Fluval_Robban Postat 30 december 2012 Författare Postat 30 december 2012 Ja tiktigt smutt, de två enheterna tar inte mycket mer plats än en avrinningsboxja riktigt smart för den som inte vill limma och hålla på för mycket... men ändå vill ha ett fungerande filtersystem:) Citera
silhouette170 Postat 30 december 2012 Postat 30 december 2012 Som det ser ut så fungerar Tunze 9004 som ett vanligt innerfilter, alltså den mängd vatten som den tar in (rinner in) via ytavrinningsgallret, skummar den också... den är alltså bara beroende av en ända sak att vatten rinner in i den;) i en vanlig sump så passerar vattnet förbi skummaren i facket och skummaren tar bara upp den vattenmängd som den hinner med så att säga...Som svar på din fråga: näh den behöver inget fall utan den bort ytfilmen utan fall... som ett omvänt innerfilter, den tar in ytvatten...skummar... skickar ut det i botten istället för ett innerfilter... tar in vattnet i botten... filtrerar... skickar ut i ytvattennivån;)Här har du en länk på en av modellerna och även Tunze filtermodul också med ytavrinning: Då verkar detta vara precis vad jag behöver också, och isf inget mer...Tack för hjälpen.Jag hoppas inte att jag "snodde" tråden ifrån trådskaparen.Mvh AndreasSkickat från min GT-P5100 via Tapatalk 2 Citera
Blåbert Postat 30 december 2012 Postat 30 december 2012 Då verkar detta vara precis vad jag behöver också, och isf inget mer...Tack för hjälpen.Jag hoppas inte att jag "snodde" tråden ifrån trådskaparen.Mvh AndreasSkickat från min GT-P5100 via Tapatalk 2Det du behöver är nog ett tunze reefpack250 som är ett kot med 9004 skummare och filtret Citera
silhouette170 Postat 30 december 2012 Postat 30 december 2012 Det du behöver är nog ett tunze reefpack250 som är ett kot med 9004 skummare och filtretMitt kar är bara på 60l, jag kommer inte att få någon plats över till djuren snart;-)...Behövs filterdelen till ett sånt litet kar? Vad kör jag i det?Skickat från min GT-P5100 via Tapatalk 2 Citera
Fluval_Robban Postat 30 december 2012 Författare Postat 30 december 2012 Lägger upp två bilder på funktionerna av skummaren och filtret:) Citera
silhouette170 Postat 30 december 2012 Postat 30 december 2012 Lägger upp två bilder på funktionerna av skummaren och filtret:)Jag tänkte mest på hur vida filterdelen är nödvändig, behövs den i mitt lilla kar eller kan jag vara utan?Skickat från min GT-P5100 via Tapatalk 2 Citera
Blåbert Postat 30 december 2012 Postat 30 december 2012 Nä då är det overkill i 180! Kör på en 9002... Citera
silhouette170 Postat 30 december 2012 Postat 30 december 2012 Nä då är det overkill i 180! Kör på en 9002...Men då blir det ingen ytavrinning? Och den behövs verkligen...Skickat från min GT-P5100 via Tapatalk 2 Citera
Blåbert Postat 30 december 2012 Postat 30 december 2012 Nä just fan. 9004 it is. Filtret är väl inte nödvändigtSent from my iPad using Tapatalk HD Citera
Fluval_Robban Postat 30 december 2012 Författare Postat 30 december 2012 Nä just fan. 9004 it is. Filtret är väl inte nödvändigtSent from my iPad using Tapatalk HDhahaha snurrigt värre hela tiden i denna tråd;) om man tittar på skissen på 9004 så kanske man kan knö in en liten påse med medium (aktivt kol eller fosfatremover) i botten på den under den dom kallar för foamer (pumpen) kanske fungerar med lite filter där:) Citera
Blåbert Postat 30 december 2012 Postat 30 december 2012 Nog enklare att hänga i en strumpa i ett så litet kar...Lite sugen på filtret (framför allt det med inbyggd streampump), skulle passa skitsmutt bakom min revkeramik, frågan är bara vad jag skall ha i det.... Har ju sump till att sätta sånt i... Kanske kan man modda det till ett zeofilter med skakfunktion?Sent from my iPad using Tapatalk HD Citera
Kjelle Postat 30 december 2012 Postat 30 december 2012 hahaha snurrigt värre hela tiden i denna tråd;) om man tittar på skissen på 9004 så kanske man kan knö in en liten påse med medium (aktivt kol eller fosfatremover) i botten på den under den dom kallar för foamer (pumpen) kanske fungerar med lite filter där:)Näe det går inte.Där kan man ha en svamp som enl. Tunze skall skydda mot mikrobubblor om man kör med ozon.Hälsningar Kjelle Citera
Kjelle Postat 30 december 2012 Postat 30 december 2012 Att det blir mikrobubblor beror på att när kör med ozon så tar man bort luftskruven.Hälsningar Kjelle Citera
Blåbert Postat 31 december 2012 Postat 31 december 2012 Köper du filtret med streampump så behöver du sannolik ingen annan streamer i 60 l. Dt är ju bra att ha någonting att lägga fosfatremover eller kol i också... Citera
Fluval_Robban Postat 31 december 2012 Författare Postat 31 december 2012 Köper du filtret med streampump så behöver du sannolik ingen annan streamer i 60 l. Dt är ju bra att ha någonting att lägga fosfatremover eller kol i också...Håller med... om du inte redan har en streamer så hade nog filterdelen varit nice också, två flugor i en smäll;) Den döljer dessutom doppvärmaren snyggt... Citera
Blåbert Postat 31 december 2012 Postat 31 december 2012 Svårt att få ener kompakt och snygg packetering av tekniken i ett mindre kar.... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.