Oliver Postat 28 november 2012 Dela Postat 28 november 2012 HejVi hade två clowner, inatt hade en lyckats komma in i koppen vid insuget (Red sea max, korkad kopp, blir som en fälla) ...och den dog där. Nu är något allvarligt fel på den andra, är han deppig, sjuk eller döende av annan anledningHAN ÄTER INGETORKAR INTE SIMMA MOT STRÖMMENLIGGER UPP OCH NER NUSPRATTLAR LITE hjääääälp Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fredrik.g Postat 28 november 2012 Dela Postat 28 november 2012 Vad har du för vattenvärden just nu? Har aldrig varit med om detta själv men det brukar vara bra att lägga till detta i inlägget när något går fel och man vill ha hjälp. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 28 november 2012 Dela Postat 28 november 2012 Hur länge har karet varit igång, hur länge har du haft clownen Vad har du gjort, när slutade den äta etc etc. Lite mer info annars kommer vi ingen vart Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Coralkiller Postat 28 november 2012 Dela Postat 28 november 2012 Låter som för snabb inkoppning! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Oliver Postat 28 november 2012 Författare Dela Postat 28 november 2012 HejKaret har varit igång i mer än ett år med mycket levande stenSalt 1.024pH 8,0calcium 450fosfat 0,1Nitrit 0Nitrat 50Clownerna har bara varit i karet i 10 dagar Den "döende" har inte rört en matbit idagNågra få fiskar har funnits sedan innan och verkar klara sigJag vill poängtera att förra fisken dog inatt i insuget, känns verkligen som om det har ett sambandKan en död clown avge gifter, eller få den andra att må dåligt??? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Oliver Postat 28 november 2012 Författare Dela Postat 28 november 2012 Låter som för snabb inkoppning!Hej Coralkiller, vad menas med ditt inlägg "för snabb" Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hagbard Postat 28 november 2012 Dela Postat 28 november 2012 antagligen menade han att du introducerat fisken för snabbt vid isättningen? men det kan ju inte vara fallet när du haft dem i 10 dar(eller?) och den ena dog av en olycka?Att just olyckan skulle vara orsak till att denna clown mår dåligt måste vara otroligt..men men vad vet jag? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Oliver Postat 28 november 2012 Författare Dela Postat 28 november 2012 Såja, nu är det över. Den andra clownen är också död nuÄr det någon som nu i efterhand har någon teori, eller ser att mina vattenvärden är dåliga så vill jag jättegärna vet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 28 november 2012 Dela Postat 28 november 2012 Värdena ser bra ut, har du mätt Mg? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Oliver Postat 28 november 2012 Författare Dela Postat 28 november 2012 Nope, ett sådant test har jag inte. Är det vanligt förekommande att magnecium orsakar problem Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MartinForsström Postat 28 november 2012 Dela Postat 28 november 2012 Kan någon annan fisk ha jagat ihjäl dem? Jag hade nyligen en incident där tre clowner gaddade ihop sig mot en fjärde och det tog inte lång tid innan de jagat ihjäl stackarn. Någon annan fisk kanske först har jagat in den första clownen i avrinningen och sen gett sig på den andra?MVHMartin Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 28 november 2012 Dela Postat 28 november 2012 har dessa ätit från start? kan mycket väl vara svält som börjar slå in om du inte hållit ett öga på dem under början. Clowner skall äta som grisar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Oliver Postat 28 november 2012 Författare Dela Postat 28 november 2012 Reuben: Tja, denna clown har aldrig varit riktigt stor i maten. Absolut inte ätit som grisar tyvärr. ...vad ska man tänka på nästa gång om man skaffar en clown som inte äter mycketMartinForsström: Jag har en halvt aggresiv Yellow Prown Goby, som ibland gör utfall från hålan den oftast gömmer sig. Men då clownerna alltid ignorerade detta så antar jag att nafsandet var utan skada Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hagbard Postat 28 november 2012 Dela Postat 28 november 2012 reubens teori verkar vara logisk!? Jag har själv intro ett par clowner nyss för första gången o jag märkte de var stressade i början fast de var själva i fiskväg..och också åt dåligt!Så till den milda grad att jag sökte hjälp i forumet..om dina vart ansatta av denna goby idiligen i kombination av nya kanske reubens teori förklarar saken?Kan tillägga att detta beteende gick över efter några dagar och nu ser det ut som de är födda här o riktigt hemtama Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Benighted Postat 28 november 2012 Dela Postat 28 november 2012 Fiskar som får svårt att simma brukar jag ofta tolka som syrebrist eller ev näringsbrist, men då borde de varit smala... Så en misstänker ju lätt nån sjukdom eller parasit... Nånting annat "udda" du sett i beteendet? skakat på huvet, kliat sig mot inredning, hur har avföringen sett ut? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MartinForsström Postat 29 november 2012 Dela Postat 29 november 2012 Om du bara har har en räkgoby i övrigt skulle jag stryka andra fiskar från listan på misstänkta. Jag skulle heller inte tro att en clown hinner svälta ihjäl på bara tio dagar. Parasit eller sjukdom låter nog mest troligt i mina öron. MVHMartin Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 29 november 2012 Dela Postat 29 november 2012 Reuben: Tja, denna clown har aldrig varit riktigt stor i maten. Absolut inte ätit som grisar tyvärr. ...vad ska man tänka på nästa gång om man skaffar en clown som inte äter mycketMartinForsström: Jag har en halvt aggresiv Yellow Prown Goby, som ibland gör utfall från hålan den oftast gömmer sig. Men då clownerna alltid ignorerade detta så antar jag att nafsandet var utan skadaVid köp av fisk (tycker jag) att man alltid skall be butiken mata fiskarna. Utefter hur dem äter brukar jag välja dem som verkar "aggresivast" när det gäller mat. Dem som tar för sig och inte dem som svattrar vid boten och tar resterna. Dessa brukar klara sig bättre i längden.Annars rekomenderas en liten karantänburk (30liter eller liknande) där du kan ha fiskarna en kort period efter du köpt dem så de hunnit lugna sig och fått verifierat att dem äter ordentligt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Oliver Postat 29 november 2012 Författare Dela Postat 29 november 2012 Nix, har inte märkt något udda beteende så som skakat på huvudet eller kliat sig mot inredningJag har även en mandarinfisk, som jag inte nämnde på frågan om bråk i akvariet. Dessa har alltså inte ens märkt av varandra av vad jag settBra tips Reuben med att kolla deras aptit redan i butik. Tanken har även slagit mig, men nu lär jag även göra det Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 30 november 2012 Dela Postat 30 november 2012 Du vet inte om dom var vildfångade eller odlade?Tyvärr händer det fortfarande i väldigt stor utsträckning att fisk fångas med cyanid, det resulterar i ett öde som dina råkade ut för. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
oliwer östberg Postat 30 november 2012 Dela Postat 30 november 2012 HejKöpte du han av en privat person eller i aaffär. Vad har du för salt halt kanske vart en sjok när den flyttade till nyt klimat om salt halten var så olika i ditt akvarium och han / hon som du köpte den av.Alternativ 2. Om inte fisken åt och orkade simma vid cirkelaskonen så var den sjuk. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Oliver Postat 1 december 2012 Författare Dela Postat 1 december 2012 Vet tyvärr inget om hur den fångades eller dylikt, men den köptes i affärBra saker att tänka på Oliwer Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
oliwer östberg Postat 1 december 2012 Dela Postat 1 december 2012 Hur länge har karet varit i gång Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Oliver Postat 1 december 2012 Författare Dela Postat 1 december 2012 Mer än ett år, med en massa levande sten. Det borde vara "stabilt" Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.