Gå till innehåll

Mamadubbas uppgradering till 375L


mamadubba

Rekommenderade inlägg

Nitrat slår ju tydligen ut nitrat, så kolla mellanfingrarna med det. Lite nirivec eller det bästa vänta ut nitriten (kan ju ta allt mellan två och åtta veckor). Broska långsamt är ju alltid bästa tippset i den här hobbyn. Tänk på att nitrit är gift och att nitrat inte är allt för farligt upp till 50-60.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • 1 månad senare...

Nu har det varit igång två månader och det har kommit i lite fisk o koraller. Håller på att justera in balling doseringen och skrapa bort cyano som börjat dyka upp sista veckan. Här är en mobil helbild just nu, får skaffa mig nåt vettigt objektiv till kameran sen så man kan ta ordentliga bilder.

post-7095-14468930073034_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har fått ordning på min balling och doserpump och håller just nu nedanstående värden stabilt.

Ca 430

Mg 1290

Kh 9.0

Det behövs dock 120ml fm balling light kh blandning om dagen för att hålla kh värdet stabilt. Känns overkligt mycket för ett kar med bara lite fraggar i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Karet börjar arta sig men jag har stora problem med gröna håralger. Tycker jag har provat det mesta så om någon har nåt tips är jag ytterst tacksam.

Vattenvärden

Po4 0.03

No3 2-5

Ca 480 (feldoserat lite, ska ner till 430)

Mg 1320

Kh 8.7

Har 20 eremiter, 20 snäckor av olika varianter och en kirurg. Alla käkar på stenen men verkar undvika håralgerna. Har nyligen skaffat silikatfilter till osmosfiltret, hade inte det innan. Jag skrubbar stenarna för att försöka hålla det nere men de sitter ganska hårt och det är svårt att få bort allt och nån dag senare är det tillbaka igen. Funderat på sjöhare men om det finns något djur man kan ha kvar när algerna är slut hade jag föredragit det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Ger snart upp här, har fullt med håralger i karet och plattmaskarna täcker alla tomma ytor.

Om man ska säga nåt positivt så är det väl att alla koraller och fiskar verkar trivas väldigt bra också. Har införskaffat en sjöhare för algerna och en nakensnäcka som ska äta plattmaskarna. Sjöharen, borren och alla snäckorna håller sig på glaset, de verkar sky mina alger som pesten.

Värden

Salthalt 1.024

Ph 8.1 (tror jag, har en kass mätpenna från fishstreet)

No2 0

No3 0.5

Po4 0.04

Alk 8.68

Mg 1340

Ca 490

Silikat 0

Det är grönbruna håralger, jag borstar och suger ut varannan dag ungefär men det växer sjukt fort. Kör med biopellets och fosfatremover.

Har begränsat ljuset lite ofrivilligt då ena nätdelen till min ramp pajade men det växer lika bra för det. Nån som har nåt tips?

Känns ju surt att lägga ner/börja om med karet efter fyra månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för KH-värde? Jag har upplevt mindre alger överlag vid högre KH-värden, typ mellan 10-16. Märkte inget negativt på de andra korallerna jag hade samtidigt. Annars är nog det du gör nu, med borstning och utsug det som bör hjälpa bäst kan jag tycka. Hur mycket matar du förresten? Efter 4 månader så är ju karet hyfsat nystartat fortfarande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kh ligger på 8.7.

Matar med två fryskuber om dagen, slutade skölja dem för nitrat och fosfat var omätbara och jag började få cyano. Dessutom matar jag med två nypor pellets varannan dag ungefär. Kanske är lite mycket nu när du nämner det, ska dra ner på det till en sköljd kub om dagen igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också haft en del tråd/håralger och mina algbetare har precis som du beskriver inte gjort något åt dem. När jag började rycka/borsta bort klumpar med alger så tog det inte lång tid innan mina sjöborrar var där och mumsade i sig resterna. Jag har hela tiden mätt 0 i fosfat men förstått att det ändå måste finnas fosfat eftersom att algerna växer. För tillfället har jag nästan inga alger, men för första gången på månader kan jag mäta fosfat i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen, en tredjedel av karet är utan ljus sen i förrgår, ska se om det gör nån skillnad. Har höjt kh doseringen och ska låta den gå upp runt 12 ett tag för att se om det hjälper. Och dra ner på matningen samtidigt som jag fortsätter skrubba.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade/har trådaler i över ett år.. Gjorde som du.. Sög ut så mycket det gick så ofta ja kunde.. En filterstrumpa i sumpen som man leder ner vattnet till.. Då kan man suga hur länge man vill utan att byta vatten.

Jag upplevde att mitt KH gick åt fort och var ofta nere runt 5.. Nu när algerna har minskat håller det sig på en mer gämn nivå.

Märkte också att algerna växte bättre efter vattenbyten så jag slutade med det ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Jahapp, idag kom man hem till 50L vatten på golvet. :P

Överrinningsboxen hade spruckit i silikonfogen i karet och i nåt läge hade returen stannat så den hade tömt 25% av karet ner i sumpen. Som tur var hade jag osmosdelen nästan tömd så den tog nästan 50 liter av det innan det började rinna ut på golvet. När jag drog i överrinningsboxen så kunde jag dra loss alltihop från karet, silikonet var helt slut, gick att dra bort hur enkelt som helst och smula sönder mellan fingrarna.

Blir nog en omslipning av golvet men som tur är blir det nog det värsta, allting ser ut att må bra i karet iaf. En erfarenhet rikare: lita inte på vad byggmarknads personalen säger är bra och akvariesäkert silikon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det verkar som det var på tiden att byta ut det här karet, nu har skummaren börjat konstra. Stannade helt för några veckor sen så jag plockade ut den, lade i citronsyra över natten och gjorde sen rent allt ordentligt. Den funkade en vecka och nu segar den varje dag, känns som pumpen går ner på halv effekt. Rycker jag sladden och sätter i den igen så funkar den en dag till. Sliten impeller som trillar ur läge eller nåt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...