Gå till innehåll

Mandarinfisk död, förstår inte hur det gick till


Oliver

Rekommenderade inlägg

Hej, min firre är som sagt död, men att detta postas i kategorin "sjukdom" är kanske inte helt rätt

Hur som helst så hittade jag honom med stjärtfenan fastklämd i den spricka i en sten.

Vad som förvånar mig så mycket är att fisken garanterat inte simmat igenom sprickan och fastnat, då den var så liten, utan måste typ backat in med stjärtfenan

Då vi hittade honom så satt han fast hårt, fick verkligen dra för att få loss honom :ledsen:

Kan någon förstå detta, är det så att han inte alls fastnat utan likstelhet som gjorde att han satt fast om han bara lirkat in stjärtfenan då han dog...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mycket svårt att tro att en borstmask skulle ha ihjäl en frisk mandarin. Borstmaskarna äter vanligtvis as och överblivna rester och annat "skräp". De flesta borstmaskar vi har är inte aktiva jägare.

De bör inte beskyllas förrän de kan bevisas vara skyldiga. Normalt sett fyller de en nyttig roll som städare i akvarier och är duktiga på att äta överbliven mat tex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

off topic. jag jobbar som sjuksköterska på en transplantationsavdelning. DÄR kan vi snacka äckliga saker ;)

On topic stora bristleworms kan ställa till det, men jag ser dem som nyttiga djur som tar hand om dött avfall till motsatsen bevisats. AVd har du för värden på vattnet i ditt kar? Glömt tvätta händerna efter att du bytt däck? Eller du kanske inte funderar så mycket över döden som hur den kan bli inkilad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt kar finns mycket levande sten och samtliga värden är goda, ja 130 liter är lite lite för en mandarinfisk men han har varit i karet rätt länge och äter lite tilläggsfoder

Filmen på borstmasken var rätt grym ;)

När man säger mycket levande sten i mandarin sammanhang så pratar man kanske 40-50kg levande sten per fisk och det har jag svårt att tro att du har i ett RSM130. Storleken på karet är inget problem om den får i sig mat. Även om man har sett en mandarin äta betyder det inte att den får i sig mat. Mandariner är lugna fiskar som inte är så bra på att ta för sig när det är mat dax, har man fiskar som är lite ivrigare när det är mat dax så blir mandarinen lätt utan även om den faktiskt skulle äta om den fick något.

Om du inte fastställt att din mandarin får mat när du matar så kan jag säga att det finns en stor chans att den svalt, då du med största sannolikhet inte har tillräckligt med sten för att tillse att tillväxten av smådjur är tillräckligt stor för att täcka mandarinens behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det där med att mandariner har svårt för att hinna ta mat i ett kar är en myt.

När jag matar med frysfoder jagar mina mandariner runt rätt friskt och en hel del av fodret far in bland stenen och den övriga fisken jagar först och främst på dom öppna ytorna.

Antar att det svåraste är att få mandarinen till att ta foder.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag räddade just idag min ena mandarin. Har två dem hade fullt upp med va dem nu höll på med bita varandra i sidan av gälarna eller något liknande vardagsnöje. vipps så när dem va i full gång och ingen koll på vart dem igentligen va så sögs den in i steamerpumpens insug och va ofömögen att ta sig där ifrån själv. Så jag satte ner handen och tog loss denn. den simmade runt min hand och putsade den som tack för hjälpen. Mina mandariner är jätte keliga när man sätter ner handen.

Kanske va något liknande som hent din filurade som mandariner gör fassnade och kanske skadat sig sedan hamnat där den hamnade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...