Manks Postat 18 februari 2013 Författare Postat 18 februari 2013 Äntligen fått hem allt, nu ska det bara sättas ihop också... Kan man kolla om led´s funkar bara med ett vanligt 1.5V batteri och två sladdar? Så jag inte monterar dit någon trasig led... Citera
_Manne_ Postat 18 februari 2013 Postat 18 februari 2013 Äntligen fått hem allt, nu ska det bara sättas ihop också... Kan man kolla om led´s funkar bara med ett vanligt 1.5V batteri och två sladdar? Så jag inte monterar dit någon trasig led...Två batterier! I serie. , så är svaret ja.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Manks Postat 19 februari 2013 Författare Postat 19 februari 2013 Tänkte när jag beställde att jag skulle borra flänsarna och skruva i ledsen för att underlätta om man vill byta någon i framtiden och så. Såg därför till att få kylpasta som inte var lim. Har nu insett att det är svårt att hitta några muttrar som går in mellan bladen i flänsarna. m3 som verkar passa för hålen i ledarna går inte mellan. Funderar på om man bara kan borra och skruva med skruv utan mutter på baksidan, de väger ju i stort sett ingenting och utsätts inte för någon påfrestning. Eller ska jag masa mig iväg och köpa lite kyllim stället? Om jag gör det, funkar det här limmet? http://www.inet.se/produkt/5321165/arctic-silver-thermal-adhesive-lim Citera
Lasse Postat 19 februari 2013 Postat 19 februari 2013 Om jag gör det, funkar det här limmet? http://www.inet.se/produkt/5321165/arctic-silver-thermal-adhesive-limJappMVH Lasse Citera
Manks Postat 23 februari 2013 Författare Postat 23 februari 2013 Såhär tror jag det blir med mina leds. Inte världens bästa bild, då mobilen sjunger på sista versen och orkade inte rota fram systemkameran. I raden uppe och nere är varannan led RB varannan 10.000 K. Växlat ordning på dem i översta och nedersta raden. I mittenraden är det 420nm LED.Någon som har några synpunkter? (ska mäta in dem lite exaktare innan jag placerar dem på respektive ställe) Citera
stigigemla Postat 24 februari 2013 Postat 24 februari 2013 För att få minimalt med färgade skuggor i karet bör RB och vit sitta nära varann och rakt framför varandra. Vit längs fram i alla par eller RB framför vit i alla par. Lämna bara tillräckligt mellanrum för linserna. Citera
Manks Postat 24 februari 2013 Författare Postat 24 februari 2013 Stig: Den där hänger jag inte riktigt med på... De vita och blå bör alltså sitta två och två i "små grupper". Men vad menar du med framför varandra? Jag ska köra utan linser, då mina leds hamnar så nära vattenytan, ska testa i alla fall med det till att börja med, så jag vet inte hur stora linserna är. Hur mycket utrymme måste jag lämna mellan mina leds? Menar du nåt sånt här? vit och sen en rb bakom den. de fyra i mitten är 420nm Actinic Violet LEDVänliga hälsningar/Torsten Citera
stigigemla Postat 25 februari 2013 Postat 25 februari 2013 Det ser bra ut. Det blir mycket mindre färgade skuggor utan linser men ju närmare vattenytan rampen är destu mer. Jag har ungefär 20 cm mellan diod och vattenyta i min butik men har satt prismaplast emellan för att minska färgspridningen. Det syns klar skillnad på de kar som har dioderna bredvid varann och de som har färgerna framför / bakom varann. Citera
Manks Postat 25 februari 2013 Författare Postat 25 februari 2013 Tack för hjälpenDå blir det nåt sånt där och så borrar jag, då är det ju inte omöjligt att flytta runt dem i efterhand Citera
Manks Postat 2 mars 2013 Författare Postat 2 mars 2013 Stötte på patrull i dag, dataskruvar passar jättebra, men går tyvärr ut över kontaktplåtarna på ledsen, funkar det att isolerar med en o-ring i passande storlek? eller ska man använda en plastbricka? Andra förslag? Citera
ted64 Postat 2 mars 2013 Postat 2 mars 2013 Stötte på patrull i dag, dataskruvar passar jättebra, men går tyvärr ut över kontaktplåtarna på ledsen, funkar det att isolerar med en o-ring i passande storlek? eller ska man använda en plastbricka? Andra förslag?http://www.conrad.se/websale7/?Ctx=%257bver%252f7%252fver%257d%257bst%252f417%252fst%257d%257bcmd%252f0%252fcmd%257d%257bm%252fwebsale%252fm%257d%257bs%252fconrad%252dswe%252fs%257d%257bl%252f01%252daa%252fl%257d%257bp1%252fb6fece84c6da2a17bda68acf59d28ae1%252fp1%257d%257bmd5%252f2fc8f272ffe04de07c8af6970ca32b57%252fmd5%257d&dummychar=%3F&dp2=ff_search&search_input=100-PACK+BRICKOR+DIN9021+POLYAMID+M3 Citera
Manks Postat 6 mars 2013 Författare Postat 6 mars 2013 Tusen tack för tipset ted, hade liknande på ELFA och behövde annat därifrån, så elfa fick det bli. Billigare dessutom. Så här får slutgiltiga placeringen av ledsen bli. vit 10.000k närmast, rb bakom dem, de 7 i mitten är actinic violet. Nu kör vi! (jag skäms över bildkvaliteten, behöver en ny mobil ..) Eller kommer det bli knäpp ljusblandning när de actinic inte sitter jämt fördelat relaterat till de övriga? Äh. 120-140 graders spridning.... borde funka. Citera
Manks Postat 8 mars 2013 Författare Postat 8 mars 2013 Nu börjar det närma sig, bara en fråga innan jag skruvar mina leds. Hur mycket kylpasta bör man ta per led och hur ska den apliceras? Som en liten klick i mitten som man sätter ner stjärnan på och vrider ut, inte alls eller smeta ut i ett tunt lager innan man sätter dit stjärnan? Eller på nåt helt annat sätt? Citera
Maglofster Postat 8 mars 2013 Postat 8 mars 2013 mindre än en ärta, typ som ett sånt stort färgat knappnålshuvud. Klick i mitten, tryck ner ledden, vrid ett varv samtidigt som du trycker. Efter man har tryckt ner ledden får man inte lyfta upp och göra om, då kommer det bubblor i pastan. Citera
Laggeman Postat 8 mars 2013 Postat 8 mars 2013 Jag har gjort så att jag kladdade på en liten klick och vred stjärnan ett par varv på plats, sen var det bara att lödda på när den satt där den skulle (limmade mina).Har du ett plant underlag så kan du ta och bara dutta på ett tunt lager och dra ut det med en bit hårdplast, ju tunnare lager mellan chip och fläns desto bättre. Kylpastan är ju till för att jämna ut alla glipor mellan chip och fläns, inte för att agera som ett mellanlager. Citera
Manks Postat 14 mars 2013 Författare Postat 14 mars 2013 Har haft lite problem med diverse + extrajobb, men nu är jag med på banan igen. Ska montera kretskorten och undrar hur fasen jag ska göra. de är 20*7 cm totalt. Hur gör man när man monterar kretskort, vad monterar man dem på? Monterar man dem på något över huvud taget? Eller är det bara distanser och skruva in dem i väggen? Citera
Manks Postat 29 mars 2013 Författare Postat 29 mars 2013 Håller på att städa lite i teknikområdet för att få det snyggt och lättöverskådligt. Så nu undrar jag var man kan köpa måttbeställda nätverkskablar. Behöver en som är ungefär 1 dm, kan mäta lite nogrannare sen. Den halvmeter jag har nu känns lite overkill Citera
Laggeman Postat 29 mars 2013 Postat 29 mars 2013 Tror att flera har egna verktyg att fixa kablar med, jag bland annat, så ifall du vill ha hjälp att lösa det så hojta till. Citera
Lasse Postat 29 mars 2013 Postat 29 mars 2013 Finns här - beställde några som jag inte använt - kan gå med när jag besöker dig.MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.