Gå till innehåll

Köpa torr levandesten?


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

Alla saltbutiker i stockholm har, iallafall har jag sett på Triton & zoo.se. Jag köpte kartonger från tyskland... men tror inte det lönar sig. Var mest bara bekvämt att få 30 kilo på uthämtningsstället. Finns risk för en del näring i stenen men det går att laka ut med tålamod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill beställa så finns det på pwss.se !

Nackdelen är som sagt att de kan läcka mycket fosfat. Men det kan man laka ur med lite tålamod.

Fördelen är ju att man har enormt mycket större möjligheter att bygga diverse formationer samt att man får lite större kontroll på vad som åker i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den blir väll lika levande som vanlig LS efter ett tag. det blir inte faxe. Hur tror du man gör all LS du köper i butik idag?

Ah jag tänkte inte på det :) Trodde det var skillnad på LS skördad på reven och sten man lägger i karet som "mognar till sig". Visste inte att all LS man köper i butik är sån odlad LS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är vanligt att man tar död sten eller torkad LS och sår denna med bakterier och djur från redan levande sten.

Det är en teknik man ser rätt ofta på Amerikanska forum, och även den teknik jag kommer använda mig av när jag uppgraderar.

Man köper alltså död korallsten för en bråkdel av priset på levande sten som man lakar ur fosfaten ur. Sedan lägger man i den i karet som vanligt vid uppstart, men man lägger även i en liten bit fin, mogen LS. Bakterier och nyttodjur kommer då i sinom tid befolka även den döda stenen som med tiden blir precis lika fin levande sten som den du köper i din saltvattensbutik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...