Gå till innehåll

Sänker Zeoliten i sig NO3 & PO4?


schon

Rekommenderade inlägg

Är på 0 i NO3 så stoppat kolkälledosering dock la jag i ca 0,5l Zeolit från KZ i nätpåse i samband med att jag slutade med doseringen.

Men nu har det gått 2 veckor och någon visning på NO3 har inte skett PO4 ligger lågt kanske 0,02. Är det så att Zeoliten sänker NO3 & PO4 även utan tillsatser? Bör jag plocka ut nätpåsen med Zeolit? Eller kanske tillsätta NO3 på något sätt?

Ändrat av schon
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det allmänt vedertagna är väll att Zeoliter tar upp ammonium. Zeolit är dock uppbyggt av Aluminiumsilikater (silikater är väll ändå kisel va?) och då många fosfatadsorberare är aluminiumbaserade så tycker jag det låter vettigt att tro att Zeolit kan adsorbera Po4.

I den här tråden på Zeovit.com skriver en användare följande:

According to the Ultralith literature their zeolites release a small amount of aluminum when abraded. One of the reasons to shake the rock. This binds with the phosphate and is skimmed out. Don't know if this holds true with Zeovit. But... this makes sense to me since these systems are much more agreesive and drive down PO4 and NO3 way faster the non reactor systems.

I'm sure someone can elaborate...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeoliter fungerar också som jonbytare. Det är därför de ofta används i tvättmedel. En av de stora fördelarna med att använda Zeolit i akvariesammanhang är att genom jonbytarfunktionen kan den tillhandahålla näringsämnen för bakterier dygnet runt så man får en stabil bakterietillväxt. Jonbytarfunktionen är inte särskilt effektiv jämfört med moderna syntetiska jonbytare men ett dygns näring skall den klara av att balansera. Som kolkälla fungerar också spill från mat man tillför.

Fast igen - bara i liten omfattning. Men i ett glest besatt kar kan det säkert inverka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren jag har ett glest befolkat akvarium endast 3 Clowner och en räka på ca 100 liter vatten kom precis hem med en Gul Kirurg nu bara för att försöka öka belastningen på det viset. Tror bestämt att jag ska plocka upp Zeoliten också till jag fått tillbaka NO3 mycket pekar ju på att det är den som ställer till det lite. Får börja försiktigt sen med en mindre mängd Zeolit när näringsvärdena ökat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har gått ca en vecka sen jag tog ur Zeoliten tog tester igår NO3 visade 0 PO4 visade ca 0,08. Dock har den dagliga bakteriefilmen på rutorna blivet mindre så antar att det börjar ge sig. Om det har samband med bortplockandet av Zoeliten eller den ökade belastningen i form av ny fisk och mera mat vet jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...