Gå till innehåll

Odla guppies i osmostank?


dahlgren

Rekommenderade inlägg

Jag planerar och funderar lite över mitt uppbyte mot ett större kubakvarium där jag eventuellt tänkt ha någon rovfisk, det jag funderar över är hur man smidigt kan odla lite mat.

I möbeln har jag tänkt att ha två mindre akvarium, ett för saltvatten vid vattenbyte och ett för osmosvatten för påfyllning av avdunstat vatten, är det en bra eller dålig idé att odla guppies i osmosvattnet? Kommer de förstöra vattnet? Går det att ha lite flytväxter i osmosvatten eller dör dom?

Ett annat alternativ är ju att odla mollys i sumpen eller saltvattentanken men det råder ju lite delade meningar om att hålla mollys i saltvatten.

Jag har ingen lust att starta ett separat akvarium för detta, ska det göras så ska det göras i möbeln. Belysning måste jag ju självklart komplettera med, likaså pumpar, det är jag medveten om.

Några tankar eller andra förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt du stoppar i osmosvatten lär dö rätt snabbt... Av samma anledning som man aldrig skall dricka osmosvatten, helt enkelt farligt när alla andra ämnen än H2O är borttagna! Skippa i så fall vattenbytekaret och kör det som odling!

Va?? Tex vattenrening för dricksvatten på tex båtar är ju osmos?. När man gör om havsvatten till dricksvatten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är ingen fara med att dricka osmos vatten. Det är givetvis inget vettigt med att enbart dricka osmos vatten och inte intaga något annat i form av mat eller dryck. Men att dricka osmos vatten i stället för kranvatten i vardagen dör man knappast av.

Isf skulle vår forna annonsör rent kranvattens danska kunder bli väldigt kortlivade :-)

Men sötvattensfiskarna kommer inte bli lyckliga däremot, det håller jag med om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan däremot tala om varför det anses vara en fara med RO och DMS-vatten, när du renar dom gör du ett dött vatten utan metaller och syre när det kommer i kontakt med syre och metaler igen börjar det att ta till sig dom ämnena igen.

Skulle du försöka överleva på endst sådant vatten skulle du få problem.

Ett problem man har med sådant vatten ute i industrin är att det är mycket agresivt och äter hårt på metaller om man inte har rätt legeringar.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

faller inte hela iden då med extremt renat kranvatten?Något emotsägelsefullt sådär lite spontant?:smiley23:..sen ang molly så ser jag inga problem med att odla mollys i sumpen!De kommer säkert att stortrivas däri!Men frågan är också hur det ska gå till att supporta rovfisk med avkomman om man inte kör i stor skala?Jag själv tycker det är ett otyg att ha fisk som inte kan acceptera fryst foder istället..tar de bara levande fisk så går de bort big time!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju dest vatten som är lite stökigt då det anses laka ur kroppen på salter så att man ironiskt nog blir uttorkad av det. Så har jag förstått det.

Ro är inte rent h2o utan bara renat från vissa ämnen och partiklar

Får lite samma efekt men inte alls lika kraftigt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisken får enorma osmosproblem, framförallt i gälarna om RO vatten används. Det finns vissa diskusodlare som använder nästan rent osmosvatten men de har oftast andra ämnen (humus och annat) som jämnar ut. En salttolerant fisk som guppy skulle avsaltas ordentligt i rent osmosvatten. De som inte tror på denna effekten med osmosvatten - nästa gång ni tvättar fönster - använd rent RO vatten då (inga kemikalier) - jämför resultaten efter det testet. Ni kommer att bli förvånade.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Lite OFF TOPIC, men det här med dricka el inte dricka osmosvatten har varit uppe till diskussion många gånger tidigare. Om Ni letar långa utläggningar kring det finns det nog en del trådar. Om man ska se det objektivt så kan nog kroppen haverera om du inte äter någonting på 1-2 veckor och bara dricker osmosvatten. Men även om man dricker osmosvatten till vardags och har en i övrigt sund och balanserad kost, får man ju i sig tillräckligt med mineraler och joner osv för att kompensera det som vattnet ev "drar ur" kroppen.

Som tidigare sagts, så är nog osmosvatten inget att rekommendera för fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...