Gå till innehåll

Marinas 54 liters akvarium.


MarinaS

Rekommenderade inlägg

Velade lite om vart jag skulle sätta tråden för det här akvariet någonstans men det fick bli på akvariet 0-150l istället för på nano för när jag ser ett nano tänker jag mini och när jag ser det jag har nu tänker jag medium..

Men ok, fjärde akvariet under ett år, inte helt illa. Men å andra sidan så har jag ju avverkat två. Mitt första var mitten/slutet på maj om jag minns rätt på 180l och det avverkades i augusti när jag köpte kuben på 470l. Efter kuben (kuben finns kvar) köpte jag ett nano på 25 liter och det måste också ha varit i augusti tror jag. Jag köpte till och med en fin pelare till den. Men så i förrigår fastnade jag för detta som fick bli uppföljaren på 25litraren. Karet är på 54 liter med tillhörande bänk, eller inte tillhörande men det passar sig fint på bänken. Akvariet hämtade jag igår och då var det bara att starta igång det på en gång efter lite rengöring. Måste säga att jag är otroligt nöjd för jag gillar scapingen jag gjorde. Den är väldigt enkel och inte alls avancerad men med mycket grottor och möjligheter. Just nu i akvariet finns ett sjöäpple som inte mår speciellt bra, en sjöborre som trivs bra, en euphyllia som inte trivs speciellt bra (råkade mosa den lite med fingret igår när jag skulle placera den), en liten skiva som mår bra, en grön matta som också mår bra samt ett kenyaträd som mår bra fast om måste sättas på plats. Juste, finns ju en candycane också där i, den mår också relativt bra dock kunde den mår bättre men det kommer! Jag är inte nöjd med färgen den har (ser lite småskadad ut) men det ska vi nog fixa så småningom!

Karet är tänkt att vara ett mantiskar med ca två clowner i, men nu när man tänkt efter skulle det inte alls vara illa med några fina eremiter, en mussla, och två scoterblenny i istället samt några fina koraller...

Charmen med små akvarium är ju att det blir en helt annan inblick i akvariet och mycket per personligt. Jag gillar nästan små akvarium mer än stora. Fast charmen med stora är ju att det får plats så himla mycket fint i det och med tiden blir det ju ännu finare när det får växa ihop sig lite. Men jag är ändå lite svagare för mindre akvarium de är sötare på något sätt!

Teknik:

En streampump från haquoss (2000l/h), säg vad ni vill säga om haguoss med denna har hållt sen maj så jag är mer än nöjd speciellt om man ska tänka på hur lite den kostade. (pepparpeppar)

Hang on filter från haquoss, vet inte men den är för 60l om jag minns rätt och den snurrar på riktigt bra den med. Jag använder inga skummare på nanos de små brukar ändå suga och tar bara plats och låter.

Doppvämare från hydor, den sitter i men är avstängd så jag ska hålla koll på värmen och se om den behövs eller bara tar onödig plats.

Belysning - vi fick med en armatur (20w just nu i den) med karet som används dock är den till för sötvatten så inte så mycket blåt i den så det ska ändras så småningom, sen använder jag också den förra som vi hade till 25an som är på typ 18w eller nått. Men belsysningen ska uppgraderas men det är ingen stress då det inte finns några koraller som är i behov av såå mycket ljus.

Det var väl det om karet!

Såhär ser det ut just nu:

post-6937-14468927757465_thumb.jpg

post-6937-14468927756594_thumb.jpg

post-6937-14468927756838_thumb.jpg

post-6937-14468927757041_thumb.jpg

post-6937-14468927757239_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser spännande ut..

var uppmärksam på din streampump från haquoss, hade själv 2 sådan men efter ca 2 år såg dom ut såhär

post-5882-14468927758207_thumb.jpg

funkar dock hur bra som hälst i motorn,gäller bara att täta ordentligt så inte läcker någe konstiga ämnen från rosten.

bara ett tips

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är ju sant fast är de så mycket bättre? Asså jag är ju nöjd med haquoss bara den inte börjar rosta. Jag menar hur vet man att det inte kan hända samma sak med seio? *förvirrad*

på mina haquoss det är magneten som börjat rosta och på så vis tryckt isär plasten.det räcker ju med ett litet litet hål.men det är väll där pris och kvailitet kommer i fråga.annars borde väll pumpar med sugpropps fötter vara säkrare??

nått sågont kanske om den e saltsäker? men sen så har man inte läst om tunze pumpar som hänt liknande saker med, kan ju vara jag som haft grym otur oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jesper: Jo precis.. Frågan är om man kan byta ut den magneten mot något annat då, dock lär det bli krångligt och frågan är om det är värt det.

Jo antingen har du haft grymt otur eller så är det bara så.. Jaja det är väl bara hålla koll antar jag och överväga att köpa ny trots att jag gillar haquoss då de är små och diskreta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår vart jag och hämta en Mantis på 2-3 cm av broschan (Rickard) här på forumet samt lite mini mantisar också. Är så otroligt glad för de är verkligen såå häftiga och orädda djur!

Längtar till de börjar visa sig mer och man kan börja studera dom!!

Såfort jag la in den stora igår så simmade/gick han runt och utvärderade akvariet och efter ett tag stanna han upp framför mig och stirrar på mig och kom närmare glaset för att utvärdera mig lite mer. Så kul! Dock försvann han sen snabbt in i en sten men kom fram en snabbis sen när jag gav han lite artemia - han dock inte se om han käka något var alldeles för upptagen med att visa min killkompis vart den var så att han också skulle hinna se den!

Har inga bra bilder alls på den lilla krabaten men det kommer när han börjar visa sig mer! Dessutom ska jag försöka lista ut vad det är för art och det lär ju bli svårt! Han är iallafall röd/ljusröd, 2-3 cm lång, rätt så genomskinlig och har lite mörkare ränder om jag minns rätt!

Liknar lite Gonodactylaceus glabrous dock tror inte det är den arten då den har prickar och min har ränder om jag vill minnas rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wictor: Ja tunze har du rätt i men har hört att de ändrat sin produktion till ett annat land (kan de ha varit Kina kanske(?) minns inte ) och sen dess har jag hört att de inte är helt som förut längre.

Jo seio skulle ju vara nått men jag gillar inte alls utseendet på dom om jag ska vara ärlig.. speciellt inte i ett litet kar där de definitivt kommer synas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Under ca tre veckor nu har jag trott att mantisräkan varit död då jag inte sett den något under dessa veckor trots att jag frenetiskt flera gånger om dagen letat efter den med ficklampa, jag har varje dag hört knackningar utan att se den så ett tag trodde jag, att jag seriöst börja bli galen.. Men så idag när jag gick förbi akvariet ser jag något annat. En otroligt fin ömsning från en krabba, det är helt sjukt vad för djur du kan ha i dina stenar flera månader utan att inte upptäcka ett skit. Jag trodde krabban var levande när jag såg ömsningen så jag var tvungen att peta på den för att se. Men kort därefter ser jag något annat som rör sig under skuggan på en sten och gissa vad det var?! Jo mantisen, snacka om att jag blev chockad eftersom jag en tid gått och funderat på att göra om inriktningen på karet då jag trodde den var död. Men otroligt roligt! Jag har alltså både en krabba och en mantis i akvariet - hoppas de vill börja visa sig lite mer för akvariet står väldigt stilla utan någon rörelse och något att se på förutom de få koraller.

Har ni kanske lite tips på vad för levande jag kan stoppa i akvariet? Jag ju som jag skrivit funderat på clowner, Synchiropus ocellatus och nu på sistånde har jag funderat på en tapetum anemon med två sexy shrimp, men frågan är om de kommer gå säkra med en krabba och en mantis... Vad tror ni? Krabban lever ju fortfarande så mantisen verkar inte (eller vågar) ge sig så den så då kanske den inte vågar ge sig på två små räkor i en tapetum? Mantisen är bara ca 3-4 cm.

post-6937-14468928610494_thumb.jpg

post-6937-1446892861_thumb.jpg

post-6937-14468928610266_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såklart, just nu får den räkor och frysfoder. Men under de tre veckorna jag trodde den var död stoppa jag bara i frysfoder en gång och lite torrfoder som var till borren några gånger. Tanken är att den ska få små levande musslor och räkor med skal osv men jag tror den är lite för mesig för sånt ännu.. Stoppa i en hel räka fast skalad för två timmar sen och den är fortfarande inte uppäten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...