Gå till innehåll

Hjälp att hitta felet


Rekommenderade inlägg

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Buffer är tillsatt efter mätningen är gjort. Siktar på att komma upp i 8-9 i kH och stanna där. Visserligen tycker jag inte att det borde vara något problem så länge det är över 6 och lite ändras åt något håll för fort. Men om vi siktar på att få alla värden "perfekta" så kör vi på det.

Tack!

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saliferts fosfattest går väl att köra dubbla mängden för noggrannare mätning. Blir det fortfarande helt utan utslag då och testet inte är alltför utdaterat, så skulle jag nog gissa på att fosfaten verkligen är för låg. Har själv råkat köra fosfat för lågt och fått vitnande koraller och till slut vävnadsdöd och på beskrivningen så verkar detta ju inte helt olikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, fast nitraten har vi hela tiden tillsatt. Skulle vi sluta med det skulle nog den droppa ganska fort nu med. För skoj skull kan jag berätta att vi får tillsätta 15ml/dag av KNO3-lösning (Lasses recept, tror det är runt 80g/1L) för att hålla nitraten på 2,5. Finns det någon annan som kör det receptet? Vilken dos isf?

Anledningen till att jag trott att PO4 fanns var Hanna-mätningarna som visat lite utslag. Plus ökad matning. Vi matar 2-3 ggr per dag(om det hinns med), matar med korallfoder ett par ggr/vecka, nykläckt artemia ibland. Möjligt att vi matat mindre under julen då vi haft lägre bemanning.

Idag har följande saker ändrats:

Ljuset är tillbaka på samma höjd

Värmen upp mot 27-28

PO4 - en i mina ögon rejäl dos

Liten höjning av kH - tar det i långsam takt

Imorgon blir det en liten städning av bryopsis, kontroll av pumpar och litet vattenbyte. Eventuellt flytt av lösa koraller till ett fungerande system.

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har oxå tillsatt Lasses lösning under en period när jag hade en del cyano problem. Fosfaten var omätbar och likaså nitrat, när jag höjde upp nitraten blev det bättre hade dock fortfarande omätbar fosfat Salifert ska inte va så bra tydligen. Vad jag minns så tillsatte jag 4-5 ml /dag till mitt 540l. Cyanot reducerades kraftigt dock var problemen inte så stora till att börja med. Att mitt fosfat skulle vara noll tror jag inte på då jag matar ganska mycket, litar nog inte på den testen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett par tips med Hanna.

1. Använd samma kyvett för kalibrering och mätning.

2. Vänd bara på kyvetten i lugnt tempo när testpåsens innehåll skall lösas. Skaka inte! Kvarvarande luftblåsor kan sabba testresultatet. Håller man kristallerna flytande runt i lösningen går det tillräckligt fort.

3. Vrid inte på kyvetten. Den skall tillbaka i testaren i samma läge som i kalibreringen för glaset i kyvetten är olika tjockt runt om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Hanna fosfat-testare men det hade jag ingen aning om så jag bugar o bockar för dessa tips!

Ett par tips med Hanna.

1. Använd samma kyvett för kalibrering och mätning.

2. Vänd bara på kyvetten i lugnt tempo när testpåsens innehåll skall lösas. Skaka inte! Kvarvarande luftblåsor kan sabba testresultatet. Håller man kristallerna flytande runt i lösningen går det tillräckligt fort.

3. Vrid inte på kyvetten. Den skall tillbaka i testaren i samma läge som i kalibreringen för glaset i kyvetten är olika tjockt runt om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för tips!

Nu tog jag ändå rådet att se över flödet och kom fram till att våra gorgonier har växt väldigt mycket. Och dom fungerar ju ganska bra som vattenbromsare. Så dagens morgonstädning resulterade i ett femtiotal Pinnigorgia(?)-fraggar. Än är dom inte limmade. Blir ju skoj.. Tur att vi har plats i våra nya korallrännor/odling.

Nu borde det iaf vara något bättre cirkulation i karet.

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det låter som kaliumbrist, montipora är ju de som reagerar först på för lite kalium.

Jag skulle i alla fall försöka mäta halten, Salifert har en test som är ganska enkel att använda.

/Janne

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalium misstänkte vi för nåt år sen och doserade länge. Men jag tycker det är väldigt svårt att lita på några mätningar där. Har testat med K-Z och det visar lite för lågt(alltid, fick ingen skillnad där med eller utan tillsatser). Nyligen testade jag med Red Sea och fick för höga halter. Så nu vi har inte tillsatt på ett halv år skulle jag tro.

Kan absolut testa med Salifert också om det skulle vara ett bättre test.

Flakväxande montipora har aldrig mått särskilt bra i detta akvaruim. Så det kanske är konstant brist på kalium. Mest rädd att överdosera när jag inte kan lite på mätnigarna.

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle försöka få till en tillförlitlig mätning och agera utifrån den. Du kan ju försöka och mäta både på nyblandat saltvatten och från akvariet och se om du får någon skillnad. Men det bygger ju på att ni använder ett salt som innehåller bra nivå på kalium.

/Janne

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde en ny mätning med Red Sea-testet. Datum ok och knappt öppnat. Fick omslag innan jag skulle börja titrera. Dvs någonstans över 467.

Någon som vet om man kan lite på ett sådant test?

Referensvätska hade vart bra. Och jag hann inte med att mäta vårt nyblandade vatten idag. Förra batchen vi köpte hade iaf fina kH- och Ca-värden. Får se om nån kollega vill kolla i helgen. Så vi avvaktar med K-balance.

Mvh

David

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde en ny mätning med Red Sea-testet. Datum ok och knappt öppnat. Fick omslag innan jag skulle börja titrera. Dvs någonstans över 467.

Någon som vet om man kan lite på ett sådant test?

Referensvätska hade vart bra. Och jag hann inte med att mäta vårt nyblandade vatten idag. Förra batchen vi köpte hade iaf fina kH- och Ca-värden. Får se om nån kollega vill kolla i helgen. Så vi avvaktar med K-balance.

Mvh

David

Mvh

David

Ted har en referens vätska på flaska som funkar som referens för över 10 olika ämnen så som kalium , mg , ca kh osv i en o samma flaska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...