Gå till innehåll

Mina (och era) tankar kring mitt första 100-200-liters akvarium


Manks

Rekommenderade inlägg

Hej alla saltisar.

*Varning för wall of text*

Jag hade ett saltkar för 5-6 år sedan som inte gick så bra pga. att jag inte hade planerat så bra, köpte lite vad jag hade råd med (inte mycket) och fick lite andra engagemang här i livet.

Nu är det dags att göra om och göra rätt. Planera, köpa vad som behövs och ta det piano. Jag föredrar att slänga ut mindre pengar än mer pengar, men har insett att man ofta får vad man betalar för och jag betar gärna om jag får vad jag behöver.

Flyttar till en villa på fredag och sen ska det planeras kar köpas grejjer och fixas. Förhandlingarna hemma är hårda, men kravprofilen från min sambo ser ut som följer. Det är relativt tyst som gäller (ju tystare desto bättre) Akvarier är fula och möblerna ännu fulare, så tydligen bör möbeln vara i teak. borde gå att ordna med teakfaner och lite glada tillrop.

Kravprofilen från mig är att det ska vara hyffsat enkelt att sköta. DIY är inga problem (jag har inte tummen mitt i handen), men jag är inte rörmokare/elektriker/glasmästare och betalar hellre en liten slant för att det ska vara bra utfört från början och fungera än att jag håller på och moddar och trixar i 2 år innan det blir ordning på det. Jag vill helst inte ha vattenläcka inomhus.

Akvariet ska vara ett fint sällskapsakvarium. Lite snygga fiskar, en del mjukkoraller och LPS (ev sps) samt lägre djur. Då jag är orolig för miljön i världen så föredrar jag lokalodlad fisk och koraller. Jag är väldigt förtjust i lägre djur. Placering och slutgiltiga mått är inte bestämt ännu utan blir väl rond tre eller 4 i förhandlingarna.

belysningsmässigt bör ju rampen vara hyffsat snygg för att sambo inte ska få spel. Har en ati 6-rörst t-5 ramp. Har inte måttet i huvudet, tror det är 6x54. Ska man kanske köra med Led i stället, har det hänt annat på ljusfronten de senaste 5 åren jag varit borta. om jag inte använder den rampen får det blir min växtramp till sticklingar/tomater och annat.

I hushållet finns inga barn (ännu) men två VÄLDIGT nyfikna katter och en planerad hund.

Det finns tre huvudvägar att gå som jag ser det.

1 Sumplöst

2 Sump i del av akvarium

3 Sump under akvarium

alternativ 1 blir billigt akvariemässigt. Köpa random helglasakvarium i passande storlek, bygga bänk med teakfaner själv. Det kan jag göra. Glasmästare kanske med optiwhite? Igentligen inget alternativ då jag inte vill se skummare och skit i akvariet.

alternativ 2 lutar åt en begagnad RSM 130D Hyffsat prismässigt. I undre skalan av storleken jag vill ha. Hur är det med ljudnivå i ett sånt? Någon som kan upplysa mig? Blir det bättre av uppgraderingskit? Kvalitet?

alternativ 3. Vad har vi här? antar det blir bäst ljudmässigt med en ljudisolerad sump. finns ju dämpmattor och allt vad det är. har ett dussin musiker-vänner som kan hjälpa mig där tror jag. . Red sea 250. Akvastabil Mark II Saltvattensakvarie. Finns det några fler. Hur dyrt är det att beställa förborrat i jämförelse. glasmästare har ju fördelen av exakta mått och möjlighet till optiwhite. Hur är kvaliteten på de färdiga akvarierna.

Kom gärna med tankar och synpunkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min ingång i hobbyn har varit ett RSM130. Det är väl inte det tystaste man kan ha men med byte av skummare och div mod så blir det bättre. Jag har varit jättenöjd med mitt, trivs med att ha allt i karet. Minimerar läckrisken vilket uppskattas av hustrun då jag för tjugo år sen tömde ett 600-liters på parkettgolvet. Har nu uppgraderat till RSM250, ett betydligt tystare kar, i alla fall med dom mods som är gjort med detta(leds, datorfläktar och deltec-skummare). Måste säga att jag är grymt nöjd med detta kar. Hade jag visst detta när jag startade hade jag börjat med det direkt. Så har du utrymmet och vill ha allt i ett så är det ett bra alternativ. Du kan ju kolla min tråd om karen så får du en uppfattning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sump under kör jag med. enligt mig är det smidigaste alternativet då du nästan garanterat kommer vilja prova på mer teknik det blir svårt att göra om du inte har en sump samt visningsdelen blir snygg utan massa sladdar o teknik :) min åsikt :) lycka till ( precis övertalat min regering här hemma om mitt nya kar )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RSM karen kan du ju inte ha. De är ju jätteplastiga. Det går inte. Ska vi ha ett snyggt akvarie vill vi ha bra material! Glas och trä i möblen får synas. Plast illegaliseras. Helst skulle det vara ett öppet akvarium om vi ska ha det som vackrast och med extra tjocka glas så att du kan slippa sarg. Men då du har katter så kanske det inte är ett bra alternativ och du blir så illa tvungen att ha ett lock till akvariet. Då kan du ju bygga det så det täcker glassargen...

Vad för storlek mer exakt vill du ha på akvariet? 100-200 är ett stort steg, det är en fördubbling :-) Din ramp är enorm för ett kar i den här storleken. Du får köpa ett större akvarie eller skaffa en annan ramp. Har du inget emot att dona lite med svagström och lödkolv så borde du kunna bygga en slimmad led ramp till akvariet du skulle kunna dölja i locket med lite finbygg! Det kostar en slant men blir bra ljus och en låg ramp och den kommer bli ganska underhållsfri med i det närmaste decenniet så länge dioderna skyddas bra från fukten bara.

Sump i bänken blir diskret och går få relativt tyst om du tapetserar med isoleringsmatta som du säger och håller dig till så få grejer och så bra kvalitet på de som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla denna tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?22285-Snygg-svensk-burk-på-Reefcentral/page4&highlight=snygg+burk Ett av de snyggste karen jag har sett och med ytavrinning hävert typ och DC returpump och kanske till och med DC skummarpump så skulle man nog kunna få det nästintill ljudlöst.

En tanke bara, att fanera teak är inte helt superenkelt. Skulle inte vitmålat passera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utgå från Ikeas köksluckor - finns täcksidor, socklar etc också som går att såga till. Du behöver inte köra med deras stommar för det, men det kan å andra sidan vara ett alternativ.

Jag har svetsat en stålbänk med ekskiva och ikealuckor i mörkt trä. Till det har jag knåpat ihop ett matchande överskåp (skall dra igågn en tråd om mitt akvarium nu när bygget är mer eller mindre på plats med lite bilder).

Själva akvariet (240 l köpte jag på Hornbach och borrade själv med hålsågar från e-bay - totalkostnad kanske 1500). Sumpen är också från hornbach - 112 l á 469 kr samt lite glasskivor från glasmästaren (som iofs säkerligen hade gått att få billigare).

PVC beställde jag från tyskland - helt okej kurs som på det mesta. Tekniken kan såklart ha en fördel av att vara köpt i butik map garantier, men det gäller ju inte PVC och dylikt.

Jag har också kravet på tysthet, och det kommer nog bli bra när allt är helt klart med ljudisolerat bakstycke och annat småfix som är på plats. Här får du nog satsa på pumpar som har säljs som tysta, då är de rimligen det. Jag har fastnat för tunze-grejer, men det finns andra som säkert är lika bra.

Surfa runt och besök ev nån för inspiration. Finns ju mängder med byggrtrådar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tankar och input so far.

Angående storleken är det väl så att jag vill ha så stort som möjligt och sambon så litet som möjligt och det blir nåt därimellan, så jag kanske skulle gå in i förhandlingarna med ett 700-liters ;)

Skämt åsido så är hon väl inte helt stensäker på att jag kan ta hand om det, och jag klandrar henne inte då mitt förra inte blev så bra. Men jag är fem år äldre och med lite större plånbok den här gången, samt vis av erfarenhet. Kan mycket möjligt bli så att jag drar igång ett litet 50-liters low-tech bara för att visa henne att jag kan sköta det.

Har inte bestämt exakt möblering ännu, men flyttar allt på lördag, så i början av nästa vecka borde jag ha mutat in ett akvarierevir.

Bra ide med ikea-luckorna. ska kika vidare på konceptet. Svetsa stålbänk passerar över min kompetensnivå, men jag får se. Bästa kompisen är mycket förtjust i små-elektronik och kan säkerligen muta honom med fin rom till att hjälpa med led-bygge.

Att borra kar själv vill jag inte. Även om alla säger det är lätt och så. Så där får glasmästaren/akvarieföretaget göra sitt. Den här skulle vara kul att se hur den är rent kvalitetsmässigt. http://www.pwss.se/product.php?productid=14906&cat=1498&page=1 (nu har jag hoppat upp lite i liter, men inte så mycket i kvadratmeter golvyta som nog är vad som begränsar storleken på akvariet)

Ska kolla mer på trådarna. Har inte sett många privata kar och "lyssnat" på dem, utan mest sett i butik. Skulle vara kul om man kunde få komma hem till nån och kika/lyssna lite så man får ideer hur man ska göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Kul med en till göteborgare! Även mina dörrar är alltid öppna för besök :)

För karet rekomenderar jag att du pratar med Majornasglas som gjort väldigt mycket kar här på saltvattensguiden, Riktigt bra kvalite på dem till mer eller mindre samma pris som om du köpte på typ hornbach (fast du får borrat som du vill och preciiiiis dem måtten du vill ha.

Jag rekomenderar att du utgår efter ikealuckor när du väljer karets mått (Bygg gärna klart ställningen innnan du ger exakta mått till glasmästaren.

Så sätt får du ett perfekt bygge ;) Se gärna min tråd där jag gjort bygget från grunden :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ju hunnit inhandla kar och kommit en bit på vägen i planeringen av det i den här tråden. Hade föredragit ett från majornas glas, men det här var så knäppt, samt i teak, så jag var tvungen att köpa det. Har dock sina begränsningar i form av knepiga mått, lågt i tak etc. Men jag ser det som utmaningar i stället :D

Mer glada tillrop och kloka ord önskas.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?51733-Manks-130-liters-teak-akvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...