Gå till innehåll

Bästa boken


Tedb

Rekommenderade inlägg

Köpte häromdan en ny bok av Eric Borneman och Ed Puterbaugh som heter Apractical guide to Corals for the reef aquarium måste säga att den var ren skit. En bilder bok med deras egna påhittade namn Typ på tubastrea faulkeri står det att den heter "Sun" andra värre exempel finns men man blir ju bara trött stod små rutor om vad korallerna hade för krav men var allmänt fattigt om man jämför den med sprungs liknande bok "Corals a quick reference guide" så undrar man verkligen vem Borneman har gjort boken till. Vill därför ta upp en tråd där folk bedömmer sina böcker så man slipper fler sådana här felköp. Undrar lite över boken Ultimate aquariums som jag varit sugen på ett tag. Finns de några andra böcker som någon vill propsa för så skriv gärna det. Själv tycker jag att The modern reef aquarium regerar men The reef aquarium är jäkligt bra den med. Har även en bok som heter The complete book of the marine aquarium som tar upp olika alg sorter som ingen av de andra böckerna gjort mycke bra bok. Bornemans bok aquarium corals är riktigt bra den med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK Arie men de e ju samma sak med Jasmine coral och Ridge corall om du förstår vad jag menar. Arie har du tittat i boken hade du förstått vad jag menade köper man en bok vill man gärna att dom försöker tömma ut ämnen lite inte bara skriva Sun och de latinska namnet det var mer så jag menade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förutom de vanliga Fossö böckerna som jag inte var för förtjust i så har jag bara läst Coral Propagation av Anthony Calfo,den tyckte jag var riktigt bra....ger mkt grundläggande information och bra ideer till kul system. Dock så nämns det knappt fiskar i hela boken,bara nån detalj om vilka fiskar som kan vara bra för att kontrollera olika pester. För mig som inte är så inne på fiskar utan mest gillar korallerna så var det en bra bok,det är nästan bara text,typ 20 bilder på 450sidor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bornemans nya, Aquarium Corals, tycker jag är riktigt bra. Jag använder den mycket mer än Calfos Book of Coral propagation. Den har bilder på de flesta släkten, många arter och en del varianter, jag skulle tro nästan 1000 bilder. Vetenskapliga namnen är utsatta, tror jag på samtliga bilder, och amerikanskt handelsnamn inom parantes. Inbindningen är helt OK, hardcover, men en del bilder har blivit litet mörka i trycket. Calfos bok däremot är moterad i en dålig plastpärm och det är mer bilder från det att han byggde sitt växthus än på koraller. Men en guldgruva för den som tänker odla koraller yrkesmässigt.

Jag funderade på att köpa "Ultimate Aquariums" så jag letade upp recensioner på nätet. Bilderna är tagna från hembesök under mer än 10 års tid och är av ofta mycket dålig kvalitet. Vidare saknas information om hur länge akvarierna stått och teknikbeskrivningen brister i en del fall. Så man får ju inte egentligen reda på hur framgångsrikt karet var eller om ägaren bara var duktig på att handla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...