Aquaguy Postat 2 januari 2013 Postat 2 januari 2013 Köpte en liten filterpump idag till mitt nano men i instruktionerna stod det att den rekomenderas att bara användas i sötvatten vad kan hända? Går de flesta vanliga filter pumpar att använda i saltvatten? Citera
loopmannen Postat 2 januari 2013 Postat 2 januari 2013 Du får nog lägga tonen på ordet rekomendera. Det fungerar säkerligen utmärkt men räkna med att den ger mindre effekt i salt än i sötvatten. Citera
Aquaguy Postat 2 januari 2013 Författare Postat 2 januari 2013 Så här stod det: För att förhindra korrosion eller försämring av material som kan leda till elektriska stötar, använd endast med sötvatten översatte från spanska. Tror ni den går att använda ändå? Skulle de här elektriska "stötarna" kunna döda allt levande i karet? Citera
slarvid Postat 2 januari 2013 Postat 2 januari 2013 Så här stod det: För att förhindra korrosion eller försämring av material som kan leda till elektriska stötar, använd endast med sötvatten översatte från spanska. Tror ni den går att använda ändå? Skulle de här elektriska "stötarna" kunna döda allt levande i karet?Vad köpte du för pump? Citera
DaTrucka Postat 2 januari 2013 Postat 2 januari 2013 Risken är att skruvar och axlar inte är syrafast rostfritt, och då rostar dom.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
Aquaguy Postat 2 januari 2013 Författare Postat 2 januari 2013 pumpen är en elit mini som är för akvarium 10-15 liter. Ska starta ett 15 liters brevid mitt 54 liters. Citera
Aquaguy Postat 2 januari 2013 Författare Postat 2 januari 2013 hur skulle det kunna uppstå elstötar med just den pumpen medans andra funkar fattar inte riktigt det? Alla pumpar är väl uppbyggda på ungefär samma sätt? Citera
loopmannen Postat 2 januari 2013 Postat 2 januari 2013 Da Trucka har nog rätt, sedan kanske det är skillnad i kvaliten på plasten. Jag skulle personligen inte känna mig så orolig, rengörning med jämna mellanrum så passar du på att syna pumpen. OBS! Nu är jag ingen elektriker Citera
slarvid Postat 2 januari 2013 Postat 2 januari 2013 Skulle oxå tro att axeln till impeller är i stål. Andra är i porslin. Fast jag vet folk som kör med stål. Citera
stigigemla Postat 2 januari 2013 Postat 2 januari 2013 Det är ju djur i burken också. Allt "rostfritt" stål innehåller krom som är giftigt. Så rostar axeln mår inte djuren bra. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.