Gå till innehåll

Björnes 250


bjomat

Rekommenderade inlägg

JAg skulle rekomendera red sea NO3:PO4-x hjälpte mig när jag hade problem.

Mycket viktigt likt VÄS är att skumma blött utan bra skumning så blir det syrebrist i karet .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 128
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kul! Vill du inte göra om testet fast denna gång med vattenmängd i deciliter (då mina dricksglas rymmer allt från 1,5 till 5dl) och kanske slösa några hanna-tester?

Men om vi spinner vidare på dina resultat & applicerar Randys matematik på dem (denna gång i absoluta värden då vissa har problem med relativa värden) och för enkelhetens skull räknar på 5ppm po4 i 1,2dl vatten så ger detta 0.60mg po4 i glaset. 1 kub med mysis innehåller ca 12mg fosfat.

Jag struntar i att skriva ut några mer värden och säger bara att jag är ingen motståndare till att skölja maten även om jag inte själv gör det. Jag finner det dock osannolikt att sköljande eller inte skulle vara orsaken till bjomats höga näringsvärden.

bjomat, om du börjar dosera organiskt kol men inte får ner värdena kan jag bara tänka mig 2 saker: kass skummare eller extremt mycket läckande näring från sten/sand. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul! Vill du inte göra om testet fast denna gång med vattenmängd i deciliter (då mina dricksglas rymmer allt från 1,5 till 5dl) och kanske slösa några hanna-tester?

Men om vi spinner vidare på dina resultat & applicerar Randys matematik på dem (denna gång i absoluta värden då vissa har problem med relativa värden) och för enkelhetens skull räknar på 5ppm po4 i 1,2dl vatten så ger detta 0.60mg po4 i glaset. 1 kub med mysis innehåller ca 12mg fosfat.

Jag struntar i att skriva ut några mer värden och säger bara att jag är ingen motståndare till att skölja maten även om jag inte själv gör det. Jag finner det dock osannolikt att sköljande eller inte skulle vara orsaken till bjomats höga näringsvärden.

bjomat, om du börjar dosera organiskt kol men inte får ner värdena kan jag bara tänka mig 2 saker: kass skummare eller extremt mycket läckande näring från sten/sand. Lycka till!

Ja jag är också inne på att det är LS som behöver lakas ur. Den tidigare ägaren använde sig inte av osmos, tyvärr. Skummaren är en ny Deltec MC500 med ozon kopplat till sig. Jag tömmer koppen varje dag då den är drygt halvfull med illaluktande "junk".

Hur lång tid kan det tänkas ta att laka ur dålig sten?? Snabbar Vodka/väs på den processen??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...Jag finner det dock osannolikt att sköljande eller inte skulle vara orsaken till bjomats höga näringsvärden...

Men, du menar väl inte att jag skrivit det?

Om man har bekymmer med högt fosfartvärde så finner jag två intressanta åtgärder. Ett, få bort den fosfat som redan finns, två se till att tillföra så lite fosfat som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fosfatremovern givit någon mätbar effekt/ trendriktning?

Eller är det lika illa som förut?

Jag tycker ju inte det...fosfaten pendlar mellan 0.25-0.50 och nitraten mellan 25-50 i över en månad. Använder aluminiumbaserad fosfatremover maxdos enligt bruksanvisning.

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstår så har ditt kar varit igång 2-3 månader nu? Det är antagligen hög tid att börja med en metod för att få ner dina värden till en lagom nivå och sedan ligga där. Vad gäller fosfat/nitrat så kan du alternativt börja med Biopellets eller vodka (skumma blött), men det finns andra metoder också. Utöver det så tycker jag att du konsekvent skall byta vatten varje vecka. Jag byter 13-14% (30 liter) varje vecka året runt. Då och då gör jag några betydligt större vattenbyten, kanske 60 eller 80 liter. Ballingdos varje dag, byte av kol och fosfatremover 1 gång i månaden.

Oavsett hur du gör så är allt inte löst på några få veckor, var glad om det är ok på några månader. I saltvattenssammanhang så är ditt kar fortfarande väldigt ungt, yngre än en baby som ännu inte lärt sig gå:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men, du menar väl inte att jag skrivit det?

Om man har bekymmer med högt fosfartvärde så finner jag två intressanta åtgärder. Ett, få bort den fosfat som redan finns, två se till att tillföra så lite fosfat som möjligt.

Nä det har du nog inte. Och jag håller med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både du och jag bor ju nära Triton. Vad säger Leif och Fredrik?

Jag såg att du och jag startade upp ungefär samtidigt (jag köpte Sillens/ Jonas kar....). Jag har 0 och 0.

Jag kör med begagnad sten, Deltec FR509 med Fauna Marin fosfatremover samt långtidsverkande Fauna Marin Aktivt kol.

Har utöver detta köpt till en extra skummare (utöver den Ultra Skim 2 som följde med akvariet).

Har även ett refugium med chaeto som växer ordentligt (när man väl hittat rätt belysning).

En riktig fosfatreaktor kanske skulle vara nästa steg för att trycka ner fosfaten?

Biopelletsreaktor för nitraten?

Tycker det verkar märkligt med så höga värden.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både du och jag bor ju nära Triton. Vad säger Leif och Fredrik?

Jag såg att du och jag startade upp ungefär samtidigt (jag köpte Sillens/ Jonas kar....). Jag har 0 och 0.

Jag kör med begagnad sten, Deltec FR509 med Fauna Marin fosfatremover samt långtidsverkande Fauna Marin Aktivt kol.

Har utöver detta köpt till en extra skummare (utöver den Ultra Skim 2 som följde med akvariet).

Har även ett refugium med chaeto som växer ordentligt (när man väl hittat rätt belysning).

En riktig fosfatreaktor kanske skulle vara nästa steg för att trycka ner fosfaten?

Biopelletsreaktor för nitraten?

Tycker det verkar märkligt med så höga värden.....

Jo hos Leffe och Fredrik är jag numera stammis :)

Leffe tror stenen är full med fosfat och att det bara är att köra på som jag gör dvs fosfatremover, aktivt kol, ultrabak (kolkälla) och skumma blött. Vattenbyten verkar inte ge nämnvärd positiv effekt tyvärr...nu byter jag "bara" 15% var 5:e dag. Lite less på detta...!

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misstänkte det....

Nu är ju jag hyfsat nybörjare på detta. Men det intressanta är ju hur fosfaten hamnat i stenen och vad det är som gör att den nu lakas ur. Ph värdet kanske?

Intressant ämne att läsa om så att man inte hamnar där själv...

Lycka till! Vi kanske ses på Enhagsvägen (Triton)

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har säkert lika mycket fosfat i stenen som jag hade:(

Tycker du ska öka mängden remover i innerfiltret. När jag hade över 0.5 och det inte gick ner så la jag i 200g i filtret (Alu remover ) sen mätte jag var tredje dag och bytte ut mediat och allt eftersom det gick ner minskade jag mängden Alu remover . Om du har röd Cyano i karet så försvinner det när du går under 0.1 i fosfat det gjorde den hos mig och har inte kommit tillbaka.

När jag låg på 0.026 så hade jag 50g Alu remover i innefiltret. Det två senaste veckorna har jag haft 0.06 och då kört med rekomoderad dos 25g/100l kommer att öka igen till 50g då jag märkt på mina koraller att det är en gräns vid 0.04 då de färgar ut jätte fint:)

Använder Hanna fosfor test för att testa fosfaten.

(Värde / 1000)*3 = fosfat halten

Hoppas detta ger dig nytt hopp, denna procedur har tagit mig ca 8 mån.

Mvh Hans Sandén i Braås.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misstänkte det....

Nu är ju jag hyfsat nybörjare på detta. Men det intressanta är ju hur fosfaten hamnat i stenen och vad det är som gör att den nu lakas ur. Ph värdet kanske?

Intressant ämne att läsa om så att man inte hamnar där själv...

Lycka till! Vi kanske ses på Enhagsvägen (Triton)

Fredrik

Tack!! Han som jag köpte akvariet (och LS) av använde sig inte av osmos och inte fosfatremover - så det är nog därför skulle jag tro. Man är ju lite sugen på sps men det får nog vänta. Jag köpte en montipora digata på triton som test och det funkade bra i två veckor... brun nu. Jag fick även en Acropora sp i julklapp av en saltkompis men den ser fin ut fortfarande.

Precis - kanske ses hos "Grabbarna grus" :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har säkert lika mycket fosfat i stenen som jag hade:(

Tycker du ska öka mängden remover i innerfiltret. När jag hade över 0.5 och det inte gick ner så la jag i 200g i filtret (Alu remover ) sen mätte jag var tredje dag och bytte ut mediat och allt eftersom det gick ner minskade jag mängden Alu remover . Om du har röd Cyano i karet så försvinner det när du går under 0.1 i fosfat det gjorde den hos mig och har inte kommit tillbaka.

När jag låg på 0.026 så hade jag 50g Alu remover i innefiltret. Det två senaste veckorna har jag haft 0.06 och då kört med rekomoderad dos 25g/100l kommer att öka igen till 50g då jag märkt på mina koraller att det är en gräns vid 0.04 då de färgar ut jätte fint:)

Använder Hanna fosfor test för att testa fosfaten.

(Värde / 1000)*3 = fosfat halten

Hoppas detta ger dig nytt hopp, denna procedur har tagit mig ca 8 mån.

Mvh Hans Sandén i Braås.

Ja det är nog en del po4 i min LS... Jag har varit lite rädd att överskrida maxdosen - "Dosering: 50ml/200 liter - efter två veckor kan doseringen ökas till 100ml/200 Liter akvarievatten." - enligt bruksanvisningen

Jag kör med ca 150ml till (uppskattad) vattenvolym 220l och byter ungefär var tredje dag.

Jag har i princip inga alger förutom kalkalgerna som börjar ta fart. Förmodligen så beror det på att jag samtidigt har högt nitratvärde så det blir "balanserat" på så vis.

Jag har läst att vissa mjukisar och lps:er kan ta skada om man använder för mycket aluminiumbaserad fosfatremover så därför är jag lite försiktig. Allt i akvariet förutom sps:er verkar må prima - dock så har en Sacropython börjat se lite hängig ut (gråaktig med indragna polyper).

8 månader känns ju så där...men hoppet är det sista som överger en :)

Tack för engagemanget!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya mätningar idag

Salinitet 1,024

Ca 440

Mg 1320

Ph 8,0

KH 8,3

PO4 0,25-0,50

NO3 25-50

Nu höjde jag den alumniumbaserade fosfatremovern till 200g (lite över maxdos)

Jag har även fått lite macroalger av en kompis som jag hoppas ska ta upp lite fosfat.

Skickar med en bild på ett kramkalas också :)

post-7208-14468927833864_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Björn.

Hade själv för en månadsen 50 i no3 "red sea" och 0.25 po4 "hanna"

Gjorde som du kör med fosfat adsorber och ultra bak "kålkälla till bakterier"

Fast jag körde och kör fortfarande med ultra bio "bakterier"

Har idag 2 i no3 och 0 i po4 "dag" 0.02 "natt"

Jag e dock nybörjare men det funkade för mig så kanske lite bakterier hade gjort det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Björn.

Hade själv för en månadsen 50 i no3 "red sea" och 0.25 po4 "hanna"

Gjorde som du kör med fosfat adsorber och ultra bak "kålkälla till bakterier"

Fast jag körde och kör fortfarande med ultra bio "bakterier"

Har idag 2 i no3 och 0 i po4 "dag" 0.02 "natt"

Jag e dock nybörjare men det funkade för mig så kanske lite bakterier hade gjort det.

Då finns det hopp :-)

Jag köpte en bur bakterier idag: MICROBE-LIFT / Gravel & Substrate Cleaner - Ska tydligen funka men vattnet blir "svart" ett par dagar. Jag kör även med Ultrabak 1ml/dag och skummar blött.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om jag har rätt här björn men jag tror jag läste någon stans att du hade tagit bort alla filter i sumpen.

Har själv tagit bort påsen med keramik kulorna och det vita filtret,men använder dom två andra som jag gör rent varje vecka inbillar mig att dom gör väldigt mycket nytta för dom samlar upp mycket mat å skit. Du kanske har dom i men om inte tror jag dom gör mycket nytta för din värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om jag har rätt här björn men jag tror jag läste någon stans att du hade tagit bort alla filter i sumpen.

Har själv tagit bort påsen med keramik kulorna och det vita filtret,men använder dom två andra som jag gör rent varje vecka inbillar mig att dom gör väldigt mycket nytta för dom samlar upp mycket mat å skit. Du kanske har dom i men om inte tror jag dom gör mycket nytta för din värden.

Jo mycket riktigt så har jag tagit bort alla filter. Jag stoppar ibland i ett innerfilter något dygn och låter det samla lösflygande föremål. Anledningen är att jag tror de filter som sitter som standard i rsm:s sump blir som "nitratfällor" men om man rengör noga och ofta så kanske det är som du säger att föredra. Jag ska ta mig en funderare.

Tack för tips/synpunkt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...