Narii Postat 31 december 2012 Dela Postat 31 december 2012 Hej!Behöver lite utfyllnadssten, är ute efter korallsten. Men! Har endast hittat denna sten i tyskland, samt en annons här på forumet.Men idag när jag kollade runt på hornbach såg ja en sten som såg ut som korallsten, kostar 29kr/kg. Men jag är lite osäker på om det inte är någon gjuten sten eller dyl (gips, vad vet jag).. Alla lappar var på tyska.Finns det någon på forumet som använt denna sten?Är den jämförbar med denna? http://fish.aquaristic.net/Evolution-Reef-Rocks.html//Martin Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fluval_Robban Postat 31 december 2012 Dela Postat 31 december 2012 https://www.saltvattensguiden.se/forumet/archive/index.php/t-45799.htmlHade själv en liknande tråd för ett tag sen, hittade också sten (kalk eller Faxe sten på Hornbach) kolla ovanstående länk: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 31 december 2012 Dela Postat 31 december 2012 Skulle gissa att det är vanlig faxe kalk du hittat om det är så kan man ha det som utfyllnad om man vill.Men det måste vara kalksten så det inte inehåller nått annat.Jämförbar med länken vet jag inte faxen brukar inte se likadan ut som levande sten osv.Men båda verkar ju vara en död sten så i det sammanhanget är dom ju lika Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 31 december 2012 Dela Postat 31 december 2012 Annars så finns ju torkad Ls hos t.ex akvarielagret och Triton i stockholmsområdet - faxekalk tycker inte jag hör hemma i karet, eftersom det är hårdare, kompaktare och tyngre än Ls - kan ju om inte annat skada glaset och har ju en begränsad biologisk funktion - "waste of space" Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ted64 Postat 31 december 2012 Dela Postat 31 december 2012 Annars så finns ju torkad Ls hos t.ex akvarielagret och Triton i stockholmsområdet - faxekalk tycker inte jag hör hemma i karet, eftersom det är hårdare, kompaktare och tyngre än Ls - kan ju om inte annat skada glaset och har ju en begränsad biologisk funktion - "waste of space"Som ni skickar??har letat på er sida men ej hittat Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 31 december 2012 Dela Postat 31 december 2012 Vi har en del grejor som inte ligger uppe på hemsidan också Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Narii Postat 31 december 2012 Författare Dela Postat 31 december 2012 Och jag som tyckte att jag sökt noggrant haha...Tack, nä det är väl inte riktigt vad jag vill ha...Hittade endast LS hos triton och AL, någon som vet vad AL tar för sin döda "LS" ?Är det: Hålsten 40,00 per kg över 10kg 35,00 ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 31 december 2012 Dela Postat 31 december 2012 Och jag som tyckte att jag sökt noggrant haha...Tack, nä det är väl inte riktigt vad jag vill ha...Hittade endast LS hos triton och AL, någon som vet vad AL tar för sin döda "LS" ?Akvarielagret kanske Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Narii Postat 31 december 2012 Författare Dela Postat 31 december 2012 ^ Uppdaterade Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 31 december 2012 Dela Postat 31 december 2012 Nej, hålsten är nåt annat - gissar runt 60:- för torkad LS Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pegekin Postat 31 december 2012 Dela Postat 31 december 2012 Hej!Behöver lite utfyllnadssten, är ute efter korallsten. Men! Har endast hittat denna sten i tyskland, samt en annons här på forumet.Men idag när jag kollade runt på hornbach såg ja en sten som såg ut som korallsten, kostar 29kr/kg. Men jag är lite osäker på om det inte är någon gjuten sten eller dyl (gips, vad vet jag).. Alla lappar var på tyska.Finns det någon på forumet som använt denna sten?Är den jämförbar med denna? http://fish.aquaristic.net/Evolution-Reef-Rocks.html//MartinVarför inte köra med endast levande sten?? Du behöver ju bara ca 15 kg.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Narii Postat 1 januari 2013 Författare Dela Postat 1 januari 2013 För att det blir onödigt dyrt med tanke på att den "döda" kommer se likadan ut efter några månader.50kr kg mot 150-190... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lollsanlol Postat 6 januari 2013 Dela Postat 6 januari 2013 Hej på er. Tänkte att jag kan likväl fråga på denna tråd istället för att starta en ny när det ändå är samma ämne Jag håller på att starta upp mitt 200l kar, det är just nu LS som fattas. Jag hade väl tänkt ha minst 25 kg LS. Jag håller på att "designa" min aquascaping. Och har tänkt ha ett stenröse längs vänstra kanten, som går upp mot ytan, och sedan på högra ett litet mindre "berg". Sen är jag helt såld på revpelare, så det blir en sådan också och en lite kortare brevid, bak i karet. Förstår ni? ;D Men hur som, eftersom jag är nybörjare har jag inget hemma liggandes utan måste köpa allt på en gång, och detta blir ju en härlig summa pengar...hm...Så eftersom jag ändå vill ha och behöver LS så tänkte jag att jag kan ju iaf få blanda.. 70-30? med korall sten, funkar det? Och hur funkar en sån sten då med knappar och koraller, kan dom växa på dom eller måste dessa bli levande först? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 7 januari 2013 Dela Postat 7 januari 2013 Torkad Ls återuppstår från de döda på några månader, men behöver ofta tidskrävande urlakning för att bli av med intorkade organsika rester Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lollsanlol Postat 7 januari 2013 Dela Postat 7 januari 2013 Okej och hur gör man detta på bästa sätt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 7 januari 2013 Dela Postat 7 januari 2013 Låt stenen stå i kranvatten eller osmosvatten ett bra tag först och låt det lösa upp och laka ur sig, byt vattnet ofta och förvara stenen mörkt. Annars blir det mängder med alger om du har otur. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lollsanlol Postat 7 januari 2013 Dela Postat 7 januari 2013 Och ett bra tag är vecka, månad, vad:snurrig:? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 7 januari 2013 Dela Postat 7 januari 2013 Det är ju väldigt beroende på stenen, jag hade i mina torra stenar i två-tre månader tror jag. Är stenarna rena och fina så kanske de inte behöver någon tid alls i vatten, är de riktigt uschliga så kanske de behöver ett halvår!En riktning är att lukta på vattnet stenarna ligger i, om det luktar unket, dött eller något annat än kalk/cement aktigt så behöver stenarna ligga ett tag till. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lollsanlol Postat 7 januari 2013 Dela Postat 7 januari 2013 Okej. Är det fortfarande vara bäst att köpa "nytt" hos våra djuraffärer än hos privat personer, eller? Tänkte om det gäller samma princip som med LS. Gäller väl från fall till fall som jag uppfattat det, men om inte har så mycket erfarenhet ännu så är det väl ändå bäst att köpa via affärerna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.