Gnarkill Postat 8 januari 2013 Dela Postat 8 januari 2013 Tjenare, har läst många trådar och så i usa, där många köper torr levandesten? är det någon som gjort det här i sverige? och i så fall vart har ni hitta det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 8 januari 2013 Dela Postat 8 januari 2013 Alla saltbutiker i stockholm har, iallafall har jag sett på Triton & zoo.se. Jag köpte kartonger från tyskland... men tror inte det lönar sig. Var mest bara bekvämt att få 30 kilo på uthämtningsstället. Finns risk för en del näring i stenen men det går att laka ut med tålamod. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
tiomm Postat 8 januari 2013 Dela Postat 8 januari 2013 Om du vill beställa så finns det på pwss.se !Nackdelen är som sagt att de kan läcka mycket fosfat. Men det kan man laka ur med lite tålamod.Fördelen är ju att man har enormt mycket större möjligheter att bygga diverse formationer samt att man får lite större kontroll på vad som åker i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kallepe Postat 8 januari 2013 Dela Postat 8 januari 2013 Men inte funkar det väl på samma sätt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 9 januari 2013 Dela Postat 9 januari 2013 Vad?/sent from phone Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freguz Postat 9 januari 2013 Dela Postat 9 januari 2013 Torr ls, det är väl död ls? dvs helt olika egenskaper? jag tänker att man lika gärna kan köra faxesten eller nåt istället för torr ls. Vad är poängen med torr ls? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 9 januari 2013 Dela Postat 9 januari 2013 Den blir väll lika levande som vanlig LS efter ett tag. det blir inte faxe. Hur tror du man gör all LS du köper i butik idag? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freguz Postat 9 januari 2013 Dela Postat 9 januari 2013 Den blir väll lika levande som vanlig LS efter ett tag. det blir inte faxe. Hur tror du man gör all LS du köper i butik idag?Ah jag tänkte inte på det Trodde det var skillnad på LS skördad på reven och sten man lägger i karet som "mognar till sig". Visste inte att all LS man köper i butik är sån odlad LS. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 9 januari 2013 Dela Postat 9 januari 2013 Ja nu ska jag ju inte ta gift på att ALL sten är "odlad" men jag ställer mig mycket tveksam till att man idag åker ut och bryter sten på reven. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
tiomm Postat 9 januari 2013 Dela Postat 9 januari 2013 Det är vanligt att man tar död sten eller torkad LS och sår denna med bakterier och djur från redan levande sten.Det är en teknik man ser rätt ofta på Amerikanska forum, och även den teknik jag kommer använda mig av när jag uppgraderar.Man köper alltså död korallsten för en bråkdel av priset på levande sten som man lakar ur fosfaten ur. Sedan lägger man i den i karet som vanligt vid uppstart, men man lägger även i en liten bit fin, mogen LS. Bakterier och nyttodjur kommer då i sinom tid befolka även den döda stenen som med tiden blir precis lika fin levande sten som den du köper i din saltvattensbutik. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.