Gå till innehåll

HJÄÄÄLP, clown döende just nu


Oliver

Rekommenderade inlägg

Hej

Vi hade två clowner, inatt hade en lyckats komma in i koppen vid insuget (Red sea max, korkad kopp, blir som en fälla) ...och den dog där.

Nu är något allvarligt fel på den andra, är han deppig, sjuk eller döende av annan anledning

  • HAN ÄTER INGET
  • ORKAR INTE SIMMA MOT STRÖMMEN
  • LIGGER UPP OCH NER NU
  • SPRATTLAR LITE

:( hjääääälp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Karet har varit igång i mer än ett år med mycket levande sten

Salt 1.024

pH 8,0

calcium 450

fosfat 0,1

Nitrit 0

Nitrat 50

Clownerna har bara varit i karet i 10 dagar :( Den "döende" har inte rört en matbit idag

Några få fiskar har funnits sedan innan och verkar klara sig

Jag vill poängtera att förra fisken dog inatt i insuget, känns verkligen som om det har ett samband

Kan en död clown avge gifter, eller få den andra att må dåligt???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

antagligen menade han att du introducerat fisken för snabbt vid isättningen? men det kan ju inte vara fallet när du haft dem i 10 dar(eller?) och den ena dog av en olycka?Att just olyckan skulle vara orsak till att denna clown mår dåligt måste vara otroligt..men men vad vet jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reuben: Tja, denna clown har aldrig varit riktigt stor i maten. Absolut inte ätit som grisar tyvärr.

...vad ska man tänka på nästa gång om man skaffar en clown som inte äter mycket

MartinForsström: Jag har en halvt aggresiv Yellow Prown Goby, som ibland gör utfall från hålan den oftast gömmer sig. Men då clownerna alltid ignorerade detta så antar jag att nafsandet var utan skada

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

reubens teori verkar vara logisk!? Jag har själv intro ett par clowner nyss för första gången o jag märkte de var stressade i början fast de var själva i fiskväg..och också åt dåligt!Så till den milda grad att jag sökte hjälp i forumet..om dina vart ansatta av denna goby idiligen i kombination av nya kanske reubens teori förklarar saken?Kan tillägga att detta beteende gick över efter några dagar och nu ser det ut som de är födda här o riktigt hemtama

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskar som får svårt att simma brukar jag ofta tolka som syrebrist eller ev näringsbrist, men då borde de varit smala... Så en misstänker ju lätt nån sjukdom eller parasit... Nånting annat "udda" du sett i beteendet? skakat på huvet, kliat sig mot inredning, hur har avföringen sett ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reuben: Tja, denna clown har aldrig varit riktigt stor i maten. Absolut inte ätit som grisar tyvärr.

...vad ska man tänka på nästa gång om man skaffar en clown som inte äter mycket

MartinForsström: Jag har en halvt aggresiv Yellow Prown Goby, som ibland gör utfall från hålan den oftast gömmer sig. Men då clownerna alltid ignorerade detta så antar jag att nafsandet var utan skada

Vid köp av fisk (tycker jag) att man alltid skall be butiken mata fiskarna. Utefter hur dem äter brukar jag välja dem som verkar "aggresivast" när det gäller mat. Dem som tar för sig och inte dem som svattrar vid boten och tar resterna. Dessa brukar klara sig bättre i längden.

Annars rekomenderas en liten karantänburk (30liter eller liknande) där du kan ha fiskarna en kort period efter du köpt dem så de hunnit lugna sig och fått verifierat att dem äter ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nix, har inte märkt något udda beteende så som skakat på huvudet eller kliat sig mot inredning

Jag har även en mandarinfisk, som jag inte nämnde på frågan om bråk i akvariet. Dessa har alltså inte ens märkt av varandra av vad jag sett

Bra tips Reuben med att kolla deras aptit redan i butik. Tanken har även slagit mig, men nu lär jag även göra det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...