Gå till innehåll

Tips på lätta koraller?


slarvid

Rekommenderade inlägg

Letat trådar men inte hittat rätt så jag starta en till på detta eminenta forum!

karet har gått en vecka och jag börjar så smått planera inför en resa till Lerum! Vore bra om jag kunde få lite tips på koraller som jag kan lyckas lätt med till en början. Har 35 liter vatten, 2x11watt (10000k och 20000k). Anemon verkar bara va att glömma efter vad jag läst? Samt behöver jag mata lätta korallereller tillföra någon näringsidkare vattnet (typ som växtnäring i sötvattenskar)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag köpte mitt beg rsm fick jag med en del mjukkoraller och knappar till det. Kenyaträd, sarcophyton och nån annan mjukis som jag inte vet namnet på. Dom växte och blev stora från dag ett. Jag tycker det är viktigt att börja med enkla saker. Man känner en tillfredställelse när saker förökar sig och får tid att lära sig hur det funkar och man kan alltid sälja och byta inriktning efterhand som man lär sig. Simma lungt och gapa inte över för mycke i början. Man blir så besviken om det dör djur för en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men där en lite fråga om sarcophyton, håller också på att starta upp och kollar runt på passade koraller(har däremot ett 200l). Men, om man söker på sarcophyton får man upp flera olika sorter med olika färger, en finns t.ex. i stark rosa färg, men det jag lärt mej än så länge att det som är mest färg grannast är det som är för de mer erfarna:x Så finns det nåt yttligare namn på dom du menar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du går in på reeflex här på guiden och kollar på mjukkoraller så ser du många olika varianter på sarcophyton. Där står även svårighetsgrad på dom olika sorterna.

Men där en lite fråga om sarcophyton, håller också på att starta upp och kollar runt på passade koraller(har däremot ett 200l). Men, om man söker på sarcophyton får man upp flera olika sorter med olika färger, en finns t.ex. i stark rosa färg, men det jag lärt mej än så länge att det som är mest färg grannast är det som är för de mer erfarna:x Så finns det nåt yttligare namn på dom du menar?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hjärnkorall ja du finns många som ser ut så. tex Favia har den liknelsen. Och det är en LPS stenkorall med stora polyper relativt lätt tycker jag. Dock ingen första korall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill ha en sån som ser ut som en hjärna kan ju ingen hindra dig från o testa om det funkar, jag har en caulastrea (trumpetkorall tror jag de kallas) i ett 10 liters haft den i över ett halvår (kan va närmre ett år) och den växer o delar sig medan xenian som jag har i samma akvarie inte trivs så bra (den ska nog få flytta snart). se bara till att du väljer koraller som går att fragga om du inte tänkt o uppgradera. Hade även en bubbelkorall (Plerogyra sinuosa) väldigt litet exemplar som klarade sig bra ända tills för några månader sedan då jag flyttade akvariet för o få plats med mitt 3e akvarie och råkade snubbla på en hund när ja bar hinken med det mesta av vattnet vilket resulterade i blöt hund och något arg/stressad matte som nu va tvungen o torka golv, duscha hund o hade koraller som precis var täckta i vatten inte mycket mer, o så klart alldeles för lite osmosvatten så det blev nog lite väl stor ansträngning för den korallen då (caulastrean, xenian o min skivanemon klarade sig faktiskt)[h=3][/h]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte riktigt vad du menar med hjärnkorall men antar att det är någon LPS så skulle kalla den för medel svår. Gör du väldigt täta vatten byten så kan du nog ha en. Kanske lättare om du länkar eller skriver namn på den korall du tänker på. Annars är mjukkoraller att föredra för att få lite erfarenhet om saltvattensakvarium.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...