Gå till innehåll

Hemmagjord bakgrund i saltkar?


d-jess

Rekommenderade inlägg

Jag skulle vilja ha lite reflektioner på att stoppa i en hemmagjord bakgrund i ett saltkar?

Har hittat en sida där dem bygger egna bakgrunder, man får bestämma design och mått osv helt själv. Priset är helt klart överkomligt, till och med lockande. Men min fränsta anledning är att mitt nya kar som jag ska ha bakgrunden i är 80cm högt. Jag har tidigare kört med slim-line bakgrunder och skulle gärna göra det nu med, men dem finns vad jag vet inte så höga som 80cm.

I denna länken berättar dem hur dem går till väga när dem gör bakgrunderna. http://www.familjensnygg.se/52988986 Vad tror ni om materialen och produkterna dem använder? Dessa bakgrunder har dem gjort i massor med år till sötvattenskar utan problem..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog inga större bekymmer att ha en hemmagjord bakgrund i akvariet. Den borde inte läcka ut något om den är ordentligt gjord.

Det var ganska fin struktur på hans bakgrund där, speciellt på närbilderna ser man det. Synd bara att den lacken är glansig, stenar ska vara matta tycker jag :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej. min fundering låg väl mest vid husfixet. Men täcker man det med lack så kommer det kanske inte ut någonting skadligt i akvariet.

Håller med om att det är snyggare med matt! Men borde väl finnas matta lacker också? Kanske är någonting dem kan fixa.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul ide Nixon! Är det där från ditt kar?

Ska kolla in hans tråd också, men ni har inte fått några problem med fällningar eller liknande? Hörde från någon att saltet i vattnen kan lösa upp gipsprodukter och sånt som finns i fixet..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygget är mitt, på bilden är den lite halvfärdig och jag har inte haft tid/ork att få ner den i karet då det blir ett rätt omfattande projekt med ett kar som är i drift.

Hålena(75mm) är till för pumparna om någon undrar, tanken är att allting ryms i bakgrunden och är fortfarande riktningsbara.

Foam(faunamarine), Ls, 2komponentlim och lite sand samt någon typ av skiva att bygga på(jag använde PVC)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte fix du ska ha utan vanligt putsbruk. Har för mig soft-jonis bara körde genom sitt kär en dag sen gjorde vattenbrynet, thats it. Och inga förändrade värden mer än fosfat som försvann vid vattenbytet, har inte kört igång mitt än ska koppla allt nu i helgen. Men bakgrunden e klar iaf :)

nje, inte fosfat men ph pga all kalk i bruket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är vanligt putsbruk? Tyckte du skrev något om korallputs? eller korallbruk? i din tråd Jonathan..

Skulle vilja göra en egen om det är såpass lätt som det låter. Men jag får inte för sambon ;P Träligt med all frigolit som kommer hamna på hela undervåningen och en liten 11 månaders som springer omkring och äter upp det :)

Men om ingen tvivlar på deras metod och produkter så blir det nog att lägga en beställning hos dem! :)

Tack för alla svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan göra en till dig för en blygsam peng, och jag kan lova dig och din sambo att det är ok. Jag har haft mitt i över ett år och det är fantastiskt. bakgrunden är fast och fin, full med kalkalger. smular inte och lätta att fästa koraller i.

Mvh jonathan (ps. sorry moderater att jag erbjuder en tjänst mot ekonomisk ersättning.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...