Gå till innehåll

Hur tillsätta nirat


Anlu

Rekommenderade inlägg

Vad är enklaste och bästa sättet att tillsätta nitrat?

Jag vet att BioTed har en tillsatts att köpa, men finns det inget enklare?

Kaliumnitrat eller salpeter (natriumnitrat)? Tips på var man kan köpa i så fall, tveksam om livsmedelsbutikerna har kvar salpeter på hyllan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är enklaste och bästa sättet att tillsätta nitrat?

Jag vet att BioTed har en tillsatts att köpa, men finns det inget enklare?

Kaliumnitrat eller salpeter (natriumnitrat)? Tips på var man kan köpa i så fall, tveksam om livsmedelsbutikerna har kvar salpeter på hyllan?

Jag köper salpeter på hemköp, ICA osv, inga problem

/edit

http://www.marketonline.se/search.aspx?SearchTerm=salpeter

Ändrat av freguz
ICA
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart det finns salpeter i livsmedelsbutikerna! Det har varenda affär med någon som helst självaktning.

Du köper en 50 gram påse och så löser du den i en halvliters PET flaska och blandar. Jag tror en ml av detta höjer nitrathalten med 0.5 ppm per 100 liter. Men det är bäst att lasse eller någon annan av de som lurat i mig detta bekräftar saken :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minns från min barndom att konsums kalisalpeter funkade till att göra svartkrut, men inte icas salpetersalt (trots samma livsmedelsmässiga användningsområde). Det måste således vara nån skillnad, och den borde ha betydelse för detta ändamål också. Någon erfarenhet av olika fabrikat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade följande på ett annat forum. Är ingen expert själv så jag kan inte gå i god för riktigheten.

------------

Om Salpeter och Natriumsalt!

Det förekommer inte sällan en berättigad förvirring vad gäller konserverande salter. Salpeter Nitritsalt och i anglosaxiska recept ofta förekommande ”Curingsalter”av olika slag. Vill därför försöka reda upp begreppen och vad livsmedelslagstiftningen säger och användningen av salpeter och nitritsalt. Det blir då både lite kemi och lite matematik.

1. Salpeter som man kan köpa i mataffärer är egentligen Natriumnitrat (E251). Det omvandlas i kött eller korvfärs långsamt till Natriumnitrit (E250) som egentligen gör själva jobbet med att skydda mot oönskade bakterier och bibehålla köttets röda färg. Både natriumnitrat och natriumnitrat är liksom vanligt bordssalt (=natriumklorid) ”salter”. Smakar salt, men både nitritsalt och salpeter är lite skarpare i smaken. Dessutom inte de inte hälsosamma i högre doser.

2. Charkbranchen har nästan slutat använda salpeter, därför att man inte riktigt kan kontrollera hur mycket av salpetern som omvandlas till natriumnitrit. Eller hur lång tid omvandlingen tar. Det gör man bättre om man tillsätter den verksamma natriumnitriten direkt, i stället för den lite oberäkneliga salpetern.

3. Det är alltså inte hälsosamt med för mycket salpeter eller natriumnitrit. Mat får enligt Livsmedelsverket tillsättats högst 150 ppm, eller 150 gram natriumnitrit (eller salpeter) per miljon gram kött. Det skulle motsvara en faktor på 0,000150. Uttryckt i procent som 0,015 % eller 0,15 gram natriumnitrit (eller salpeter) per kilo (1000 gram) kött! Sådan noggrannhet har knappast någon hushållsvåg! En våg som kan väga 0,15 gram?

4. Så man löste det ganska elegant genom att blanda i natriumnitrit i vanligt jodfritt finsalt! Med 6 gram natriumnitrit per kilo vanligt salt (0,6%) och kalla det för ”Nitritsalt”. Då kan man nämligen salta i kött eller i korvfärs med upp till 2,5% Nitritsalt utan att överskrida Livsmedelsverkets gräns för själva nitriten(eller salpetern)! I matten blir det 0,6% x 2,5%= 0,015%. Om man saltar utanpå (torrsaltar eller i saltlag) ett kött eller charkprodukt är det dubbla, dvs 5% tillåtet.

5. Ren natriumnitrit får inte säljas till vem som helst. Men det får salpeter göras, trots att det har samma toxicitet. Och man kan naturligtvis själv blanda något som man skulle kunna kalla ”Nitratsalt”. D.v.s. blanda bordssalt med en liten del; 0,6 procent salpeter. Då kan man ta 1000 gram bordssalt (utan jod, som missfärgar) och blanda i 6 gram salpeter. Sedan röra om så att allt blandar sig väl. Det säger sig självt att man får röra och röra och röra…., innan man får en homogen blandning. Där de 6 grammen salpeter fördelat sig helt jämnt i bordssaltet. Men det går. Nästan allting går. Och nackdelen med färdigt Nitritsalt var att man tidigare bara kunde köpa det i 25-kilosäckar.

------------------

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och sedan hittade man det här vilket bara förvirrar ytterligare eftersom de vänder helt på begreppen, men, men.....

-------

[h=1]Salpeter[/h]Från Wikipedia

Salpeter (av lat. sal, salt och peter, klippa) är dels en benämning på salpetersyrans salter i allmänhet (även kallade nitrater), dels namnet på ett speciellt sådant salt, nämligen kaliumnitrat. Salpeter förekommer i höga koncentrationer i guano. Salpeter är en viktig beståndsdel i svartkrut. Salpeter finns även i kryddform och kan köpas i vanliga livsmedelsbutiker, dock är detta oftast inte kaliumnitrat utan Chilesalpeter - natriumnitrat. Det används som konserveringsmedel, bland annat till att bevara den röda färgen hos kött som annars färgas brunt eller grått vid kontakt med syre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spelar ingen större roll om man använder natrium eller kaliumnitrat, Natrium är ju den vanligaste katjonen i saltvatten, Kalium kan ge en viss positiv effekt i våra kar som tillsats, men den tillsatsen vi får via nitrattillsats är rätt låg, men ja, ska man hårdra det så skulle jag väl säga att kaliumnitrat är "bättre", samtidigt som man får mer nitrat per gram för Natriumnitratet... :P så ja, köp det du får tag i billigast och lättast :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...