Gå till innehåll

Utan LS och utan skummare


patrikk

Rekommenderade inlägg

kan man ha en kar på 54 liter utan skummare och utan levande sand och sten?

tänkte ha det som ett refugium för en kirurg ( Doris) jag har hört att de får lätt vita prick och tål inte speciellt mycket. Så min tanke var att stoppa den i 54l kar där jag tar vatten från det stora karet och sedan låter den få acklimatisera sig. Jag vill inte få in vita prick i huvud karet eller annat.

alternativt att kanske köpa 1 sten och lägga i samtidigt från butik som jag köper fisken från. självklar vet jag att det är bättre med levande sten men funkar det att köra utan?

en annan fråga :finns det små skummare som är tysta ( då menar jag tysta) för ett 54l kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, visst går det utmärkt att köra utan skummare och LS, det är precis så ett karantänkar ska hållas, man har ett par extra skumgummifilter till pumpar t.ex. till maxijet i sumpen hela tiden, när man behöver karantänföra en fisk så fyller man karantänbaljan med vatten kopplar in en pump och ett av filtren ifrån sumpen, lägger i några bitar pvc-rör av lagom storlek för fisken att gömma sig i... Done, ett karantänkar klart...

Dock, om du redan har fisk i karet har du sannolikt redan prick i karet, och behandlar du inte fisken så kommer den sannolikt ha några parasiter på sig, så blir den stressad så kommer den kunna få prick vad du än gör... Friska fiskar kan relativt lätt hålla prick på en väldigt låg nivå, men oftast kommer några av parasiterna att överleva, vilket gör att den alltid finns latent i karet.. Det enda sättet att bli av med det till 100% är att karantänföra all inredning (sten, sand, koraller, teknik osv) genom att hålla det fiskfritt i över 28 dagar. All fisk bör behandlas emot prick (Koppar (giftigt), Formalin(giftigt), hinkmetoden eller hyposalinitet) i karantän-/medicin-kar... Om man gör detta så är man i princip garanterad att för alltid slippa prick (så länge som man karantänför allting som kommer i karet, tänk på att även fraggstenar och allt annat som kommer ifrån någon som kan ha prick i karet, så länge en parasitcysta sitter på "prylen" som när den spricker kan sprida några hundra nya parasiter i karet)...

Frågan handlar ju om hur långt man är beredd att sträcka sig för att försäkra sig om att slippa sjukdomar i karet vs tiden och energin det tar, det är ju helt upp till en själv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har idag 2 clowner och 2 watchman gobies samt 2 putsarräkor och lite städare. Jag ha inte sett någon tendens till vita prick på dessa fiskar. Och jag vill ju helst slippa det. med tanke på att kiruger kostar lite mer så vill jag försöka undvika parasiter och stress.

det som jag ev. tänkte ha i karet var fisken så klart och sen en pump som medföljde som där man har "filerkudde" i har även en lös pump som inte har plats för filterkudde som pumpar 1000l/h men det kanske blir för strömt ( den hade iså fall fått ligga på botten och köra runt vattnet).

och doppvärmare så klart.

Hur länge bör man ha fisken i karantän?

samt hur gör ni när ni köper fisk till ert huvud kar?

Jag har tidigare inte kört med karantän-kar utan bara tagit det väldigt lungt vid inkoppningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såhär enkelt ser min karantän ut:

attachment.php?attachmentid=85963

Som du ser en 1000L/h pump med skumgummifilter, en annan pump (inte alls nödvändig), doppvärmare och nåt gömställe...

Man bör karantänföra i minst 4 veckor, ibland även behandla för vissa saker i förebyggande syfte även om fisken inte visar på tecken på sjukdomar, beror lite på vad det är för fisk det handlar om, vissa har väldigt ofta mask (fjärilsfiskar och anthias t.ex.), andra är prickmagneter(t.ex. vissa kirurger) osv...

Jag karantänförde allt de första åren (efter att mina första fiskar dog i clownfisksjuka) sen började jag slarva, och för ett tag sen fick jag in en gälparasit i huvudkaret som dödare nästan hälften av mina fiskar, efter det så har jag blivit stenhård med att karantänföra igen... Kör fisk 2-3 veckor med hyposalinitet, och behandlar mot mask, sen höjer jag upp saliniteten sakta och väntar 4 veckor för att försäkra att fisken inte visar några tecken på sjukdom...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet är ganska oviktigt, det gör ingen större skillnad om du har nyblandat vatten eller från karet. Det viktiga är att filtren har en god bakterieflora.

Fördelen med att ta vatten från karet är att fisken vänjs in till samma vatten som den kommer hamna i i slutänden med.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade helt missat följdfrågorna, men Lasse gav bra svar, helst ska filtret stå minst en vecka i sumpen, går att snabba på med att göra så det flyter runt mycket partiklar i vattnet, hälla nitrifikiationsbakterier på och därefter låta den stå i en lågflödes plats i sumpen (gärna nån burk öppen men inte så att det blir starkt flöde genom den), för att sen efter nån dag komma ut i ett högflödes område....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...