Gå till innehåll

Sten från hornbach


Narii

Rekommenderade inlägg

Hej!

Behöver lite utfyllnadssten, är ute efter korallsten. Men! Har endast hittat denna sten i tyskland, samt en annons här på forumet.

Men idag när jag kollade runt på hornbach såg ja en sten som såg ut som korallsten, kostar 29kr/kg. Men jag är lite osäker på om det inte är någon gjuten sten eller dyl (gips, vad vet jag).. Alla lappar var på tyska.

Finns det någon på forumet som använt denna sten?

Är den jämförbar med denna? http://fish.aquaristic.net/Evolution-Reef-Rocks.html

//Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle gissa att det är vanlig faxe kalk du hittat om det är så kan man ha det som utfyllnad om man vill.

Men det måste vara kalksten så det inte inehåller nått annat.

Jämförbar med länken vet jag inte faxen brukar inte se likadan ut som levande sten osv.

Men båda verkar ju vara en död sten så i det sammanhanget är dom ju lika

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars så finns ju torkad Ls hos t.ex akvarielagret och Triton i stockholmsområdet - faxekalk tycker inte jag hör hemma i karet, eftersom det är hårdare, kompaktare och tyngre än Ls - kan ju om inte annat skada glaset och har ju en begränsad biologisk funktion - "waste of space"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars så finns ju torkad Ls hos t.ex akvarielagret och Triton i stockholmsområdet - faxekalk tycker inte jag hör hemma i karet, eftersom det är hårdare, kompaktare och tyngre än Ls - kan ju om inte annat skada glaset och har ju en begränsad biologisk funktion - "waste of space"

Som ni skickar??

har letat på er sida men ej hittat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och jag som tyckte att jag sökt noggrant haha...

Tack, nä det är väl inte riktigt vad jag vill ha...

Hittade endast LS hos triton och AL, någon som vet vad AL tar för sin döda "LS" ?

Är det: Hålsten 40,00 per kg över 10kg 35,00 ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Behöver lite utfyllnadssten, är ute efter korallsten. Men! Har endast hittat denna sten i tyskland, samt en annons här på forumet.

Men idag när jag kollade runt på hornbach såg ja en sten som såg ut som korallsten, kostar 29kr/kg. Men jag är lite osäker på om det inte är någon gjuten sten eller dyl (gips, vad vet jag).. Alla lappar var på tyska.

Finns det någon på forumet som använt denna sten?

Är den jämförbar med denna? http://fish.aquaristic.net/Evolution-Reef-Rocks.html

//Martin

Varför inte köra med endast levande sten?? Du behöver ju bara ca 15 kg....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er.

Tänkte att jag kan likväl fråga på denna tråd istället för att starta en ny när det ändå är samma ämne :)

Jag håller på att starta upp mitt 200l kar, det är just nu LS som fattas. Jag hade väl tänkt ha minst 25 kg LS.

Jag håller på att "designa" min aquascaping. Och har tänkt ha ett stenröse längs vänstra kanten, som går upp mot ytan, och sedan på högra ett litet mindre "berg". Sen är jag helt såld på revpelare, så det blir en sådan också och en lite kortare brevid, bak i karet. Förstår ni? ;D

Men hur som, eftersom jag är nybörjare har jag inget hemma liggandes utan måste köpa allt på en gång, och detta blir ju en härlig summa pengar...hm...

Så eftersom jag ändå vill ha och behöver LS så tänkte jag att jag kan ju iaf få blanda.. 70-30? med korall sten, funkar det?

Och hur funkar en sån sten då med knappar och koraller, kan dom växa på dom eller måste dessa bli levande först?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju väldigt beroende på stenen, jag hade i mina torra stenar i två-tre månader tror jag. Är stenarna rena och fina så kanske de inte behöver någon tid alls i vatten, är de riktigt uschliga så kanske de behöver ett halvår!

En riktning är att lukta på vattnet stenarna ligger i, om det luktar unket, dött eller något annat än kalk/cement aktigt så behöver stenarna ligga ett tag till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Är det fortfarande vara bäst att köpa "nytt" hos våra djuraffärer än hos privat personer, eller? Tänkte om det gäller samma princip som med LS.

Gäller väl från fall till fall som jag uppfattat det, men om inte har så mycket erfarenhet ännu så är det väl ändå bäst att köpa via affärerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...