Gå till innehåll

Rsm 130


Olle

Rekommenderade inlägg

Hej,

Måste först börja med att tacka er alla för er stora kunskap när det gäller saltvattens akvarium.

Jag har nu köpt ett nytt RSM 130 tack vare(eller på grund av) er här på forumet. För då vet man att man kan få hjälp här om det är något man undrar över.

Nu har jag startat det med levande sand+stenar och det har varit igång 1 vecka nu. Kunde inte hålla mej så jag köpte 2 St. Eremit kräftor+2 St Turbo sniglar och dom knallar på bra. Alla värden är som dom ska utom PH Värdet som ligger på 8,57 vad kan man göra för att sänka det??. Och när kan man börja fylla det med Annemoner och fiskar??. Har bara hållit på med Ciklider förut men saltvatten är en helt annan division. Så nu är man lite ivrig att börja köra på

MVH Olle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej,

Måste först börja med att tacka er alla för er stora kunskap när det gäller saltvattens akvarium.

Jag har nu köpt ett nytt RSM 130 tack vare(eller på grund av) er här på forumet. För då vet man att man kan få hjälp här om det är något man undrar över.

Nu har jag startat det med levande sand+stenar och det har varit igång 1 vecka nu. Kunde inte hålla mej så jag köpte 2 St. Eremit kräftor+2 St Turbo sniglar och dom knallar på bra. Alla värden är som dom ska utom PH Värdet som ligger på 8,57 vad kan man göra för att sänka det??. Och när kan man börja fylla det med Annemoner och fiskar??. Har bara hållit på med Ciklider förut men saltvatten är en helt annan division. Så nu är man lite ivrig att börja köra på

MVH Olle

Hej och välkommen till en underbar hobby!

Ett ph på 8.5 skulle inte jag oroa mej för. Fiskar kan du ha när nitriten är nere på noll (eller nära noll) tar runt en månad att cyckla akvariet. Sen kan man intrudusera fiskar sakta. Bäst är en i tagen med en eller ett par veckors mellanrum. Anemoner däremot är lite kinkiga med vatenvärden men bta är relativt lätta. Man bör vänta några månader upp till ett år så akvariet går in sej innan man köper anemoner. Skynda långsamt och lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag köpte även en Seneye som man hänger ner i burken och kopplar in till datorn via usb. Men vad är kemiska betekningen på Nitrit. Den kanske inte mäter det. Men det går väll och köpa någon mätare till det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Olle och välkommen till SVG och en väldigt rolig hobby! :)

När du skriver Anemoner, så är det som Alex säger, bra att vänta tills karet är väl inkört. Men jag gissar att det egentligen är koraller i allmänhet du menar? Inte bara Anemoner?

Om du inte redan läst den, så är ett tips är att du läser boken Korallrevsakvaristik för nybörjare av Daniel Knop. En riktigt bra bok som på ett lätt sätt tar upp grunderna inom ämnet. Om du inte vill köpa den så kan du säkert låna den på biblioteket.

Lycka till med ditt nya kar!

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag köpte även en Seneye som man hänger ner i burken och kopplar in till datorn via usb. Men vad är kemiska betekningen på Nitrit. Den kanske inte mäter det. Men det går väll och köpa någon mätare till det

Nitrit har beteckningen NO2. Men ett tips är att du mäter Nitrat NO3, istället eftersom Nitrit ändå omvandlas till Nitrat, och ett Nitrittest har du inte så mycket nytta av när karet är igång sen. Nitrat däremot får man mäta med jämna mellanrum även efter inkörsperioden.

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att Draken är väldigt giftig så skulle inte jag börja med den! Sen tror jag den behöver hyfsat mycket mer utrymme än 130 liter. Men jag håller med, de är jättevackra! :)

Clownfiskar är lätta, ganska tåliga och fina fiskar, som inte vill vara ensamma, så skaffa två st i så fall. Jag har ett par dvärgkejsare i mitt kar. De blir inte så stora och finns i fina färger. Kolla på denna länk. Reeflex är för övrigt en bra sida med info om många av djuren i våra kar.

När man kan skaffa sin första fisk verkar det råda lite delade meningar om... en del tycker man ska vänta tills karet är moget, medan andra tycker att man kan skaffa nån fisk ganska omgående för att få igång cykeln i karet. Men tålamod och att skynda långsamt är a och o inom saltvattenshobbyn.

Du kan scrolla igenom min tråd om du vill, jag har oxå ett RSM 130. Länk finns i min signatur här nedan.

Lite bilder på ditt kar kanske?? :)

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej,

Nu har jag börjat fylla upp karet med grejer. De e betydligt roligare och hålla på med det här en med sötvatten. Man känner sej som en kemist när man kollar värden och fyller på lite bakterie kulturer. Byter 10% vatten varje vecka nu i början så alla värden håller sej perfekt. Köpte 2 St. Eld räkor i torsdags. Det var nog det snyggaste jag sätt på räkfronten. Men dom försvann bakom stenarna och har inte visat sej sen dess.Men dom kanske kommer fram senare. Men det blir tok mycke alger på ruterna har 5 St. Turbo Sniglar men dom sitter mest på stenarna. I morgon ska jag köpa mera Ls. så jag kan bygga lite framåt.post-7239-14468927630411_thumb.jpg

post-7239-14468927629688_thumb.jpg

post-7239-1446892762995_thumb.jpg

post-7239-1446892763018_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eldräkor är skygga, har du otur så kan det ta flera månader innan du ser dem igen:) Men om du är som alla andra saltvattensakvarister så kan du se dem under natten i skenet av en lite ficklampa;)

Ja jag har redan kollat det när jag ska till jobbet går man upp lite tidigare så man kan kolla lite. Tror du det blir bättre om man köper 2 St. Till??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till en fantastisk värld. Jag har haft ett rsm 130 i 14 månader. Ett perftkt förstakar tycker jag. Nu har jag sålt det vidare till Karlstad och uppgraderat till rsm 250. Lite mer utrymme och bättre belysning så man får lite mer djur och välja på. Lite off-topic. Är det din bil på bilden och i så fall va är det för nåt? Som du ser av min bild så är jag rätt intresserad av sånt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till en fantastisk värld. Jag har haft ett rsm 130 i 14 månader. Ett perftkt förstakar tycker jag. Nu har jag sålt det vidare till Karlstad och uppgraderat till rsm 250. Lite mer utrymme och bättre belysning så man får lite mer djur och välja på. Lite off-topic. Är det din bil på bilden och i så fall va är det för nåt? Som du ser av min bild så är jag rätt intresserad av sånt.

Hej,

Ja det är min nya som jag tog hem från Californien i sommras. Det är en ford Coupe från -47. Den ser för j**lig ut i karossen men det sitter ny Mustang framvagn+9 Tums bak axel cheva 350+700 Låda. Men jag saknar min gammla bil.Men när jag sålde den kunda man köpa Saltvattens akvarium+massa annat. post-7239-14468927630985_thumb.jpgMen man måste nog alltid ha en Jänk å hålla på med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, Jag har caddie-60 som är på min bild och så håller jag på att renovera en plymouth fury III cab-69 som jag tog hem från usa för två år sen. Förhoppningsvis färdig till sommaren men saltkaret har ju tagit en del tid och intresse från bilhobbyn. Hade ju inget akvarie när jag började renoveringen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, Jag har caddie-60 som är på min bild och så håller jag på att renovera en plymouth fury III cab-69 som jag tog hem från usa för två år sen. Förhoppningsvis färdig till sommaren men saltkaret har ju tagit en del tid och intresse från bilhobbyn. Hade ju inget akvarie när jag började renoveringen

Ja det tar tid med Salt vattens akvarium. Hade du ochså problem med ursprungskontrollen? Jag vart tvungen att SFRO. Besiktiga bilen innan Kontrollbes. Eftersom den var kraftigt ombyggd. Men nu är det snart klart så man kan kontrollbes. Om den går i genom då blir det sista gången man behöver besiktiga. Känns som det är lite fel forum att prata om detta men det var kul att träffa en likasinnad på detta utmärkta forum

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

I dag var jag i väg och köpte lite mer Ls.+ en korallpost-7239-14468927632293_thumb.jpgBörjar bli väldigt nojig att det ska krasha nu. Men alla värden är kanoners. Köpte även salt så jag kan blanda själv. Men nu vet man inte vad man ska tro. Han på Zoo affären kör med kranvatten och sa att jag ochså kunde göra det. Han lever ju trots allt på att sälja fiskar och koraller. Han hade fiskar som kostar mer än en förgasare till en Cheva V8. Så han borde ju veta vad han pratar om eller?

post-7239-14468927632046_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror alldeles på hur ditt kranvatten är, hårt? Silikat? kalkrikt? Järnhalt?

Om dessa inte lirar, så får du problem...

Snart är det även "tösäsong" och då kan allt möjligt följa med vattnet!

Tycker du skall investera i en osmos... En ganska liten investering i längden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror alldeles på hur ditt kranvatten är, hårt? Silikat? kalkrikt? Järnhalt?

Om dessa inte lirar, så får du problem...

Snart är det även "tösäsong" och då kan allt möjligt följa med vattnet!

Tycker du skall investera i en osmos... En ganska liten investering i längden!

Hej,

Ja det kanske är bäst att göra det. Fast han sa att vattnet från Mälaren var helt Ok. Och det funkade ju för han som får sin inkomst på att fiskarna lever

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att göra det enkelt..

Det kommer sannolikt gå bra kranvatten.. Om du inte har några avancerade planer.

Men skulle du ha något mindre problem du tycker är oförklarligt och ställer frågan här på forumet kommer 19 av 20 svar säga att du bör köra R/O vatten..

Så förväntar du dig hjälp här på forumet underlättar det köra R/O, annars blir det till att snacka med din säljare på lokala firre-affären.

Jag har prövat båda kan jag säga... Men med tanke på hur mycket deg man skickar på annat så kändes en R/O som en billig peng :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att göra det enkelt..

Det kommer sannolikt gå bra kranvatten.. Om du inte har några avancerade planer.

Men skulle du ha något mindre problem du tycker är oförklarligt och ställer frågan här på forumet kommer 19 av 20 svar säga att du bör köra R/O vatten..

Så förväntar du dig hjälp här på forumet underlättar det köra R/O, annars blir det till att snacka med din säljare på lokala firre-affären.

Jag har prövat båda kan jag säga... Men med tanke på hur mycket deg man skickar på annat så kändes en R/O som en billig peng :)

Ja det har du nog rätt i. De e nog bäst och åka å köpa en Osmos grej så utesluter man vissa problem. Typiskt att det är Julafton i morrn då e det väll ingen som har öppet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Lyckades få tag på en Osmos grej trots att det är Julafton. Vet ej om den är bra eller inte men någon nytta borde den väll göra tycker jag.post-7239-14468927643978_thumb.jpg

Är fortfarande lite nojig att det ska hända något men alla värden är fortfarande utmärkta. Har nog snart köpt alla bakterie flaskor samt tester som finns+att nu kan man ju byta typ 10% vatten varje dagpost-7239-14468927644498_thumb.jpg

Ha nu en riktigt God Jul på er allihopa!!!!

post-7239-14468927644226_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...