Gå till innehåll

Noll i PO4 och NO3, vad göra?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Jag mäter 0 i både PO4, Hanna, och NO3, Salifert. Har i princip alltid gjort det.

Har idag ganska lite last på karet, 6 småfisk och inte så mycket koraller på 400l. Matar ganska bra. Typ en kub / dag. Kör ingen filtrering annat än skummare och kol i dagsläget.

Givetvis har jag inte 0 utan det är säkerligen uppbundet så jag inte kan mäta det. Har långsam tillväxt av skitalger, en gnutta cyano och det växer på rutorna.

Mina SPSer har relativt tråkig utfärgning (läs: det finns inslag av brunt).

Frågan är vad jag skall göra nu. I princip alla system man läser om är ju till för att hålla nere näringen som jag ju mäter noll. Skall jag låtsas som det regnar och satsa på ett näringsreducerande system ändå eller skall jag bara prova att använda de tillsatser man brukar använda i ett ULN-system för bättre utfärgning etc?

Alla förslag emottages tacksamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tillsätta lite nitrat. Själv ligger jag på ungefär 0,2mg/l och Euphylliorna färgar bättre i både rosa och grönt än när det var noll.

Brunt i koraller beror nog oftast på fosfat i vattnet men det kan också ibland ha att göra med svagt ljus. Tillsätter du spårämnen?

Hur mycket vatten byter du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillsätter ju nitrat då och då. Och då har jag tillfälle att kolla att testen stämmer hyggligt med vad jag tillsatt.

Den jag har nu har slutmånad 09-2013 men den förra hade gått över tiden. Jag använder det inte så mycket själv då jag ser på algerna på framrutan om det är dåligt med nitrat. Men det kommer kunder ibland som vill ha vattnet kollat så därför vill jag veta att det visar rätt.

Allmänt sett så är det noga att man stänger flaskor eller burkar riktigt lufttätt. Jag brukar kolla att det inte sitter någon kristall uppe vid locket innan jag stänger burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tillsätta lite nitrat. Själv ligger jag på ungefär 0,2mg/l och Euphylliorna färgar bättre i både rosa och grönt än när det var noll.

Brunt i koraller beror nog oftast på fosfat i vattnet men det kan också ibland ha att göra med svagt ljus. Tillsätter du spårämnen?

Hur mycket vatten byter du?

Tilsätter i princip ingenting just nu. Karet har legat i dvala i ett par år men nu håller jag på att sakta dra igång det igen. Jag är inte orolig över mina bruna koraller. Jag är mest fundersam över vad mina nästa steg är för att få full ordning på karet. Korallerna som finns i karet är några som av någon outgrundlig anledning överlevt att karet varit i dvala i ett par år. Vill nu välja en bra skötselmetod innan jag stoppar i fler koraller.

Hur mäter du 0,2mg/l? Tycker att åtminstone saliferts test är oerhört svåravläst. Ser skillnad på 0 och 25 (0-2,5 från sidan) men inte däremellan.

hur gammalt är ditt nitrattest? min erfarenhet är att de är oanvändbara efter 6 månader (salifert).

Gott gammalt. Ofta brukar ju inte datumstämpeln spela roll så jag har kört på med ett gammalt test. I hela min saltvattenskarriär har jag haft noll till precis mätbar NO3 så jag reagerade inte på att det ens skulle kunna vara fel på testet. Skall skaffa nytt men tror inte det kommer visa något heller. Möjligen går det från dagens helt ofärgade till att man kan ana att det skiftat färg.

tillsätter du några aminosyror? brist på det ger väldigt trista koraller precis som högt ph4.

Se ovan. Inga tillsattser ännu.

Lite det jag fiskar efter nu fast i formen; skall jag köra på en reducerande metod (zeo/pellets/vodka/mm) eller bara köra tillsatser så länge jag inte kan mäta näring?

Sedan kommer givetvis följdfrågorna om vilka preparat man bör välja etc men en sak i taget. Jag har ingen brådska med att få balans på mitt kar. Det är redan natt och dag mot hur det såg ut i somras innan jag började ta tag it det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillsätter inga aminosyror. Jag ser ingen skillnad på korallerna om jag gör det. Det enda som händer är att en fläck med cyano i korallkaret blir större. 0,2 är det minsta färgutslaget man ser från sidan. Och det stämmer ganska precis.

Jag gör ingenting åt nitraten annat än att jag reglerar den med fosfatreduceringen!

Kraftig fosfatreducering = nitrat i vattnet.

Fosfatmedia slut = sjunkande nitratvärde. Gulbrunare färg på framrutans alger.

Jag använder ingen kolkälla eller liknande och tycker inte att det skall behövas om man har starkt ljus och mycket koraller i bra tillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...