Gå till innehåll

Vilken är den bästa kirurgen!


mikoto

Rekommenderade inlägg

Nu grabbar, nu är det dags. Min 112a var tveksam till kirurger och deras nära släktingar kaninfiskar. Men mitt nya akvarie har betydligt med lebensraum till fiskar som gillar att sträcka på fenorna.

Jag har alltid varit så kär i kirurgfiskar även om det kanske är lite väl mainstream. Men de är ju så fina...

Men jag är ganska osäker, vilken är den bästa kirurgen för mig?

Mitt primära krav är kanske snarare, vilken är bäst på att beta alger av de? Hepatus verkar vara bedrövlig ur det sammanhanget så den skippar vi direkt.

Men vilka är bäst annars? Jag har en tradition av mycket alger i mina kar och jag köper hellre en bunt djur som får glädje av detta än investerar tid i att ta bort det på annat vis(även om jag är svag för prylar så det är inte obefintligt på detta vis alls...).

Mina behov är då flera. Den ska vara pigg, aktiv och äta mycket. Men det bör helst vara en ganska tålig fisk som inte har några problem med att leva i mitt akvarie. En fisk som har god dokumentation och bevisat kan hållas väl i akvarier. Jag kör ett tekniskt enkelt akvarie. Jag tror på god filtrering, bra vatten och en viss mängd näring. Det är min typ av rev. Mjukkoraller och lite alger. Jag har ingen god anläggning för UV sterilisering vid prick även om jag såklart har möjlighet och vett till att karantänföra fisken. Min drömfisk är vitbröstad kirurg, men jag tycker det verkar vara en fisk som vi inte vet riktigt vad den har för behov, det finns så många olyckliga historier om hållning av den fisken i akvarier som är bra mycket mer välskötta än mitt kar. Det är inte en sådan fisk jag vill hålla.

Av kirurgerna är det egentligen Acanthurus arterna jag tycker är finast i kroppsformen, men jag är även förtjust i Ctenchaetus och Zebrasoma familjerna. Med min vanliga tur verkar Acanthurus vara känsligast(bortsett från Sohal som verkar vara en riktig stridsvagn men istället blir så stor att han knappt kommer kunna vända sig hos mig vid full storlek) och de andra två familjerna jag tagit upp något tåligare som regel. Givetvis så verkar det vara så att de största kirurg fiskarna är de som är tåligast, och de kan jag då inte ha :-)

Vilka fiskar är det av kirurgerna som är bäst för mig? Med en glupande aptit och en traditionell god hälsa hos arten.

Jag gillar kaninfiskar med egentligen, är de tom överlägsna kirurgerna när det gäller alger? De är ju definitivt det när det gäller hälsa. Det jag har emot de är egentligen storleken samt att de är giftiga. Jag är inte så förtjust i giftiga djur tyvärr, även om jag inte räds de. Men jag är lite klantig av naturen...

Jag planerar in mest tuffa fiskar till mitt kar så aggression är inget större bekymmer så länge de inte är helt rabiata :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, zebrasoma verkar vara goda val. Det är väl då scopas och flavescens som är intresanta för mig. Desjardinii och Veliferium verkar vara tåligare men de blir 40 vilket är mycket för stort. Scopas är den av de jag tycker ser roligare ut. Blått och gult tycker jag är en väldigt vanlig färg bland fiskar så de är lite less på, Scopas har en mer intressant mönstring även om färgerna inte är så starka. Även om flavescens knallgula färg inte är bedrövlig egentligen. Scopas verkar dock som regel vara billigare än flavescens med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Scopas är mycket lockande, det är en fin fisk... En C. Strigosus är inte heller fel dock. Det är nog bäst jag skaffar ett par favoriter att kika efter för jag har ju en bit till närmsta välsorterade affär så jag vågar aldrig lita på vad som kan finnas inne, det blir lite för dyrt för mig att kolla in nästa vecka igen.

Fast jag kan ju iofs kolla med de lokala Imazo butikerna om de har något kirurg utbud alls att ta hem och priser. Ett försök är det alltid värt.

A. Triostegus har de just nu på ciklidhuset med ett bra pris: http://www.ciklidhuset.se/lagerlista-saltvatten Priset talar ju om att fisken inte borde vara så ovanlig, sådan fiskar tenderar att vara dyra. Fast jag är inte sugen på en tyvärr :-) Men den kom ju upp på tal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej den vill jag inte ha :-) Fin färg men den verkar ju bara äta plankton nästan. Jag tror inte mitt kar är mycket bättre än ditt heller för den fisken i längden. Mitt är 110x45x50, så litermässigt så är mitt tom mindre än ditt. Även om de har en större raksträcka att spänna musklerna lite på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju hänga på mig och ev min bror ner till kungsbacka mm på akvarie resa som inträffar så fort Ted fått in mina beställda MH lampor. En tripp in i lerum samt bengan blir det säkert med.

Det där är ju de tre klassiska och givna butikerna för oss som bor i detta området av landet. Men glöm för all del inte att titta in på Herkules Zoo också, en utomordentligt trevlig butik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kanske är sugen att hänga på du med? herkules vet i tusan..... sisst jag var där gick det ett par sjuka magra fiskar i ett kar vars det var fullt av medicin i. Rolig butik är det dock , men då mest för o kolla på sött.

Jag måste tyvärr passa. Jag har mer djur i karet an vad det tål, och så har det varit hela tiden. Nu för tiden blir det bara en högst två resor neråt GBG per år och det är när jag köper på mig 1 års frusen mat till de glupska firrarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...