Gå till innehåll

Tips för att mata anemon?


Oliver

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har en Urticina sp-anemon som jag försöker mata med tex en liten bit "uppvärmd djupfryst räka", men även då jag släpper räkan så den landar fint på anemonen så puttar den sakta bort räkan

Har inte ätit räkan på 5 försök och den vägrar, någon annan mat får den inte. Vad göra?

http://se.reeflex.net/tiere/2630_Urticina_sp.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog rätt vanligt att många ger anemonen långt mer än vad den vill ha eller behöver, dom kräks upp det dom fått i sig under natten ifall det är för stort.

Jag har läst om vissa som hävdat att mat ruttnat i anemonen och skadat den, men undrar om det inte bara är anekdoter...

Själv faller jag mer in på Vandals linje, så länge det inte är en monsteranemom med en 30cm bas så går det lika väl med vanligt frysfoder eller några pellets.

Frågan verkar dock mer handla om en matvägrande anemon, detta kan tyda på att den är stressad eller inte mår så bra.

Är den ny i karet eller har du gjort några större ändringar som kan ha gjort den sur?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har hört att detta ska vara populärt hos anemoner jalla fall BTA737a4cfc-84e2-42a8-b05d-d3213a964c24_Thumbnail.jpg

men när jag läste på reefllex som du la ut står det ju [TABLE=class: transpartenteTabelle]

[TR]

[TH]Foder:

[/TH]

[TD]Zooxanthellen / Ljus

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

nu e inte jag någe proffs men kan det inte bero på det? för på andra anemoner ex bta står det[TABLE=class: transpartenteTabelle]

[TR]

[TH]Foder:

[/TH]

[TD]Artemia, Krill, Mysis, Nors, Zooxanthellen / Ljus

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

bara en tanke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...