Gå till innehåll

Hjälp med Antal bridgelux leds?


patrikk

Rekommenderade inlägg

Jag försöker planera ett led bygge med bridgelux leds från aquastyleonline.

Mitt kar är ett Juwel vision 260 121x46x64 (LxBxH)

Vad är min ? Rek? Samt bäst? Tanken är att köra 50/50 vitt tb.

Jag vill kunna mjuka och lps o kanske sps.

En Annan frågan hur många bridgelux RB motsvarar ett 54w blått t5 rör på ca 1m?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försöker planera ett led bygge med bridgelux leds från aquastyleonline.

Mitt kar är ett Juwel vision 260 121x46x64 (LxBxH)

Vad är min ? Rek? Samt bäst? Tanken är att köra 50/50 vitt tb.

Jag vill kunna mjuka och lps o kanske sps.

En Annan frågan hur många bridgelux RB motsvarar ett 54w blått t5 rör på ca 1m?

Sent from my iPhone using Tapatalk

jag hade nog kört på runt 50leds till ett sånnt bygge +/-10st beroende på vart du tänker placera SPS / anemoner / musslor etc.

jag hade dock kört 2:3 ratio på vit:blått då 50/50 är väldigt gult.

en 54W t5 är väl ungefär som 36W led, svårt att säga exakt men en sträng med 12 leds brukar man säga är samma, dock är detta med cree's leds. Bridgelux är 10-20% svagare, så kanske 13-14. Mycket beror på Reflektor på t5'an, hur ny den är, vad det är för märkte etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade nog kört på runt 50leds till ett sånnt bygge +/-10st beroende på vart du tänker placera SPS / anemoner / musslor etc.

jag hade dock kört 2:3 ratio på vit:blått då 50/50 är väldigt gult.

en 54W t5 är väl ungefär som 36W led, svårt att säga exakt men en sträng med 12 leds brukar man säga är samma, dock är detta med cree's leds. Bridgelux är 10-20% svagare, så kanske 13-14. Mycket beror på Reflektor på t5'an, hur ny den är, vad det är för märkte etc.

50 leds låter bra. Men blir det fortfarande gult om man kör 10000k leds?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 8 voita och 14 royal blue och 2 violet. Om ändra något så kanske byta ut 2 vita mot Red och Green. Eftersom man kör flera slingor och dimmer på varje så kan man finjustera färgmixen.

Hur har du det kopplat med dimmern hur är det kopplat ( hur många slingor kan du dimma var försig och hur är det fördelat) ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kit var 2*12, finns andra varianter, kolla de dimbara kiten. Min fläns var nog den 18" långa varianten.

30cm lång eller 40cm lång?

Yes, 10k leds är ganska gult

vilket är gulast 6500K eller 10000K ( tänkte bara på en lågenergi lampa som jag köpte på 5500K eller 6500K och det är väldigt vitt så jag trodde 10000K skulle vara vitare/blåare)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6500k är gulare än 10.000.

Här har du en bild på ett kar som kör 10,000k MH över sitt kar hoppas den kan ge dig en bra bild av färgen, obs att färger ser annorlunda ut över vatten än i luft, våglängder filtreras och vattnet har en annan färg:

post-5317-14468927445904_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det man också ska ha koll på är at bara för en ljuskälla benämns med ett visst K-tal så kan det mycket väl vara långt därifrån som man tänker sig det. Ofta så är det var ljuskällan har sin peak i spektrumet som benämns.

Det fanns förr en väldigt bra sida där man kunde jämföra MH-lampor sida vid sida med bilder tagna på samma akvarium med ett 20-tal olika ljuskällor om jag minns rätt, men länken är tyvärr nedtagen just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18-20k borde vara blått, kan nog bli lite hur som helst om du vandrar där andra inte varit :) utan att se våglängder kan vi inte säga utan bara spekulera.

sen att man säger 18-20k känns riktigt amatörigt från dem. är som om arla skulle börja skriva 0.8-1liter mjölk eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18-20k borde vara blått, kan nog bli lite hur som helst om du vandrar där andra inte varit :) utan att se våglängder kan vi inte säga utan bara spekulera.

sen att man säger 18-20k känns riktigt amatörigt från dem. är som om arla skulle börja skriva 0.8-1liter mjölk eller liknande.

kan hålla med om att ange ett spann kan uppfattas som konstigt(läses "amatörigt") men jag antar att det handlar om precision/mätning/dosering i tillverkningen som inte är absolut 100% nogranhet ( tillverkar säkert i billigare fabriker med äldre maskiner)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mjo visst är det så, men 50/50 anses ändå som en ganksa gul ratio.

Vem anser det?

I min gamla DIY-ramp körde jag vitt/RB 50/50 och jag tycker själv att det var hur krispigt och vitt som helt.

Det är som sagt beroende på vilka leds man kör på och hur man driver dem. K-talen kan vara en fingervisning om vart man kan förvänta sig att hamna, men att veta i förväg är svårt om man inte kan se exempel på riktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK så om man utgår från 50/50 och sendan köper ett par RB extra för att ev. kunna omfördela det lite så borde det kunna bli bra.

Men är det consensus att 50 Leds räcker bra till LPS och SPS men 60 vore bättre och 40 borde funka? ( 50 +-10)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo precis det var tanken att köpa blått/UV på en slinga och vitt på en annan och om man inte ska köra med 50/50 så funderar jag på att ersätta några av de vita med blå på den vita slingan det blir väl bättre än att flytta UV från den blåa slingan till den vita?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo precis det var tanken att köpa blått/UV på en slinga och vitt på en annan och om man inte ska köra med 50/50 så funderar jag på att ersätta några av de vita med blå på den vita slingan det blir väl bättre än att flytta UV från den blåa slingan till den vita?

Ja så tänkte jag också, eftersom man kör den vita slingan lite kortare tid, och när blå-slingan kör själv vill man ha de violetta lysandes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...