Gå till innehåll

Högt knäppande ljud.


Spectra

Rekommenderade inlägg

Hej folket.

Var länge sedan jag var här nu men haft rätt mycket med annat.

Men akvariet mår bra och alla tips härifrån har hjälpt mycket.

Nu till min fråga.

Varje dag, ungefär 1-3 gånger varannan timme så knäpper det riktigt högt i mitt akvarium. Låter faktiskt precis som när man skriver med iphonen hör jag nu :)

Men mycket mycket högre.

Har blivit riktigt rädd att det är glaset som spricker men förstått att det kan det inte vara.

Hoppas ingen firre har fått tag på en iPhone5 före mig bara :) ne men det låter nästan som om en stor turbo ramlar rakt ner i glasbotten.

Har läst om pistolräka, mantis. Etc etc. Men jag har aldrig sett ngn. Och inte köpt ngn

Det jag vet att jag har är.

Putsräkor 4st 2-gulröda, 2-röda

Krabbor 4st ingen aning om sort

Turbosar ca 6st

Eremiter ca 6st

Kan det vara ngn utav dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade varken köpt eller sett någon pistolräka när jag hörde min första gången. Den hängde med stenen och håller sig mest inne i en sten. Det låter lite som att det skulle vara en pistolräka i alla fall. Jag har vaknat på natten när min har dragit av sina värsta smällar. Och då står akvariet i ett annat rum.

MVH

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En mantis skapar ett "kulspruteliknande" ljud... Alltså fler smällar i rad, mycket tätt på varandra...

Pistolräka skapar ett ensamt "skottljud" alltså endast en smäll.

Snäckor kan sätta sig i ett hörn och "skaka" skalet så att det låter som en mantis, och antar att de kan göra singelsmällar också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren.

Ja det låter ju som en pistolräka då. För det knallar på rätt bra. Bor i en trea och knallarna hörs till alla rum även med stängda dörrar.

Men det är som enstaka knäppar med ca 1-2 sekunders mellanrum, ibland 3-5st på rad o ibland 1-2 med 5-7sekunders mellanrum.

Har varit orolig att det kan va glaset, sumpen, ställningen. Så skönt att bli lite lugn iaf. Men vore kul att se cowboyen. Hur ser dem ut och hur stora kan dem bli? Och varför knäpper dom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...