irwin_fletch Postat 3 december 2012 Postat 3 december 2012 Tänkte höra hur ni gör när ni rengör era pumpar. Hört att ättika ska vara bra. Hur skall jag blanda?Stoppar ni hela pumpen i denna lösning eller skruvar ni isär dom?Hur länge skall den ligga? Citera
kiwi11 Postat 3 december 2012 Postat 3 december 2012 Typ en tredjedel ättika sen resten vatten. Jag körde ner hela pumpen. Hade kanske gett bättre resultat att plocka isär?4-5 timmar låg mina Citera
freguz Postat 3 december 2012 Postat 3 december 2012 Jag brukar ha mindre ättika, kanske en skvätt bara, i en liten skål som just rymmer pumpen, sen får den ligga över natten. Ren och fin till frukost. Citera
ant78se Postat 3 december 2012 Postat 3 december 2012 Jag brukar ha mina pumpar i ca 5L osmosvatten med ca 2dl ättika, står över natten sen det som är kvar tas bort med en tandborste =) Citera
Benighted Postat 3 december 2012 Postat 3 december 2012 Beror ju lite på vad det är som växer på dem, är det bara kalkalger så gör ättika susen (brukar blanda en 3dl 24% till ungefär 1L vatten), finns det stora mängder av andra alger på dem så kan det vara en idé att låta den ligga i ättikslösningen i några timmar för att sen ta bort den och skrapa/borsta loss de värsta av algerna med en nagelborste/tandborste, för att sen låta den ligga över natten i ättikslösningen, för det är lätt annars att de övriga algerna försvårar avlägsnandet av kalkalgerna... Speciellt bubbel och trådalger är jobbiga i detta... Citera
Laggeman Postat 3 december 2012 Postat 3 december 2012 Jag brukar dela på mina Tunze-pumpar, fram med en gammal tandborste och drar ett par varv i en skål med hett vatten. Brukar bli som nya efteråt. Sitter det mycket kalkalger så kan ett ättiksbad över natten vara bra. Citera
irwin_fletch Postat 3 december 2012 Författare Postat 3 december 2012 Tack för snabba svar! Gör ett test ikväll. Citera
terrang66 Postat 3 december 2012 Postat 3 december 2012 1påse citronsyra+10liter vatten i en hink och låt den ligga i över natten tar bort allt utan att behöva skrubba blir som ny . Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.