare saker förlorar man nästan alla pengar när man vill byta upp sig, det är bara topp grejor som har högt andrahands värde. så köper du kvalite så har du alltid tillbaks över hälften den dag du vill sälja, Ber om ursäkt igen .men vem som kommer att prova båtmotorn i akvariet ? jag har jag redan en hemliga favorit.MVH STEFAN

Hej Stefan!

Det är helt lungt, humor funkar för mig i alla fall ;-)

Håller med dig, man skall nog köra på lite kraftigare saker annars blir man nog aldrig riktigt nöjd som någon tog upp här förut....

MVH, Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ett tips till, när du köper begagnat, köp bara grejer du inte förlorar så mycket på,kör själv bara luft kylda pumpar i akvariet, köper du en sådan får du lika mycke som du gav när du säljer, när det gäller mh och skummare så köp den du vill ha direkt,annars är du inne i bytar cirkusen och det blir mycke dyrare i slut ändan, annars köper du växthus mh 400kr på blocket,använd den tills du hittar vad du vill ha, även tunze 6060 kan du köpa beg för ca 5-600kr det finns många liggandes hos dom som ångrat att dom inte köpte det bästa direkt, det enda du behöver kolla på en dränkbar pump är att sladden inte har stelnat,böjer du en sådan för mycket får du kabelbrott,då är pumpen slut,vissa reserv delar är så dyra att det inte är lönt att laga.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...