Gå till innehåll

Mamadubbas uppgradering till 375L


mamadubba

Rekommenderade inlägg

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Låt kalkalgerna växa fritt på boxen så blir det mer naturligt. Den blir täckt inom några månader om dom trivs.

Epotex akvarielack är något som bör funka, om den finns som svart vet jag inte. Vet inte heller om den fäster särskilt bra på glas.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det får bli 8mm vanligt glas och så tänkte jag försöka stryka på ett tunt lager svart akvariesäker silikon på insidan. Blir kanske svårt att rengöra men så får det bli.

post-7095-14468927864946_thumb.jpg

Karet är iaf på plats nu och PVC sågningen påbörjad. Har väldigt svårt att komma åt att spänna skruvarna på tankgenomföringarna, tycker jag har det bra spänt men kan lätt lossa dem igen genom att snurra på rören upp som inte ens är limmade. Får nog åka och köpa en passande hylsa så man har något att dra med, nån som har storleken i huvet på 32mm genomföringarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Det har inte hänt så mycket på sista tiden men de flesta prylarna är på plats nu.

Har skaffat ett faunamarin biopellets filter, som jag förstår det så måste den sitta i samma fack som skummaren? Jag har inte plats där för den, pajar man funktionen helt om man sätter den i facket efter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ja det borde verkligen vara dags men det har inte hänt så mycket. Har limmat all pvc och gjort klart i sumpen. Håller på att limma ihop överrinningen nu så förhoppningsvis blir det vatten i karet nästa vecka. Sen blir det en tur för att köpa sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär ja, då var överrinningen klar och jag har efter många om och men vatten i karet!

Hittade ingen akvariesäker färg så det slutade med att jag "spacklade" insidan av överrinningen med silikon, blev faktiskt bättre än förväntat. :)

post-7095-14468929484315_thumb.jpg

Tre dagar och 40%, man får inte ha brått..

post-7095-14468929484487_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle behöva lite tips här. Har varit igång i tre dagar nu, jag har skummat ur ungefär 100 liter och skummaren har fortfarande fnatt. Skummet är väldigt blött och fyller koppen på ca 20 sekunder. Skummaren är inställd så lågt som möjligt och sitter på rätt höjd i sumpen. Den har fungerat bra tidigare när jag bara cirkulerade runt vatten i sumpen, detta började när jag kopplade på karet.

Karet är helt nytt och innehåller 20 kg död sten och 10 kg levande från ett inkört kar. Sumpen har oxå cirka 10 kg levande sten. Jag kör fm bio pellets i en reaktor i sumpen.

Ska jag fortsätta tömma skummaren och hoppas det slutar eller låta den rinna över tillbaka ner i karet? Eller stänga av den några dagar och hoppas den funkar bättre när det stabiliserat sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag blockerar luftflödet till skummaren helt så tar det nåra minuter innan den flödar över. Fattar ingenting, känns som tillverkaren gnidit in karet i yes diskmedel innan leverans. Låter den gå såhär nåra dar sen är väl enda möjligheten att göra ett 100 % vattenbyte. :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det igång till slut. Har flyttat det mesta av stenen från det gamla till sumpen och har låtit det gå runt en vecka. Skummaren lugnade ner sig till slut med en ny strypning till luften (tack cheva o impajimpa). Idag åkte städpatrull och tre chromis i. Hoppas den gamla stenen och startbakterierna gör att jag slipper nån nitrit topp men det gamla karet står kvar igång sålänge om det skulle hända.

post-7095-14468929586562_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det varit igång i 17 dagar. Har mätt nitrit upp till 0.1 i veckan som gått men det har gått ner och försvunnit. Har inte haft något utslag på nitrit de senaste tre dagarna. Resten av värdena ser ut såhär:

Ammonium: 0

Nitrit: 0

Nitrat: 2.0

Fosfat: 0.05

Kalcium: 425

Magnesium: 1290

Alkalinitet: 8.3

Kan jag utgå ifrån att karet är färdigcyklat eller kan det komma fler nitrit toppar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...