patrikk Postat 20 december 2012 Postat 20 december 2012 Jag har en hel del trådalger och MYCKET cyano. trådalgerna har börjat ge med sig och är på tillbaka gång så den biten är väl ok. nu till Cyanon den har laggt sig som en matta över hälften av all sand i karet och då var det inte längesen jag sög upp en hel del. Sists när jag sög upp cyanon vid vatten bytet så drog cyanon med sig sand och sanden vill jag ju ha kvar. Vad tror ni om att suga upp cyanon och den sand som cyanon har bundit med sig och sedan tvätta sanden för att lägga i den igen. eller finns det så pass mycket fosfat i sanden så det inte är en vettig plan? Citera
_Manne_ Postat 20 december 2012 Postat 20 december 2012 Du kan säkert göra som du tänkt.. Tvätta sanden , men gör det i saltvatten då, så du inte själv dödar floran totalt..Nu är jag envis.. Försök hitta orsaken varför skiten kommer o bekämpa det hållet istället.. Mycket bättre plan på lång sikt..Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Wigge Postat 20 december 2012 Postat 20 december 2012 sug upp så mycket du kan och senda höj kh=) tog ett par dagar sen försvann allt Citera
patrikk Postat 20 december 2012 Författare Postat 20 december 2012 Du kan säkert göra som du tänkt.. Tvätta sanden , men gör det i saltvatten då, så du inte själv dödar floran totalt..Nu är jag envis.. Försök hitta orsaken varför skiten kommer o bekämpa det hållet istället.. Mycket bättre plan på lång sikt..Mvh Manne Sent from my iPhone using TapatalkJag hade inte tänkt att ta ut all sand. utan endast tvätta det som råkade följa med cyano:nsug upp så mycket du kan och senda höj kh=) tog ett par dagar sen försvann allt vad höjde du till? för jag har redan 10,7 ppm (salifert) Citera
nike83 Postat 20 december 2012 Postat 20 december 2012 tycker du ska ta reda på varför du har cyano? hög fosfat? hög nitrat? Citera
patrikk Postat 20 december 2012 Författare Postat 20 december 2012 Jag har hög fosfat ligger på max 0,5 Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Hanssanden Postat 20 december 2012 Postat 20 december 2012 Den röda Cyanon försvann i mitt kar när jag gick under 0.1 i fosfat värde.Mvh Hans Sandén i Braås. Citera
patrikk Postat 20 december 2012 Författare Postat 20 december 2012 Ok ska mäta lite tätare vad jag har fosfat. Och se om det går upp eller ligger konstant. Hur ofta tror nu det är lönt att mäta? Var 3:e dag?Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Hanssanden Postat 21 december 2012 Postat 21 december 2012 Jag mäter var 6:e då jag byter fosfatmediat. Kör med Alu baserat media. Mäter innan jag byter för att se om jag ska öka/minska media mängden.Mvh Hans Sandén i Braås. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.