Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Tänkte höra hur ni gör när ni rengör era pumpar. Hört att ättika ska vara bra. Hur skall jag blanda?

Stoppar ni hela pumpen i denna lösning eller skruvar ni isär dom?

Hur länge skall den ligga?

Postat

Typ en tredjedel ättika sen resten vatten.

Jag körde ner hela pumpen. Hade kanske gett bättre resultat att plocka isär?

4-5 timmar låg mina

Postat

Jag brukar ha mindre ättika, kanske en skvätt bara, i en liten skål som just rymmer pumpen, sen får den ligga över natten. Ren och fin till frukost.

Postat

Beror ju lite på vad det är som växer på dem, är det bara kalkalger så gör ättika susen (brukar blanda en 3dl 24% till ungefär 1L vatten), finns det stora mängder av andra alger på dem så kan det vara en idé att låta den ligga i ättikslösningen i några timmar för att sen ta bort den och skrapa/borsta loss de värsta av algerna med en nagelborste/tandborste, för att sen låta den ligga över natten i ättikslösningen, för det är lätt annars att de övriga algerna försvårar avlägsnandet av kalkalgerna... Speciellt bubbel och trådalger är jobbiga i detta...

Postat

Jag brukar dela på mina Tunze-pumpar, fram med en gammal tandborste och drar ett par varv i en skål med hett vatten. Brukar bli som nya efteråt. Sitter det mycket kalkalger så kan ett ättiksbad över natten vara bra.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...