Postat 13 december 201213 Ă„r Ăntligen Ă€r mitt RSM 250 pĂ„ vĂ€g att fyllas. Jag fick frĂ„gan i söndags: Vad ska trĂ„den om ditt nya kar heta dĂ„, Newbie med RSM igen eller? Svaret blev som ni ser: Ja. Vet att jag skrev redan i början av förra trĂ„den att jag kanske inte borde kalla mig Newbie lĂ€ngre.. men dĂ„ vet ni i alla fall vems trĂ„d det Ă€r. I torsdag förra veckan var jag till Oskarshamn och köpte ett RSM 250 frĂ„n Robin/aoiitsuki hĂ€r pĂ„ guiden. Sen dess har karet stĂ„tt innanför dörren nere i hallen, men idag fick jag Ă€ntligen hjĂ€lp av tvĂ„ starka killar att bĂ€ra upp karet pĂ„ plats i vardagsrummet. Efter att ha tvĂ€ttat och skrubbat karet hela eftermiddagen har jag nu kommit sĂ„ lĂ„ngt att jag har fĂ„tt i knappt 200 liter ro och hĂ„ller pĂ„ att blanda i saltet. Tanken Ă€r att vattnet ska fĂ„ stĂ„ och blandas tills i morgon dĂ„ jag kommer att flytt över allt det som finns i mitt RSM 130D. Det vatten som sen behövs för att fylla upp karet tar jag frĂ„n det lilla.Egentligen tror jag inte att jag kommer att flytta över allt till det stora karet. Jag har tĂ€nkt att mina tvĂ„ polymnus ska fĂ„ nytt hem, dĂ„ honan har varit lite bitchig mot de andra fiskarna i mitt kar. Flavissiman kommer troligen oxĂ„ att omplaceras dĂ„ den har en stark förkĂ€rlek för mina koraller som börjar bli ganska tjuriga.Ăn sĂ„ lĂ€nge fĂ„r ni hĂ„lla till godo med nĂ„gra mobilbilder frĂ„n dagens arbete och pĂ„fyllningen av vatten och salt hĂ€r under kvĂ€llen, mĂ„ste ju ha den obligatoriska bilden dĂ€r vattnet Ă€r mjölkfĂ€rgat med sĂ„ klart. BĂ€ttre bilder kommer nĂ€r överflyttningen Ă€r klar.Japp, det Ă€r skummaren som sitter i karet och inte i sumpen vilket beror pĂ„ att sumpen Ă€nnu inte Ă€r fylld. Skummaren ska givetvis flyttas bak i sumpen i morgon. Trevlig kvĂ€ll!/Madde
Postat 13 december 201213 Är Lycka till Madde , kommer nog bli fint detta oxÄMvh Hans Sandén i BraÄs.
Postat 13 december 201213 Ă„r Det ska bli spĂ€nnande att följa detta projektet . Lycka till /Mvh Daniel Ăndrat 13 december 201213 Ă„r av Tribiani
Postat 14 december 201213 Är Ser jÀttebra ut Madde ska bli kul och se hur du fÄr till detta karet Dom andra har sett jÀttebra ut, sÄ dÄ kan detta bara bli bÀttre
Postat 14 december 201213 Är Trevligt Hade sjÀlv velat ha ett rsm 250 men sitter hÀr med ett ruttet juwel vision
Postat 14 december 201213 Är Författare Lycka till med det nya karet och gör nu lite nytta MVH/GlennTack sÄ mycket Glenn! Har jag inte gjort det? Oki.. fÄr sÀtta lite fart dÄ.. har nÄgra till. /Madde
Postat 14 december 201213 Är Författare Lycka till Madde , kommer nog bli fint detta oxÄMvh Hans Sandén i BraÄs.Tack sÄ mycket Hans! Jag hoppas att det blir det i alla fall./Madde
Postat 14 december 201213 Är Författare Det ska bli spÀnnande att följa detta projektet . Lycka till /Mvh DanielTack tack, Daniel! Ja, det ska bli spÀnnande att se hur detta gÄr.. karet kÀnns jÀttestort just nu. /Madde
Postat 14 december 201213 Ă„r Författare Ser jĂ€ttebra ut Madde ska bli kul och se hur du fĂ„r till detta karet Dom andra har sett jĂ€ttebra ut, sĂ„ dĂ„ kan detta bara bli bĂ€ttre Tackar Micke! Ăr ju inte mycket att se Ă€n precis! Jag hoppas att det blir bĂ€ttre, för första karet sĂ„g nog bĂ€ttre ut Ă€n det andra, sĂ„ den trenden hoppas jag vĂ€nder nu. /Madde
Postat 14 december 201213 Är Författare Trevligt Hade sjÀlv velat ha ett rsm 250 men sitter hÀr med ett ruttet juwel vision Tack Kevin! Ja, jag har velat ha ett RSM 250 ganska lÀnge. Verkar som du inte Àr sÀrskilt nöjd med ditt val av kar? Men det gÄr att byta. /Madde
Postat 14 december 201213 Är Trevligt Madde , kul att du fÄtt det pÄ plats nu.!Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk
Postat 14 december 201213 Är Tack tack, Daniel! Ja, det ska bli spÀnnande att se hur detta gÄr.. karet kÀnns jÀttestort just nu. /MaddeDet dÀr med storleken gÄr över nÀr du börjar flytta över grejerna. DÄ tÀnker man att "lite större kunde det varit". Det Àr bara Larry som inte behöver tÀnka sÄ. Ska du börja flytta över till det nya nu i helgen? Det Àr mycke plock att fÄ det som man vill. HÀr ska 130-karet rivas och bÀras ut. HÀmtas i morgon. LYCKA TILL.
Postat 26 december 201213 Ă„r Hej Madde. God fortsĂ€ttning pĂ„ julen. Lite nyfiken, Har du fĂ„tt fart pĂ„ nya baljan under helgen eller har det varit för mycke julstök. Ăr det igĂ„ng kan du vĂ€l lĂ€gga upp en bild pĂ„ det.
Postat 28 december 201213 Ă„r Författare Hej Madde. God fortsĂ€ttning pĂ„ julen. Lite nyfiken, Har du fĂ„tt fart pĂ„ nya baljan under helgen eller har det varit för mycke julstök. Ăr det igĂ„ng kan du vĂ€l lĂ€gga upp en bild pĂ„ det.Hejsan Krille, och tack detsamma! JodĂ„, it's up and running, sĂ„ jag slĂ€nger upp nĂ„gra mobilbilder hĂ€r nu inatt, sĂ„ fĂ„r det bli bĂ€ttre bilder sen. Har en del nykomlingar i karet och nĂ„gra som har flyttat. Börjar med en helbild av karet.IgĂ„r fick jag dessa tre som en lite sen julklapp. Tack Daniel! De stack dock Ă„t var sitt hĂ„ll nĂ€r jag slĂ€ppte ner dem i karet och jag sĂ„g dem inte pĂ„ hela dagen idag. Men nu ikvĂ€ll har de hittat varandra alla tre igen. Första bilden Ă€r frĂ„n igĂ„r kvĂ€ll nĂ€r jag slĂ€ppte i dem. Efter att bilden togs stack fisken och dök inte upp förrĂ€n sent ikvĂ€ll igen. Vad gobisarna heter vet jag inte, men pistolrĂ€kan Ă€r en Alpheus bellulus. De Ă€r vĂ€ldigt underhĂ„llande att kolla pĂ„.Denna skönhet, en Acanthastrea, Ă€r ocksĂ„ ny i karet.De uppmĂ€rksamme sĂ„g kanske pĂ„ denna bilden att Banggaien jag fick av Micke/Atropos pĂ„ trĂ€ffen i Hammenhög, som var mobbad i hans kar, blev duktigt mobbad i mitt kar ocksĂ„ första eller andra natten. Men jag plockade honom upp honom ur karet sĂ„ han fick gĂ„ sjĂ€lv tills allt var flyttat och mina polymnus, som förmodligen va de som gjorde detta mot honom, fick inte följa med över till nya karet. Banggaien börjar i alla fall repa sig, och rygg- och stjĂ€rtfenan börjar faktiskt vĂ€xa ut igen, sĂ„ förhoppningsvis blir han hel och fin igen. Fler nykomlingar... Martin/Sir_martin78 var hĂ€r en svĂ€ng igĂ„r ocksĂ„ och lĂ€mnade denna lilla Sarcophyton. OcksĂ„ en sen julklapp kanske? Tack i alla fall, Martin! Dessa fina smĂ„ lila fraggar fick jag av Anders/a.nilsson pĂ„ trĂ€ffen hemma hos honom för nĂ„gra veckor sen. Tack Anders! Har dock inget vetenskapligt namn pĂ„ dem, men det kanske Ă€r nĂ„gon som vet? Den lilla gröna som sitter i fraggen lĂ€ngst till vĂ€nster kanske nĂ„gon kan namnet pĂ„ ocksĂ„? Fick ocksĂ„ med mig nĂ„gra Gorgonia frĂ„n hans kar.Sista bilden för inatt blir pĂ„ min ganska nya Maxi Mini Carpet anemone.Har en mĂ€ngd andra nya fraggar som inte har kommit med pĂ„ bild Ă€n, sĂ„ fler bilder Ă€r att vĂ€nta, för den som Ă€r intresserad. Ha en god natt!/Madde
Postat 28 december 201213 Är Riktigt roliga tillskott ser jag.. Fin MiniMaxi ocksÄ! Dina smÄ symbios fiskar. Hur mÄnga har du? , jag har alltid drömt om ett helt gÀng smÄttingar som springer runt pÄ sanden..Med vÀnlig hÀlsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk
Postat 28 december 201213 Är Författare Riktigt roliga tillskott ser jag.. Fin MiniMaxi ocksÄ! Dina smÄ symbios fiskar. Hur mÄnga har du? , jag har alltid drömt om ett helt gÀng smÄttingar som springer runt pÄ sanden..Med vÀnlig hÀlsning, Manne Tack sÄ mycket, Manne!! Ja, det Àr ganska mÄnga nya, roliga saker i karet nu, det Àr kul!Gillar oxÄ min nya Maxi Mini skarpt, dock inte placeringen den valde. Mina smÄ symbiosfiskar heter Amblyeleotris wheeleri upplyste en annan nattsuddare mig om (Stig). Jag har tvÄ fiskar och rÀkan, men det finns tvÄ fiskar kvar, och jag Àr riktigt sugen pÄ att köpa dessa tvÄ oxÄ faktiskt.Sen fiskarna hittade rÀkan igÄr, har rÀkan lyckats möblera om hela frÀmre vÀnstra hörnet pÄ karet! /Madde
Postat 28 december 201213 Är Klipp dom tvÄ ocksÄ.. , hade varit superfrÀckt , i mitt tycke dÄ iaf..ska du absolut ha uppsikt över minimaxin sÄ Àr det en sten ute i sanden som gÀller.. Annars kommer den att springa runt pÄ hela revet tills den Àr nöjd..Med vÀnlig hÀlsning, Manne
Postat 28 december 201213 Är Författare Klipp dom tvÄ ocksÄ.. , hade varit superfrÀckt , i mitt tycke dÄ iaf..ska du absolut ha uppsikt över minimaxin sÄ Àr det en sten ute i sanden som gÀller.. Annars kommer den att springa runt pÄ hela revet tills den Àr nöjd..Med vÀnlig hÀlsning, ManneJa, det blir kanske sÄ. Idag ser jag dock ingen av dem igen.. inte rÀkan heller. Bara att det Àr ommöblerat i karet. Min röda Mini Carpet har bara flyttat sig nÄn centimeter frÄn platsen jag satte den pÄ och dÄ har jag ÀndÄ flyttat hela stenen frÄn det lilla karet till det stora. Maxi Minin flyttade sig frÄn plastbiten den satt pÄ till nuvarande plats för en vecka sen, men dÄ stod stenen upp sÄ den satt under stenen. Men jag la stenen ner istÀllet sÄ att den syns lite i alla fall Àven om det inte Àr optimal placering. /Madde
Postat 28 december 201213 Är Riktigt fint! Men Àr det verkligen en acanthastrea? Det ser sÄ stor ut, typ lobophyllia..
Postat 29 december 201213 Är Författare Riktigt fint! Men Àr det verkligen en acanthastrea? Det ser sÄ stor ut, typ lobophyllia..Tack sÄ mycket, Peter! Du kan ha rÀtt! Jag skrev det namn jag hade för mig att nÄgon sa att det var, men det kan ju kanske ha varit fel. Liknar ju denna Lobophyllia corymbosa lite, men jag vet inte? /Madde
Postat 29 december 201213 Är Författare Har fÄtt hjÀlp av Stig med namn pÄ de smÄ lila fraggarna som jag fick frÄn Anders/a.nilson pÄ trÀffen.De heter Sarcothelia edmondsoni.Mina tvÄ smÄ symbiosfiskar har tydligen dykt ner i hÄlet med rÀkan, och har inte visat sig sen igÄr natt. Mina tvÄ putsarrÀkor har fÄtt för sig att omrÄdet dÀr symbiostrion hÄller till Àr ett trevligare stÀlle att vara pÄ istÀllet för bakom stenarna i revet som de brukar hÄlla till. Troligen Àr det vÀl det som stör fiskarna sÄ de inte vill komma fram. De verkar nÀmligen inte sÄ roade av att bli putsade, och putarrÀkorna sÄg dem som frivilliga offer nÀr de bara lÄg stilla och spanade. Förresten Manne, jag skulle nog inte ha jinxat om min Mini och min Mini Maxi! ;P De hade ju setat stilla ganska lÀnge, men igÄr hade bÄda flyttat pÄ sig sÄ klart!! Minin förvisso bara 5 cm nerÄt, men Maxi Minin har krypit in pÄ sidan av stenen och sitter nu Ànnu sÀmre till. /Madde
Postat 29 december 201213 Är Det Àr baksidan med dessa vackra anemoner.. Dom vill gÀrna vandra runt lite o se om det inte finns en bÀttre hÄla att bo i..Med vÀnlig hÀlsning, Manne
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.