mamadubba Postat 7 januari 2013 Författare Postat 7 januari 2013 Alla hål borrade och baksidan svart målad. Ringde glasmästaren om svart glas till avrinningen men de hade bara upp till 4mm och det känns för tunt.Hur har ni gjort? Finns det akvariesäker färg man kan använda? Citera
DaTrucka Postat 7 januari 2013 Postat 7 januari 2013 Låt kalkalgerna växa fritt på boxen så blir det mer naturligt. Den blir täckt inom några månader om dom trivs.Epotex akvarielack är något som bör funka, om den finns som svart vet jag inte. Vet inte heller om den fäster särskilt bra på glas.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
mamadubba Postat 8 januari 2013 Författare Postat 8 januari 2013 Det får bli 8mm vanligt glas och så tänkte jag försöka stryka på ett tunt lager svart akvariesäker silikon på insidan. Blir kanske svårt att rengöra men så får det bli.Karet är iaf på plats nu och PVC sågningen påbörjad. Har väldigt svårt att komma åt att spänna skruvarna på tankgenomföringarna, tycker jag har det bra spänt men kan lätt lossa dem igen genom att snurra på rören upp som inte ens är limmade. Får nog åka och köpa en passande hylsa så man har något att dra med, nån som har storleken i huvet på 32mm genomföringarna? Citera
mamadubba Postat 9 januari 2013 Författare Postat 9 januari 2013 Haha, ja det blev en rätt bra spegel med svart bakgrund. Citera
mamadubba Postat 20 mars 2013 Författare Postat 20 mars 2013 Det har inte hänt så mycket på sista tiden men de flesta prylarna är på plats nu. Har skaffat ett faunamarin biopellets filter, som jag förstår det så måste den sitta i samma fack som skummaren? Jag har inte plats där för den, pajar man funktionen helt om man sätter den i facket efter? Citera
mamadubba Postat 8 maj 2013 Författare Postat 8 maj 2013 Ja det borde verkligen vara dags men det har inte hänt så mycket. Har limmat all pvc och gjort klart i sumpen. Håller på att limma ihop överrinningen nu så förhoppningsvis blir det vatten i karet nästa vecka. Sen blir det en tur för att köpa sten. Citera
mamadubba Postat 13 maj 2013 Författare Postat 13 maj 2013 Sådär ja, då var överrinningen klar och jag har efter många om och men vatten i karet!Hittade ingen akvariesäker färg så det slutade med att jag "spacklade" insidan av överrinningen med silikon, blev faktiskt bättre än förväntat. Tre dagar och 40%, man får inte ha brått.. Citera
ormet Postat 13 maj 2013 Postat 13 maj 2013 Hittade ingen akvariesäker färg så det slutade med att jag "spacklade" insidan av överrinningen med silikonSmart, det måste jag testa nån gång Citera
mamadubba Postat 13 maj 2013 Författare Postat 13 maj 2013 Då var belysningen monterad, firmware-uppdaterad och konfigurerad. Det rullar på idag. Citera
impajimpa Postat 13 maj 2013 Postat 13 maj 2013 Trodde vi var överens om att du skulle sätta den rampen hos mig Snyggt! Citera
mamadubba Postat 16 maj 2013 Författare Postat 16 maj 2013 Hmm, verkar vara lite att skumma ur såhär i början. Citera
mamadubba Postat 16 maj 2013 Författare Postat 16 maj 2013 Såja då är det igång och snurrar. Då fattas bara stenen och en liten cyklingstur sen är det äntligen dags att börja fylla på. Citera
impajimpa Postat 16 maj 2013 Postat 16 maj 2013 Hmm, verkar vara lite att skumma ur såhär i början. Ja det är ju skumt Det ser bra ut. Ska bli kul att se när du börjar fylla upp så småningom Citera
mamadubba Postat 19 maj 2013 Författare Postat 19 maj 2013 Skulle behöva lite tips här. Har varit igång i tre dagar nu, jag har skummat ur ungefär 100 liter och skummaren har fortfarande fnatt. Skummet är väldigt blött och fyller koppen på ca 20 sekunder. Skummaren är inställd så lågt som möjligt och sitter på rätt höjd i sumpen. Den har fungerat bra tidigare när jag bara cirkulerade runt vatten i sumpen, detta började när jag kopplade på karet.Karet är helt nytt och innehåller 20 kg död sten och 10 kg levande från ett inkört kar. Sumpen har oxå cirka 10 kg levande sten. Jag kör fm bio pellets i en reaktor i sumpen.Ska jag fortsätta tömma skummaren och hoppas det slutar eller låta den rinna över tillbaka ner i karet? Eller stänga av den några dagar och hoppas den funkar bättre när det stabiliserat sig? Citera
mamadubba Postat 19 maj 2013 Författare Postat 19 maj 2013 Om jag blockerar luftflödet till skummaren helt så tar det nåra minuter innan den flödar över. Fattar ingenting, känns som tillverkaren gnidit in karet i yes diskmedel innan leverans. Låter den gå såhär nåra dar sen är väl enda möjligheten att göra ett 100 % vattenbyte. :/ Citera
impajimpa Postat 19 maj 2013 Postat 19 maj 2013 Ja det verkar som karet fått sig en rejäl portion rengöringsmedel innan leverans Citera
mamadubba Postat 23 maj 2013 Författare Postat 23 maj 2013 Då var det igång till slut. Har flyttat det mesta av stenen från det gamla till sumpen och har låtit det gå runt en vecka. Skummaren lugnade ner sig till slut med en ny strypning till luften (tack cheva o impajimpa). Idag åkte städpatrull och tre chromis i. Hoppas den gamla stenen och startbakterierna gör att jag slipper nån nitrit topp men det gamla karet står kvar igång sålänge om det skulle hända. Citera
Hermanbrute Postat 23 maj 2013 Postat 23 maj 2013 Kan inte vara den döda stenen som läckt en massa goda saker som skummaren fick fnatt av? Citera
mamadubba Postat 24 maj 2013 Författare Postat 24 maj 2013 Det var säkert en av anledningarna, ingen fungerande strypning till luften var en annan. Den skummar lite mindre för varje dag nu så det verkar bli bra. Citera
mamadubba Postat 1 juni 2013 Författare Postat 1 juni 2013 Nu har det varit igång i 17 dagar. Har mätt nitrit upp till 0.1 i veckan som gått men det har gått ner och försvunnit. Har inte haft något utslag på nitrit de senaste tre dagarna. Resten av värdena ser ut såhär:Ammonium: 0Nitrit: 0Nitrat: 2.0Fosfat: 0.05Kalcium: 425Magnesium: 1290Alkalinitet: 8.3Kan jag utgå ifrån att karet är färdigcyklat eller kan det komma fler nitrit toppar? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.