Gå till innehåll

Skadad fungia


Gabbi

Rekommenderade inlägg

Min fungia (ca 15 cm tvärs över) föll ner från sin klippa i natt och låg upp och ner ett tag innan jag märkte det. den har skadat sig på ett område som är stort som en fingertopp. Man ser skelettet. Finns det en chans att den återhämtar sig , eftersom det inte är någon felatktighet i vattnet som orsakat skadan, utan något rent fysiskt. Eller kommer "såret" att växa och växa?

mvh

Gabbi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte om jag är helt snurrig... det har ju varit en tuff vecka, men jag har för mig att Dykaren nån gång skrev att man på nåt sätt kunde doppa fungior i sockerlösning eller nåt liknande o att det skulle vara bra... är långt ifån säker på om jag minns rätt:snurrig:

men vi får se om Dykarn hänger på i tråden....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med din fungia Gabbi, går den också omkring ibland?

Jag har en släkting till den, en Tongue-coral "Herpolitha Limax" (en avlång fungia kan man säga)

Jag har inte sett tidigare att den förflyttat sig, men ett par nätter nu har den "gått" ett par cm (mot strömmen)

Kanske är det det din gjort, och trillat?

Gör "fungior" det, rör sig? Eller är det något annat djur som har flyttat min? Och hur gör de isf för att ta sig fram? (och varför)

Vet du eller nån annan det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har helt rätt Niklas,

har fått tips ifrån en av mina kontakter nere i Tyskland att man kan ta 1 liter saltvatten och blanda med en matsked druvsocker.... sen placerar man Fungian däri och låter den vara där i cirka en halvtimme innan man sedan sätter tillbaka den igen till karet.

Det ska tydligen hjälpa dem på något sätt... ge dem energi som behövs.

Gabbis verkar ju dock att ha återhämtat sig bra utan några mirakelkurer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...