Gå till innehåll

Skummare med ytavrinnig??


Fluval_Robban

Rekommenderade inlägg

Har en fråga åt en vän (pensionär och ingen dator) som kör lite salt och han vill starta ett lite större kar. Han är mycket för enkelheten och vill inte bygga en massa... han undrar om det finns en invändig skummare med ytavrinning, typ som en färdig kasett (minisump) man bara stoppade i karet eller hänger på kanten? Invändiga skummare finns ju men dom tar inte ytvattnet vad jag vet... för det är väl lite av tanken egentligen, ytvattnet ska ju till skummaren...:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Tänk på att vissa av skummararna med inbygd ytavrinning kan vara känslig för variationer i vattennivån. Vet ej hur det är med doc-skummaren. Många rekommenderar att man kombinerar med en automatisk påfyllning för att hålla så jämn vattennivå som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att vissa av skummararna med inbygd ytavrinning kan vara känslig för variationer i vattennivån. Vet ej hur det är med doc-skummaren. Många rekommenderar att man kombinerar med en automatisk påfyllning för att hålla så jämn vattennivå som möjligt.

Tack, han har Tunze vattennivå system:) så förhoppningsvis fungerar det ihop... hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

personligen gillar jag inte tunzes doc skummare har aldrig fått dom att fungera bra även med auto vattenpåfyllning och vattennivå precis rätt, hade en doc 9002 bytte sedan till skummarlöst då jag tyckte den var värdelös.

Min lfs säger samma sak och då har dom även modifierat dom och tycker fortfarande dom är skräp.

MvH Joakim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

personligen gillar jag inte tunzes doc skummare har aldrig fått dom att fungera bra även med auto vattenpåfyllning och vattennivå precis rätt, hade en doc 9002 bytte sedan till skummarlöst då jag tyckte den var värdelös.

Min lfs säger samma sak och då har dom även modifierat dom och tycker fortfarande dom är skräp.

MvH Joakim

Jag blir lite förbryllad när du menar på detta.

Har två lite mindre akvariet där jag har en 9002 resp. 9004 och de fungerar alldeles utmärkt båda två.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir lite förbryllad när du menar på detta.

Har två lite mindre akvariet där jag har en 9002 resp. 9004 och de fungerar alldeles utmärkt båda två.

Hälsningar Kjelle

för mig och min lfs har dom aldrig fungerat speciellt bra, jag trodde först att det var något annat problem och bytte till skummarlöst (funkar rätt bra med wet/dry eheim endå) och det löste mina problem nu när jag har pratat med min lfs om detta ca ett år efter mina problem så sa han samma sak som min erfarenhet var, vilket då var extremt nivåkänsliga och skummar rätt dåligt endå.

MvH Joakim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för mig och min lfs har dom aldrig fungerat speciellt bra, jag trodde först att det var något annat problem och bytte till skummarlöst (funkar rätt bra med wet/dry eheim endå) och det löste mina problem nu när jag har pratat med min lfs om detta ca ett år efter mina problem så sa han samma sak som min erfarenhet var, vilket då var extremt nivåkänsliga och skummar rätt dåligt endå.

MvH Joakim

Har själv haft en Tunze Doc 9002. Visst stämmer det att de är känsliga för att vattennivån sjunker. Jag fyllde dock på avdunstat vatten regelbundet (varje eller varannan dag) så det var inget problem för mig. Däremot tycket jag att den skummande alldeles utmärkt och att den var mycket tystgående.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En som fått väldigt mycket bra kritik, vad jag läst, Är den här. http://www.drakfisken.se/155-hydor . Den ska vara tyst som tusan, ta liten plats och göra ett helt okej jobb.

antingen lilla eller stora beroende på karets beskaffenheter.

Ja där var ytterliggare en med ytavrinning:) blir lite kluven där angående Tunze... är den bra eller inte den beskrivs som svart eller vitt he he?!

Ska forska lite mer kring Hydor då med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja där var ytterliggare en med ytavrinning:) blir lite kluven där angående Tunze... är den bra eller inte den beskrivs som svart eller vitt he he?!

Ska forska lite mer kring Hydor då med

jag kan tyvärr bara tala utifrån mina egna erfarenheter och då är doc skummarna skräp. Sedan vad andra har för erfarenheter eller hur dom fått den att funka bra vet jag tyvärr inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kan tyvärr bara tala utifrån mina egna erfarenheter och då är doc skummarna skräp. Sedan vad andra har för erfarenheter eller hur dom fått den att funka bra vet jag tyvärr inte.

Jag förstår inte hur du kan göra ett sådant kategoriskt uttalande.

Det verkar som du har problem med och veta hur du skulle ställa in den du hade.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte hur du kan göra ett sådant kategoriskt uttalande.

Det verkar som du har problem med och veta hur du skulle ställa in den du hade.

Hälsningar Kjelle

Jag kan göra ett sådant uttalande då jag har den uppfattningen av dom, samt att jag har samtalat med flera som delar denna uppfattning.

Samt nej jag hade inte några större problem med att ställa in den, problemen kom snarare med att den stannade eller slutade skumma med oregelbundna intervaller och att ett par pumpar gick sönder.

Personligen tänker jag inte köpa en till sådan skummare av samma serie (det var 9002 jag hade), på samma sätt som jag inte tänker köpa ett nytt akvarium från red sea innan dom fixar de problem som jag har haft med mitt 130D.

Sen som sagt tycker jag att man ska undersöka flera källor till allt innan man köper något (finns alltid olika personer som har olika erfarenheter av saker) och bilda sig en egen uppfattning, men enligt mig är i alla fall 9002 skummaren inget att ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl detta som är ett problem... en skummare fungerar grymt för någon medans en annan hatar den;) Sanningen är nog den att dom flesta skummare fungerar alldeles utmärkt men... det finns för många variabler som gör att det inte alltid blir lyckat kanske just i ens eget kar? Med tanke på att den ska placeras rätt, ha rätt belastning, rätt storlek, rätt inställd... etc det är väl rätt lätt att inte lyckas helt optimalt med det bara... dessutom har man ju egna åsikter om ljudvolym, utseende, storlek etc

En lätt åsikt bara:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...