Gå till innehåll

Bra sandvändare


Anlu

Rekommenderade inlägg

Dags att införskaffa lite trädgårdsmästare som kan kratta sanden utan att för den skulle bygga om hela akvariet. Någon som har lite tipps på bra sandvändare?

Tåliga, lättmatadade och inte allt för mycket "byggare Bob" uppskattas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En laddning nassarius snäckor om du vill att sanden ska ligga kvar.

Sandvändande sjöstjärna finns ju med, men risken finns att dom svälter.

Trista djur jag vet men dom möblerar inte om hela karet.

Sandrotande eremiter kan vara rätt ball med, dom med ögonen på skaft.

Puellaris är väl en av fiskarna som anses som snällast vad gäller att sprida sand, men det finns ingen garanti för att dom sköter sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ipaden's kamera är inte den bästa, och glaset var skitigt där igår :P men kanon sandvändare verkligen. Dock verkar den växa extremt långsamt, ser hela tiden mager ut fast sen äter jämt. Och mat borde det finns då jag aldrig blir av med dom fula bruna algerna på botten :( nån idé hur jag ska bli det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ipaden's kamera är inte den bästa, och glaset var skitigt där igår :P men kanon sandvändare verkligen. Dock verkar den växa extremt långsamt, ser hela tiden mager ut fast sen äter jämt. Och mat borde det finns då jag aldrig blir av med dom fula bruna algerna på botten :( nån idé hur jag ska bli det?

Du måste mata din fisk! Fisken letar efter räkor och liknande i sanden och sillar ur dessa gelom gälarna. Algerna kommer inte ge honom tillräckligt med mat om han ens tar dem. Sen tror jag absolut inte han äter bruna alger på botten! Så mata mata mata. dom äter nästan allt. Fryst pellets osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som har erfarenhet av Valenciennea puellaris, tar dessa mat aktivt (d.v.s. om man slänger i artemia till de andra fiskarna jagar den själv ifatt maten)? Jag hade nämligen en annan bottenlevande fisk tidigare och den ville liksom inte lämna sin håla vilket gjorde att jag fick mata den separat för att den skulle hålla sig i trim. Detta är något jag skulle vilja undvika.

Om Valenciennea puellaris aktivt tar mat man ger till de andra så får det nog bli 2 st av dessa + några ytterligare nasarius snäckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag har haft 3stycken och alla har själv jagat sin mat. De kan gå rätt långt upp i vattenpelaren när det vankas mat och äter allt jag gett den, inklusive flingfoder.

Enda problemet är att de kan frigöra en del partiklar från botten och göra vattnet grumligt. De brukar släppa sanden där den tar den, men inte alltid. Jag har hört att det finns en större släkting till denna arten som är lite mer vild i sin metod att mumsa på sand och släpper det en bit upp så man får sand överallt. Se till så det verkligen är Valenciennea puellaris du får.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...