Gå till innehåll

Strypa en sicce syncra 2.0:)


Wigge

Rekommenderade inlägg

Jag köpte en Sicce Syncra 2.0 till retur pump till min överrinning som skulle svälja 1200 liter i timmen, men överrinningen svalde visst mindre så det retur pumpen pumpade för mycke även när den var strypt till lägsta. Så undrar om man kan strypa den ytterligare? Skulle det hjälpa om man sätter lite filter Matta för insuget?:)

Är öppen för förslag:)

/Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en Sicce Syncra 2.0 till retur pump till min överrinning som skulle svälja 1200 liter i timmen, men överrinningen svalde visst mindre så det retur pumpen pumpade för mycke även när den var strypt till lägsta. Så undrar om man kan strypa den ytterligare? Skulle det hjälpa om man sätter lite filter Matta för insuget?:)

Är öppen för förslag:)

/Wigge

Matta är nog ett dåligt förslag, den skulle snabbt sätta igen och sen skulle då få för lite flöde. Stryp med kran eller dylikt, eller ännu hellre byt till en mer lämplig pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sicce Syncra 2.0 är ju en ganska kraftig pump, den pumpar ju över 2000 liter i timmen när den inte har någon tryckhöjd eller liknande mot sig. Jag skulle hoppa med Dykaren och rekommendera att du köper en svagare pump istället för att strypa den här för den kommer bli så kraftigt strypt till slut. En Sicce syncra 0.5 eller 1.0 tror jag är bättre val för ditt kar och sump. De är mindre och smidigare med än 2.0. Så får du plats med mer i sumpen!

En lösning om du inte vill byta pump är att bygga om rörledningen upp till akvariet. Du får sätta på ett T kors på den och leda den ena utgången på korset upp till akvariet som du har nu och den andra utgången ner till sumpen igen. Sedan får du sätta en kran eller ventil på ledningen ner till sumpen så att du kan öppna den tills flödet upp till karet är lagom. Det är mycket skonsammare att göra så för pumpen för då minskar flödet utan att du stryper pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sicce Syncra 2.0 är ju en ganska kraftig pump, den pumpar ju över 2000 liter i timmen när den inte har någon tryckhöjd eller liknande mot sig. Jag skulle hoppa med Dykaren och rekommendera att du köper en svagare pump istället för att strypa den här för den kommer bli så kraftigt strypt till slut. En Sicce syncra 0.5 eller 1.0 tror jag är bättre val för ditt kar och sump. De är mindre och smidigare med än 2.0. Så får du plats med mer i sumpen!

En lösning om du inte vill byta pump är att bygga om rörledningen upp till akvariet. Du får sätta på ett T kors på den och leda den ena utgången på korset upp till akvariet som du har nu och den andra utgången ner till sumpen igen. Sedan får du sätta en kran eller ventil på ledningen ner till sumpen så att du kan öppna den tills flödet upp till karet är lagom. Det är mycket skonsammare att göra så för pumpen för då minskar flödet utan att du stryper pumpen.

håller med, att strypa belastar pumpen onödigt mycket. Dra ett rör tillbaka till sumpen via en t-koppling och låt pumpen jobba utan motstånd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar pumpar ta något nämnvärt med stryk när man stryper på trycksidan?

Om en pump jobbar i mottryck vilket de flesta är gjorda för annars skulle dom inte klara trychöjd och en massa böjar utan att ta stryk tar dom inget nämvärt med stryk.

Stryp aldrig på sugsidan för då kan pumpen gå tort och ta stryk.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vet jag inte. Jag är bara allergisk mot konceptet att strypa eller motarbeta något mer än vad som behövs "med flit" :-) Oavsett vad det gäller.

Då vattnet cirkulerar tillbaka och sätter mer sprätt på sumpen med i den här lösningen så borde den ju även syresätta vattnet bättre. Det är ju kanske en marginell men positiv förbättring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är helt inne på Gennes linje, ett motstånd åsamkat av en kran, eller ett motstånd i form av en hög höjd att pumpa upp, torde vara uppenbart endast för den som tittar på rördragningen? Pumpen kan ju inte "känna" skillnad på motstånd och motstånd? Eller? Är det inte skröna som är mogen att avliva? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen kan inte känna skillnad på motstånd och motstånd, men ökat motstånd förkortar livslängden på pumpen, och strypa den massor när man inte behöver känns lite som att torka sig med 100-lappar på dass. Det funkar, men känns lite onödigt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen kan inte känna skillnad på motstånd och motstånd, men ökat motstånd förkortar livslängden på pumpen, och strypa den massor när man inte behöver känns lite som att torka sig med 100-lappar på dass. Det funkar, men känns lite onödigt :)

Jag har inte skrivit att man ska köpa en stor pump för att sedan strypa, det är en energikostnad med.

Men vad är det som tar stryk om du stryper lite? Består inte pumpen av en spole och en magnet, om den snurrar med så många eller så många varv, vad är det som förkortas i livslängd då?

Sedan skulle jag inte rekomendera någon att köra en pump i för stort mottryck, tror faktiskt det är lättare att köra sönder en pump om du har ett extremt lågt mottryck.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...