Gå till innehåll

Mamadubbas uppgradering till 375L


mamadubba

Rekommenderade inlägg

Har inte varit i hobbyn sålänge men insåg ganska snabbt att jag aldrig skulle få till mitt Juwel 180 som jag ville ha det. En tanke var att borra juwelkaret och sätta en sump under men det var en massa andra saker jag inte gillade heller med det så den tanken gav jag upp rätt så omgående.

Nytt kar blir ett MP/Eheim (hornbach) 375L (150x50x50) med en 160 liters sump i ett hemmabyggt skåp med ikea dörrar som jag sett många fina exempel på här på forumet.

Övrig teknik blir

Hyperion R2 3x150w led ramp (beställd)

Sicce Syncra 5.0 returpump (beställd)

2st 150w jager doppvärmare (beställd)

2st Tunze 6095 med Tunze 7096 controller (har inte riktigt bestämt mig än)

Elos Skummare PS 1000

Har tänkt borra karet för tre st 32mm rör, två ner och ett upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Kör på tunze 6095 med multicontrollern du kommer bli riktigt nöjd, det blev jag iaf, dom är smidiga, och inte jätte fula att ha i karet!

Oavsett så är vortechs MP40 alldeles för högljudda om man jämnför med tunzes pumpar, har haft xx antal vortech så jag vet!

Annars verkar det bli ett genomtänkt och påkostat bygge, sånt gillar jag!

Mvh Ken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Jag har nog bestämt mig för tunze pumparna men är lite osäker på om 6095 pumpen kan ha tillräckligt "långt" flöde i 150cm akvarium. Om man kollar på tunze's videos och bilder så händer det inte så mycket i sista tredjedelen av testkaret med 6095 medan 6055 har lite mer riktad stråle men ett lägre flöde. Man kan ju såklart kolla på 6105 men den är rätt mycket större och framförallt dyrare. Nån som har dem och kan kommentera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske bättre att säga så här:

Svarta gummipckningen med den stora delen.

Den vita brickan med muttern.

Hur man vänder på kopplingen avgör man beroende på det andra som den kopplas med.

Och kanske en tanke på att kunna koppla ned det hela för rengöring utan att behöva såga eller att tömma karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har Elos PS1000 skummare?

Googlade mig till att den ska ha ungefär 15-20cm vattendjup och satte den på 17. Den skummar över på 20sek även om jag ställler in den på högsta genomströmningen. Och det är på nyblandat saltvatten utan någon belastning alls. Det verkar inte finnas någon strypning på luftflödet till den här som jag köpte begagnad, finns det original? Det hjälper lite om man klämmer på luftslangen till den, då tar det 30 sekunder för den att skumma över. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var karet ankommet och inburet (tack impajimpa :) ).

post-7095-14468927831868_thumb.jpg

Glaset är borrat och bänkskivan nästan borrad (batteriet tog slut och är på laddning) så förhoppningsvis hinner jag göra det klart + limma all PVC imorgon och få karet klart för limning av avrinningsbox på måndag.

Hur tjockt glas behöver man ha i avrinningsboxen? Det blir ju lite tryck på den från vattnet i karet men samtidigt så kommer största delen av den vara vattenfylld förutom vid just uppstarten. Räcker 4mm glas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...