Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

post-2696-14468927605603_thumb.jpg

Jag har byggt en låda ovanpå mitt nya akvarium, där inne tänkte jag gömma allt vad belysning heter. Jag har en A M T5 ljusramp, med 2 st 39 watts rör. Är det synd och skam att slakta denna för att fästa upp inne i lådan? Är den värd nåt, så man skulle ta och sälja den och köpa lösa rör, typ GLO's T5 HO system? Eller har någon nåt bra förslag?

post-2696-14468927605846_thumb.jpg

Postat

Sälja den och köpa en annan går du nog back på för andrahands värdet på en sådan ramp är väll 150kr kanske. Skruva dit den där i stället.

Jag har en liknande lösning på mitt kar men har 2st akvastabil ramper.

Postat

Nä, det behövdes inte, jag funderade på om det fanns någon fördel att bli av med vikt och så, men då blir jag ju av med kapslingen med... Jag skruvade fast den som den är, blev helt ok...

post-2696-1446892761241_thumb.jpg

(Ljusramp fastskruvad)

post-2696-14468927612667_thumb.jpg

(Fläkt)

post-2696-14468927612961_thumb.jpg

(Lyse på)

Postat

Jag såg på bilden att det inte är stänktäta kontakter på lysrören. Det innebär att rampen blir livsfarlig om du inte har täckglas emellan.

Ett par reflektorer ger mer ljus till än vad du förlorar på täckglasen.

Postat

Jo men det är det ju på bilderna i första inlägget, både stänkskydd och reflektorer. De är väl båda bara temporärt borttagna när han skruva fast rampen i locket iom att man måste skruva av stänkskydden varje gång man ska lossa lysrören.

Postat
:) både stänkskydd och reflektorer på plats. Avstånd från vattenytan till rören är ca 15 cm... Vet inte, men jag hade tänkt att inte ha täckglas, men vad tros, kommer det att bli skit?
Postat

Med 15 cm avstånd får du stänk upp i armaturen men inte så mycket. Du får räkna med att göra rent från salt någon gång om året men om några år har du väl ändå byggt om till lysdioder...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...